Vrickning?

L

Labero

Fasen oxå! :cry: Min häst är halt..

Jag har ju haft en hel del skoningsproblem med min häst som inte alls vill ha skor bak. Nu har vi ju kunnat sko honom två gånger med hjälp av att jag har fått hålla benen och hovis har skott från min utsida. Den 25/11 var det dags för nya skor igen o då tänkte jag att det här är tredje gången gillt och nu måste han ju börja lära sig. ICKE!:mad:
Den här gången skulle han absolut inte lyfta benen o gjorde han det så sparkade han, även mot mig. Det slutade med att vi gav upp efter ca 3 timmar. På måndagen åkte vi in till klinik och han drogades och skoddes. Han sov ruset av sig i ca 1 timme efteråt och sedan åkte vi hem. På hemvägen studsade det till rejält i transporten (ja, jag åkte på rakt spår och bromsade inte) så jag stannade så fort jag kunde och kunde konstatera att han hade satt sig på stjärten. Jag hjälpte honom upp och körde vidare hem. Dagen efter kunde jag konstatera att han slagit sig lite grann på en sena hö-fram. Han vart inte halt eller så endast öm över senan så jag tog det försiktigt och skrittade ca en vecka.

Nu till saken:

I söndags skulle jag börja sätta igång honom och tycker mig känna en difus hälta. Kan dock inte riktigt avgöra om han haltar då det var så himla rörigt i ridhuset och han spände sig hemskt mkt.
I måndags skulle jag rida igen och då är han rejält halt på vä-fram (i traven). Svullen över kotan men ingen puls i benet. Han var ordentligt lerig på benen och hade lerstänk upp på halsen så de hade haft latjolajban i hagen iaf.

Min gissning är ju att han har vrickat sig när de latjade i hagen men frågan är om det verkligen är så då jag tyckte mig känna lite haltande redan i söndags?

Just nu lindar jag benen med back on track paddar på nätterna och så går i hagen på dagarna. Är det okej eller ska han ha boxvila?
Kan man smörja på liniment tex. arnika tinktur o sen linda benen eller ska det vara "fritt" under back on track paddarna?

Hoppas ni orkade läsa mitt svamel o har några bra tips... :smirk:

Sv: Vrickning?

Om hästen så tydligt inte vill bli skodd bak måste du göra det då?
En del hästar fungerar utmärkt utan skor bak.
/T

Mmmm, jag måste sko bak. Han har tunna sulor och blir lätt ömfotad.

Min erfarenhet är att hästen har någon typ av hälta när den inte vill bli skodd, något som jag och säkert andra misstolkat som att hästen dummar sig.

Jo det brukar vara det som är problemet men denna häst är genomgången och röntgad av veterinärer och honom är det inget fel på förutom i huvudet. :crazy:

Stackare! Finns inget värre än när hästen blir halt =( Jag är ingen expert och det är ju svårt att veta vad som har hänt, men jag skulle i alla fall inte låta honom få boxvila. De flesta skador läker snabbare om hästen får röra på sig så att blodcirkulationen får vara igång. Om det är riktigt allvarligt så är det så klart boxvila som gäller men det lät ju som att hältan inte var jätte allvarlig. Sen kan man ju fundera på om en egen hage vore lämpligt några dagar? Lät ju som att de hade en hel del bus för sig i hästflocken! Att springa som en tok är kanske inte det bästa när man är halt.. Men det förutsätter ju att han är lugn själv annars är det ju ingen mening med det.

Om det värsta inte ger sig på några dar så skulle jag i alla fall ringa veterinären. Det känns alltid bäst att få veta vad det verkligen är.

Hm, läste ditt inlägg igen. Du skrev att han under transporten hem hade slagit sig på senan höger fram. Men nu var han alltså halt på vänster fram. Det är vänster fram som kotan är svullen? Det syns/känns inget på höger fram längre? Bara funderade på så det ändå inte är höger fram som spökar. För är det nått med senan så brukar det ju vara boxvila som gäller.

Förlåt. Jag bara babblar. Svårt att säga nått så här. Jag skulle nog ta ut veterinär.

Till sist skulle jag bara säga att jag vet hur det är att ha en häst som är jobbig att sko! Min häst var fullständigt galen förut när vi skodde honom. Han tom. kastade in vår hovslagare i väggen så han ramlade omkull (hovslagarn alltså) och sen hoppade han över honom. Pinsamt!! Men hovis gjorde sig inte illa. Eller lite blåslagen blev han väll men inget allvarligt. Det min lilla pålle i huvudsak annars gjorde var att han kastade sig när han blev skodd fram. Det tog oftast närmare två timmar att sko... MEN han har slutat!! Han uppför sig nu jätte bra. På honom var det så enkelt att vi började binda upp honom i stället för att jag höll i honom. Jag orkade inte alltid hålla emot när han kastade sig, så han kom nån eller några meter framåt och då fick han ju en kort paus innan vi började igen. Det räckte tydligen att han inte kom nån stans för att han skulle börja sköta sig. Väldigt enkelt när man tänker på det efteråt! Anledningen till att jag inte gjorde så innan var att jag var rädd att han skulle bli rädd för att vara uppbunden, för det har han varit förut.

Har däremot inga bra ideér för en häst som vägrar lyfta på hovarna och som sparkas. Det ända jag möjligen kan komma på är en behandling av kotknäckare. Det fick min häst för några månader sen. Han blev "knäckt" i nacken och korset, och fick dessutom laserbehandlin på korset. Han blev lugnare på alla sätt efter detta. Måste ha varit skönt att få spänningarna upplösta.. Mycket möjligt att denna behandling bidrog till att han började sköta sig vid skoningarna också eftersom första gången det gick bra var ett tag efter behandlingen...

Men tar man ut en kotknäckare tycker jag att man ska kolla upp honom noga innan. Finns nog många oseriösa.

Hm, kom på en grej till. Du frågade om du kunde ha på linement och sen linda benen. Kan det inte bli blistringsskador då? Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske beror på om man låter det torka innan man sätter på lindorna?

_86a_ skrev:
Sen kan man ju fundera på om en egen hage vore lämpligt några dagar? Lät ju som att de hade en hel del bus för sig i hästflocken! Att springa som en tok är kanske inte det bästa när man är halt.. Men det förutsätter ju att han är lugn själv annars är det ju ingen mening med det.
Ja det hade ju varit himla bra om vi hade haft sjukhagen ledig men stallägaren har tagit in fler hästar än vi eg. har plats till så sjukhagen är upptagen av en annan häst redan. Men det är klart att jag ska försöka fundera ut en lösning ändå.

Om det värsta inte ger sig på några dar så skulle jag i alla fall ringa veterinären. Det känns alltid bäst att få veta vad det verkligen är.
Självklart gör jag det..

Hm, läste ditt inlägg igen. Du skrev att han under transporten hem hade slagit sig på senan höger fram. Men nu var han alltså halt på vänster fram. Det är vänster fram som kotan är svullen? Det syns/känns inget på höger fram längre? Bara funderade på så det ändå inte är höger fram som spökar. För är det nått med senan så brukar det ju vara boxvila som gäller.

Ja, det är vänster fram han är halt på nu.

Till sist skulle jag bara säga att jag vet hur det är att ha en häst som är jobbig att sko!

Underbart att höra att det går att lösa. Min häst har varit :devil: _ig sen jag fick honom. I början sparkade han hejvilt! Han har oxå kastat in hovis i väggen men hovis skadade sig inte här heller. Puh!

Har däremot inga bra ideér för en häst som vägrar lyfta på hovarna och som sparkas. Det ända jag möjligen kan komma på är en behandling av kotknäckare.

Det har jag oxå haft ute men eftersom de inte heller kan gå i närheten av bakbenen utan att han sparkar så använder vi oss av akupunktur på honom istället.

_86a_ skrev:
Hm, kom på en grej till. Du frågade om du kunde ha på linement och sen linda benen. Kan det inte bli blistringsskador då? Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske beror på om man låter det torka innan man sätter på lindorna?

Jag vet inte. Det är därför jag frågar eftersom jag anar att det kan bli så...

Min häst ville inte bli skodd på ett bakben och sparkade lr vägrade lyfta det. Det visade sig att han hade en låsning i ryggen och spänningar runt höfter m.m. Han gick lite knyckigt med bakbenen pga det.

Antingen BoT-paddar eller liniment och vanliga underlägg. Det blir för mycket med både BoT och liniment.

Hur verkar han idag?

Vad jobbigt att sjukhagen redan var upptagen! Kan ni inte bygga något provisoriskt?

Det verkar ju konstigt att man inte ens får gå i närheten av hans bakben. Även om veterinären inte hittade något fel så undrar man ju. Spänningar tex. är ju inget som veterinären brukar se. Kotknäckaren vi hade ute sa att akupunktur knappt hade nån verkan om man inte lät honom "knäcka först". Däremot tyckte han att det kunde vara en god idé att ta ut akupunktör efter hans behandling.

Men nu har ni ju redan försökt med kotknäckare. Uch vad man blir ledsen när hästen vägrar gå med på saker som gör för deras bästa! =( De förstår inte att man alltid vill dom väl!

Annars kanske det har hänt något så han är rädd? Hur verkar han när man håller på med hans bakben? Beter han sig som han är ängslig eller mer som han är arg? Är ju förstås svårt att veta orsaken ändå! Min häst visade nån blandning mellan irritation, rädsla och uppsluppenhet när han blev skodd...
Du kan inte få tag i den förra ägaren och fråga om han var lika dan för henne, och om hon vet vad det beror på?

Labero är fortfarande glad o pigg men svullen över kotan, mest på baksidan och sidorna, nästan inget på framsidan. Har inte travat honom något mer eftersom han fortfarande är lika svullen.

Stallägaren har varit borta några dagar nu men kommer hem idag. Hoppas jag kan få en egen hage till honom eller kanske kan man dela på hagen han går i nu. De går ju bara två i varje hage som det är nu.

Nja, man kan gå och vara runt bakbenen men han tillåter ingen annan än mig o knappt det att lyfta bakbenen på honom. Det är därför man inte kan knäcka ryggen på honom.

Jag tror att allt handlar om hans grundbalans och att man förmodligen gjort något när han var liten som har med det att göra. Han visar sällan rädsla och gör han det så visar han det oftast genom att bli FÖRBANNAD rent ut sagt.
Jag har frågat o frågat, bönat o bett uppfödarna om att berätta i fall något hänt honom men de säger bara att inget har hänt o att deras hovslagare "bara lyfte upp benen och höll i" så frågan är om de eg. inte har bundit upp benen eller liknande när han var liten. :confused:

Tack för att du bryr dig förresten. :bow:
Det är ganska skönt att ha ngn och ventilera med emellanåt. :banana:

Labero skrev:
Jo det brukar vara det som är problemet men denna häst är genomgången och röntgad av veterinärer och honom är det inget fel på förutom i huvudet. :crazy:

min kompis häst va likadan han hade låsningar i rygg o i bakkärran, ta ut en equiterapeut

Det är ju skönt att han håller humöret uppe i alla fall! =)

Mm, säger de så där så har de säkert gjort något. =( Det vill de väll inte erkänna! De första åren är ju så viktiga, och man blir så ledsen när människor behandlar ungästar (eller hästar överhuvudtaget) illa eller obetänksamt! Det sitter ju så djupt rotat sen.

Det är bara på bakbenen han konstrar? Lika mycket på båda?

Det är bara kul att kunna hjälpa till. Eller em, så mycket nytta har jag väll inte gjort! Men försöker =) Vet själv att det är skönt att ha nån att prata med!

Äsch, förbaskade skithäst.. :devil: Nu har han kastat av sig vä-framsko oxå... :mad: Som tur är så har jag såna påknäppbara skor så jag satte på en sån tillsvidare. Hovis kunde nämligen inte komma förrän i början av nästa vecka.. :crazy:

Han är hur snäll som helst med frambenen. De ger han bort tom. Han har varit värst på höger bak men även växlat över till vänster ibland. Nu är det stört omöjligt på vänster medan han är ganska snäll på höger.. :crazy:

Ibland undrar man om inte hästarna gör allt för att jäklas med en! Fast det var ju snällt att han plockade av en framsko och inte en bak!

Hästar är allt lite märkliga. Min pålle var precis tvärtom.. Bak gick hur bra som helst, men fram var det en annan femma!

Det låter ju nästan som det skulle vara spänningar ändå, om han växlar ben så där. Hur är han när du rider? (när han inte är halt) Verkar han stel i bakbena? Min häst var inte stel så att man tänkte så mycket på det, men efter behandlingen fick han mycket bättre steg och blev mycket mjukare. Han blev plötsligt jätte lätt att jobba i form. =)

Förlåt att jag tjatar om kotknackare hela tiden! Kan inte riktigt släppa det. När den vi hade ut knäckte till hästens kors, så stog han på en pall breve och luta sig över korset, och så bara på nätt sätt så knäckte han. Dvs. han höll ju inte på med bakbena.. Det är ju inte säkert att det sitter i korset. Eller att det är spänningar överhuvudtaget men. Tyckte han som vi var ute var superbra. Min häst var kolugn. Trots att det var en främmande människa som klämde på honom plus att han var i ett främmande stall (gick till ett stall i närheten). Och han var lite halvknäpp innan. Han är alltid orolig i nya miljöer.. Vår stallägare har också haft samma människa ute för några år sen. Då behandla han hennes häst. Hon har varit vanvårdad och jätte illa behandlad. Och hon brukar avsky nya människor och särskilt män! Men det funkade jätte bra!

Nej, anledningen till att jag funderar är att den vi hade ute bor i Eskilstuna. Det är ju inte överkomligt långt från Norrköping... Resan blir ju inte så dyr om man lyckas få ihop några stycken. Tror att han heter Håkan. Jag har inte hans nummer, men kan ta reda på det om du vill? Han åker runt i hela Sverige vad jag har fattat. Enligt den som äger stallet där vi var och fick Anczyk behandlad så behandlar han toppryttarnas hästar också. Vet inte om det är sant eftersom jag inte hörde det direkt från honom, men, men.

Förlåt att jag är tjatig! Går det inte så går det inte!

Vilken klinik åkte ni till förresten? Min häst går inte att lasta... =( Måste ta tag i det där. Är livrädd för att han ska göra sig illa nån gång så man måste åka in. Och detta sitter enbart i huvudet på han. Han har inte åkt transport sen han var 5 (är nu 18), och då är det väll läääskigt! Har hört att han var jätte lätt att lasta som liten. Han var väldigt snäll överhuvudtaget när han var liten. Men nu har han sina ideér! Han tycker också att han har all rätt i världen att bestämma vad han ska göra och inte göra. Han är ju högst i rang bland sina kompisar i hagen, så jag har ett himla arbete med att visa att det är jag som bestämmer över honom...

Hur är din häst? Är han också ranghög? Tycker mig märka att desto högre de är i rang bland hästkompisarna desto jobbigare kan de bli för oss!

Han är inte stel när jag rider. Snarare tvärom, har jättelätt för att jobba i form. Han hade lite problem med svaga bakknän under själva inridningsperioden men de är okej nu.
Min equiterapeut var ute senast dagen efter vi hade varit på kliniken o skott honom. Då fick han återigen akupunktur och blev fixad i nacke, hals.
Det är eq. terapeuten som säger att de behöver "låna" bakbenen för att kunna fixa ryggen om de skulle hitta något men enl. henne så finns det inget särskilt att fixa till där.. Min eq. är även min hopptränare så hon borde ju se om det skulle vara ngt mer men det kanske inte heller skulle vara fel att ta ut någon som inte sett honom.

Vi har en nyöppnad klinik här i stan som öppnades av en vet. som varit på distriktet förut. Så det är skönt att slippa åka så långt om han nu måste drogas för att skos.

Min häst har alltid varit ganska lätt att lasta men har betett sig rikitigt illa i transporten. När han väl hade lyckats ta sig över bommen i min transport berättar uppfödarna att: -Oj då, det gjorde han visst när han var 5 dagar gammal oxå, sen har han ju bara åkt med sällskap till o från betet. :eek:
Nu har vi tränat stenhårt på att åka transport så numer kan jag lasta och åka själv. :bow:

Första året stod han hemma hos min tränare och då var han lägst i rang o tur var väl det annars hade jag nog haft mkt o jobba med. Nu går han bara med en hagkompis o de verkar ligga på nästan samma nivå, möjligtvis att min är lite högre. Men den kompisen ska flytta så då kanske han får en kompis som är några år äldre. (stallägarens häst 10-11 år) O då kanske han åker ner ett snäpp igen i rang hoppas jag.. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 540
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej på er! Idag när jag kom till stallet var hästen varm och svullen i kotan på ena bak, det fick bli att hänga tillbaka sadeln och ge...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Linnpan
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 772
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Hej! Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år...
Svar
17
· Visningar
1 732
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama