Vrickning. hur behandla?

N

Naggur

Min kompis häst busade i hagen och snubblade och förmodligen vrickade han sig eller nått. för nån timme senare när han stått i stallgången och blivit borstad och så för hoppträningen så va han halt. han var inte halt på vägen till stallet. han var svullen precis ovanför kotan. nu står han i en liten hage med gräs med lindade ben. Min totto fick göra honom sällskap. annars skulle han bara kuta omkring. är han inte bättre i morron bitti när jag åker ut (matte jobbar) så ringer vi veterinären såklart.

Hur ska man behadla en vrickning?
sjukhage, linimenta, linda, vila, skritta???

:bow:
 
Sv: Vrickning. hur behandla?

jag brukar låta hästen få boxvila/liten hage ett tag(med stödbandage), om det inte är en kraftig vrickning. ingen ridning. är det en kraftigare vrickning så tar vi ut vet. h*n brukar skriva ut något antiinflamatoriskt tex. butta. och sen är det vila som gällt ett tag.
 
Sv: Vrickning. hur behandla?

okej. jag ska ut till stallet straxt och titta till han. han har gått med stödbandage inatt. är det inte bättre e de bara ringa vet...
 
Sv: Vrickning. hur behandla?

Nu har jag kommit hem från stallet. Hästen var knappt halt idag men fortfarande svullen. Svullnaden sitter inte på hela kotan utan som en boll precis ovanför, på sidan av senorna. jag spolade benet en 10 minuter kanske i kallt vatten och lät det torka, lindade på stödbandaset igen. han går i en lite mindre hage tillsammans med min pålle ett par dar nu. men så onte kan han inte ha för springa skulle han minsan gör när jag släppte han i hagen=)
 
Sv: Vrickning. hur behandla?

hej,när vi fick våran första häst, va han jättehalt på ena frambenet, jag kan börja med att säga att vi sprutade honom aldrig och han är helt återställd, finare än någon gång, jag tycker du skall linda benen med våtvärmande bandage eller linementera med arnika eller liknande och sedan linda, men jag tycker absolut inte att du ska låta bli och ha honom uten gör en liten mindre hage åt honom/henne och se till att han går själv, upprepa bandageomslagen varannan dag
lycka till
 
Sv: Vrickning. hur behandla?

Det är inte min häst men jag tänker inte tipsa ägaren om våtomslag. har sett skräckexempel efter sånt. Blue lotion änvänder vi och lindar på. nej han kommer inte få stå inne och inte själv i en liten plutthage. han kommer få gå i hagen han går med min häst. annars kommer han inte stå still en sekund.då kommer han va så orolig för att han är ensam och bara fara omkring. bättre om han går lunt och betar tycker jag. men tack för att du tog dig tid att svara
 
Sv: Vrickning. hur behandla?

Jag skulle kyla o få medicin av vet.
Sen är det bara gipsförband som verkligen kan ge stöd på en häst.

Pollstring o gipslindor.
 
Sv: Vrickning. hur behandla?

igår morse haltade han ingenting. men var fortfarande svullen. Vi lät han gå utan lindor på dan för att det var så varmt. när ägaren åkte dit på kvällen hade han börjat halta igen. hon lindade på lindorna igen så vi får se hur det är idag. är han inte bra imorron får vet komma...
 

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 974
Senast: Elo
·
Hästvård hej, jag märkte på min häst i lördags morse att min häst var svullen i vänster fram över koftan och upp på skenbenet :nailbiting: han...
Svar
7
· Visningar
1 826
Senast: Efwa
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Saraoliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp