Vrickad kota?

Seabaz

Trådstartare
Vi har en häst som skadat sig. Det uppkom under ridning. Hästen reds i skritt och trav rakt fram av en erfaren ryttare.
Rätt som det är, på plan grusväg, blev hästen blockhalt (näst intill). Den vill inte sätta ner tån i marken.

Vad kan ha hänt?
Påminner om hovböld men är inte varm i hoven och reagerar inte på tryck på/runt hoven.

Något varm i kotan men reagerar inte heller där vid tryck. Är lite svullen runt kotan nu senare.

Vad kan ha hänt? Vrickning?

Javisst kan det vara det. Min blev så långt bort i skogen och jag fick gå JÄTTEsakta hem , 5 steg i taget. Det var hemskt men enda möjligheten. Han blev behandlad med smärtstillande och kortison i hovleden och blev bra sen.

Vi har en häst som skadat sig. Det uppkom under ridning. Hästen reds i skritt och trav rakt fram av en erfaren ryttare.
Rätt som det är, på plan grusväg, blev hästen blockhalt (näst intill). Den vill inte sätta ner tån i marken.

Vad kan ha hänt?
Påminner om hovböld men är inte varm i hoven och reagerar inte på tryck på/runt hoven.

Något varm i kotan men reagerar inte heller där vid tryck. Är lite svullen runt kotan nu senare.

Vad kan ha hänt? Vrickning?
Hovbenet?

Har ni kollat sulan riktigt noga? Tänker så att inget sitter/har suttit där. Det kan vara riktigt lurigt om det sitter nära strålen. En stengalla kan också ge liknande symptom. Om man tvättar rent sulan kan man om sulan inte är svart oftast se ett mörkare område där stengallan har uppstått. Ofta syns det inte precis direkt när det har hänt utan precis som ett vanligt blåmärke kommer det efter en liten stund. En vrickning bör man som erfaren ryttare märka om det händer när man sitter på. En häst som vrickar sig tar iallafall ett snedsteg även om hen inte snubblar eller så.

Tack för svar! Gåtan är löst.
Hovslagare var ute idag (har varit bokad sedan länge men ja, lägligt ändå måste man ju säga!)
Han lyckades finna en hovböld som sprack upp längs ena ballen.

Tack och lov! Vi är såå lättade!

(Märkligt ändå hur det uppkom "bara sådär" mitt i en ridtur)

Tack för svar! Gåtan är löst.
Hovslagare var ute idag (har varit bokad sedan länge men ja, lägligt ändå måste man ju säga!)
Han lyckades finna en hovböld som sprack upp längs ena ballen.

Tack och lov! Vi är såå lättade!

(Märkligt ändå hur det uppkom "bara sådär" mitt i en ridtur)
Tänkte precis skriva att det säkert var en böld. Långt ifrån alla gånger man känner värme eller puls eller får någon reaktion med visitertången. Och det är jättevanligt att det kommer "pang på". Brukar ofta vara så. Skänt att det var så! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 619
Senast: Ajda
·
Hästvård Tog in min häst från hagen igår och såg att han är svullen om sin kota på bakbenet. Troligtvis har han gjort något i hagen. Svullnaden...
Svar
9
· Visningar
3 057
Senast: Snowball
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka