vovven har ätit drygt 1 kg godis...

amalia

Trådstartare
Vid halv sju-tiden i kväll smällde vår dalmatiner i sig en stooor påse med lösgodis. Han passade på medan vi var iväg och hyrde film. Nu har han ont i magen och det kommer som skov varpå han kräks. Sedan dricker han vatten, varpå han kräks igen osv. Vi har varit ute med honom i omgångar för att han ska få röra på sig och det verkar han må bättre av. Nu till min fråga. Ska han bälga i sig massor med vatten för att sedan kräkas eller ska vi ta bort vattnet?

Sv: vovven har ätit drygt 1 kg godis...

Jag skulle nog låta honom behålla vattnet. Han måste få i sig vätska om han kräks mycket. Även om han inte får behålla så mycket. Har Du sparris så kan Du ge honom lite sånt.

Var det choklad i godiset? Om det var mycket sånt kan det vara idé att ringa veterinär. Det kan ju vara ganska farligt om det är större mängder.

Låt hunden dricka mycket. Och ring veterinären om det var mkt choklad som är giftigt för hundar.

Svar till alla: Hundens allmäntillstånd är i princip som vanligt förutom att han har lite ont i magen (med all rätt). Tänker inte hasta iväg till Strömsholm då han inte är allvarligt sjuk. Han är lika pigg som vanligt och tycker att det är jätteskoj att få komma ut titt som tätt och spåra i snön.

Nä men man kan ju ringa och rådfråga veterinär i alla fall. Det är då vad jag skulle göra.

SkorpSmulan skrev:
Nä men man kan ju ringa och rådfråga veterinär i alla fall. Det är då vad jag skulle göra.

Precis. OM något skulle hända så kommer du ångra att du inte ringt och rådfrågat vet.

Jo visst kan jag ringa och rådfråga, men känns lite onödigt kl halv två på natten då hunden är ok förutom att han kräks (skulle jag nog oxå göra efter ett sådant skrovmål). De är bättre att jourhavande vet. ägnar tid åt de som verkligen behöver det. Nu har smärtorna släppt och även kräkattackerna. Han ligger för närvarande och sover, men husse och jag kommer att turas om inatt och hålla koll på honom. Hade han visat andra symptom än bara magont så hade vi helt klart kontaktat veterinär, vi är varken lata eller tänker på ev kostnader. Men jag gör den bedömningen att en veterinär inte kan göra mycket mer än vad vi kan just nu...

Beträffande vattnet så kommer han få dricka vatten under kontrollerade former under natten dvs små doser i den mån han klarar av det (om han är törstig). Han visar inga som helst tecken på att vara uttorkad.

Uppdatering: Herrn har sovit gott på natten och magsmärtorna har helt gett med sig. Möttes av en pigg och glad hund i morse som inte kunde förstå varför matte var så elak och inte gav honom någon frukost...;)

Så där har min boxertjej också gjort. En jätteskål med smågodis gick på tre röda :crazy:

Hon har även satt i sig ett kilo naturgodis, inklusive chilinötter :o Min hon mådde prima.

(Till saken hör att detta är godis som stårr på border, och varken jag eller husse hade upptäckt att det saknades förrän vi blev sugna, dvs ganska länge efter att hon åt upp det.)

haha kom igen när dina hundar har ätit baconpaket utan bacon, 45 st nikotintuggumin, flera kg torrfoder eller lösgodis MED påse ;)

hade jag åkt in till vet varje gång Loke satt i sig något olämpligt skulle jag varit ruinerad på nolltid. så länge hundens allmäntillstånd är bra och den inte satt i sig något giftigt är det inte lönt att åka in. jag har ringt vid ett flertal tillfällen med de har alltid svarat med samma sak. "avvakta och kom in om han blir sämre.".

Så skönt att han verkar ok. Själv har jag en hund som ska gå på diet (ris och torsk) några dagar efter en strulande operation. Men hon vägrar, nu är vi inne på 2 dygnet utan mat. :crazy: Det är nu man skulle velat ha en labbe. :angel:

Äsch, glöm det jag skrev innan. Det jag skrev om labben var bara i ett mycket svagt ögonblick. :angel: Nu äter hon igen. Har bytt ut torsken mot kyckling istället. Mums! Schäfer ska det ju vara. :D ;) :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Gammelvovven fick i April (om jag inte minns tokigt) något slags krampanfall,vi var till veterinären dagen efter och allt såg bra ut,vi...
Svar
11
· Visningar
13 937
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama