Voltaren Gel efter ridning

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Jag undrar lite om det är nån som använder Voltaren Gel efter ridning. Min häst har haft hasledsinflammation tidigare och jag skulle vilja ha nåt efter ridning som kyler. Pratade med en utav mina vänner som sa att man just kunde använda Volaren som förebyggande efter ett träningspass. Stämmer det?

Sv: Voltaren Gel efter ridning

Men voltaren kyler ju inte?

Är det inte bättre då att köpa kylbalsam/spray/gel/lera/lotion för häst, alternativt köpa paddar som man antingen blöter i kallt vatten eller lägger i kylen och har på ett tag?

Jag läste lite om Voltaren och det ger mer en kylande känsla mot huden.
Jag vill ha nåt som förebyggande som jag kan smörja på hans has efter träning..

voltaren är ett smärtstillande preparat som även används vid inflamationer. Inget jag tycker att du ska använda dagligen på din häst!

Om det är den kylande effekten du vill åt så köp isbalsam, helt outstanding! använder det på min häst efter träning, även på mig själv ibland.

voltaren är ett smärtstillande preparat som även används vid inflamationer. Inget jag tycker att du ska använda dagligen på din häst!

Om det är den kylande effekten du vill åt så köp isbalsam, helt outstanding! använder det på min häst efter träning, även på mig själv ibland.
Funderar på om det inte kan räknas som doping på en tävling, om man har använt ett sånt smärtstillande preparat på hästen... (Tänk på hur det gick för norrmännen i OS!)

Jag skulle nog inte använda voltaren som förebyggande efter träning. Måste ju vara dopingklassat dessutom (inte säker!). Sen är frågan om det kyler bara för att det känns lite kallt mot huden, jag har då aldrig fått ngn kylande känsla när jag har använt voltaren mer än just i ögonblicket när man kladdar på den.

det kan det säkert göra, det är ju ett "bedövand" medel

Funderar på om det inte kan räknas som doping på en tävling, om man har använt ett sånt smärtstillande preparat på hästen... (Tänk på hur det gick för norrmännen i OS!)

ABSOLUT DOPING!!
Räkna med minst 14 dagar. Finns ingen satt tidsgräng pga att det inte är godkänt för häst. Hittas spår av preparatet åker man dit.

Dock fungerar det som behandling av tex överansträningar som sitter ytligt - men då tävlas inte hästen.

Jag undrar lite om det är nån som använder Voltaren Gel efter ridning. Min häst har haft hasledsinflammation tidigare och jag skulle vilja ha nåt efter ridning som kyler. Pratade med en utav mina vänner som sa att man just kunde använda Volaren som förebyggande efter ett träningspass. Stämmer det?

Kyler inte, ska inte användas kontinuerligt och behandlade områden ska inte utsättas för sol.
Antiinflammatorisk effekt, det ska du inte behöva i ditt läge.
Detta är doping om du tävlar med det.

Det bästa du kan använda är en vattenslang och spola med HÅRT tryck några minuter.

det kyler inte alls, det är smärtställande!! och antiinflammatorisk.

använda amc isbalsam om du nu måste kyla. men en gammal skada ska helst varmas, använd tex arnika eller back on track.:)

det kyler inte alls, det är smärtställande!! och antiinflammatorisk.

använda amc isbalsam om du nu måste kyla. men en gammal skada ska helst varmas, använd tex arnika eller back on track.:)

Fast det är faktiskt ok att kyla benen efter ridning, särskilt på en gammal, utläkt skada.

Det har en kylande KÄNSLA den kyler INTE... Köp något kylande preparat istället...

Har använt voltaren gel på min häst i perioder efter råd från hennes behehandlare men dock måste man vara försiktig pga karenstiden då min häst tävlar mycket.

Voltaren kyler inte

jag kyler aldrig en led förutom i akut skede. en kunskap jag tagit med mig från alla travmänniskor jag träffat: kallvatten under knäna, ljummet över knäna.

tycker ärligt talat att om leden är så dålig att inflammationen blossar upp och måste kylas efter vanliga ridpass så borde hästen vila. då har det inte läkt ordentligt. :crazy:

jag kyler aldrig en led förutom i akut skede. en kunskap jag tagit med mig från alla travmänniskor jag träffat: kallvatten under knäna, ljummet över knäna.

tycker ärligt talat att om leden är så dålig att inflammationen blossar upp och måste kylas efter vanliga ridpass så borde hästen vila. då har det inte läkt ordentligt. :crazy:

Vem har sagt att det är infl som blossar upp?
Efter hårda pass så kan det bli mikroskopiska blödningar som kan vara en bra ide att kyla. Inget negativt med att kyla benen efter hårda pass. Det gjorde vi jämt på ft hästarna när de gått lite hårdare samt efter terrängproven.

Ja fast hans led är inte dålig att en inflammation blossar upp, utan den är utläkt. Men jag vill kunna ha på nåt efter ridning som ett förebyggande syfte.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka