Voltaren Gel efter ridning

Sv: Voltaren Gel efter ridning

Då är en antiinflammatorisk gel inte att tänka på. Voltaren gel är ett NSAID, en lokal variant av butta, Finadyne m fl. Genom att behandla med Voltaren maskerar du ev problem och kan alltså luras att tro att hästen är ok när den i själva verket skulle ha visat symptom om den inte stått på smärtstillande behandling.

Back on track kanske?

Då är en antiinflammatorisk gel inte att tänka på. Voltaren gel är ett NSAID, en lokal variant av butta, Finadyne m fl. Genom att behandla med Voltaren maskerar du ev problem och kan alltså luras att tro att hästen är ok när den i själva verket skulle ha visat symptom om den inte stått på smärtstillande behandling.

Back on track kanske?

Jag har back on track´s hasskydd men han får såna skav av den :(

Har använt voltaren gel på min häst i perioder efter råd från hennes behehandlare men dock måste man vara försiktig pga karenstiden då min häst tävlar mycket.

Voltaren kyler inte

Du är medveten hoppas jag (så att du inte ser till att vi blir utan ryttare;)) att du inte skall använda voltaren gel inom 1 MÅNAD från tävling, det har visat sig att dessa salvor (ibumetin, orudis, zon, voltaren mm) är riktiga luriga rackare med att stanna kvar i kroppen dessutom är de väldigt lätta att "smitta" ner utrustning med används de tex på ben kan benskydd bli kontaminerade flera dagar efteråt använder man då sedan dessa benskydd i närheten av tävling så är det kört. Man skall tänka sig för mer än en gång innan man börjar använda det om man har tävlingshäst. (Allt ovan har jag fått förklarat av veterinär som bla är landslagsvet)

isf tycker jag du ska använda arnika!

back on track har väl paddar som är formade som transportskydd, såna kan du ju ha! :idea:

KL

Jag blir lite nyfiken, är det någon som använt Voltaren gel på sin häst? Då menar jag vid skada, som en del av behandlingen. Vilken typ av skada hade hästen då? Fungerade det?

Jag änvänder det själv men har aldrig tänkt på att använda det på häst. För min egen del är det absolut super vid inflammationer och lättare smärta i tex nacken.

Har inte använt det på henne på över 2år så det är ingen risk;)

Jag är super försiktig med allt sådant för man vet ju aldrig när de vill ta ett prov..

Senast ändrad:

KL

Jag blir lite nyfiken, är det någon som använt Voltaren gel på sin häst? Då menar jag vid skada, som en del av behandlingen. Vilken typ av skada hade hästen då? Fungerade det?

Jag änvänder det själv men har aldrig tänkt på att använda det på häst. För min egen del är det absolut super vid inflammationer och lättare smärta i tex nacken.

Jag har inte just använt voltaren, men siduro och orudis. De är liknande prepartat. Fick det utskrivet (var rec bel förr) av vet till en treåring som växt och var lite tjock vid carpaltummeln. Fungerade bra, i alla fall på honom.

Även jag har använt orudis/zon på vet inrådan. I ena fallet sen hästen fått en svullnad från permanentkanylen. I två andra fall så vid det första vid kraftig svullnad, och i det andra som komplementerande behandling på ett svullen carpalsenskida.

Sen brukar jag på helt eget bevåg ha det på aktiva överben modell light.

Men som ngn redan sagt - tänk på karensen, och på kontamineringsrisken. De veterinärer som rek det till mig (tre olika) har varit NOGA med att tycka att om hästen tävlar/ska tävla efter skadan är läkt, även om det är framåt i tiden - använd INTE. Nu har det inte varit aktuellt med någon tävling närmsta halvåret för ngn av de beh hästarna, så jag har vågat använda. Men skulle inte göra det på en tävlingshäst.

Även jag har använt orudis gel. Min häst hade blivit sparkad i huvudet och fått en benhinneinflammation på käkbenet el. liknande så vet. beordrade mig att behandla med det. Kontaktade stc som tydligen ska ha bäst koll och det var 14 dagars karens för tävling. Kanske måste man vänta ännu ängre som gylle var inne på.

Vet ej om det hjälpte då inflammationen sprack, och då gick det ej att ha på gelen längre, men hästen blev ändå bra.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka