Voksesmerter? (skrevet på norsk)

V

vivianhegre

Heisann!
Jeg har en 6 år gammel islandsvallak, lite brukt men som allikavel ved bøying var temmelig halt på framkodene ved bøying, og ble sprøytet. Noe bedre ved kontroll etter 14 dager, men ble sprøytet en gang til. Liten forskjell ved neste kontroll. Røntgen uten noen betydelige feil. Sprøytet enda en gang med håp om at det bare var en seiglivet betennelse i leddet. Men på neste kontroll var han verre, og for første gang utgangshalt. Vetrinær mener det ikke ser lovende ut. Han skal fortsatt hvile en måneds tid, før vi ser om det eventulet er noen forandringer på røntgen.

Men han er en stor islandshest, og har faktisk vokst endel de siste månedene. Sannsynligvis veldig optimistisk, men lurte på om det er noen sjanse for at det kan være så enkelt som at han har voksesmerter?

Takknemmelig for synspunkter.

Sv: Voksesmerter? (skrevet på norsk)

Jag skulle, eftersom ni nu röntgat och uteslutit att det beror på det, samt behandlat men det inte hjälper, försöka ta reda på om det finns något i RESTEN av kroppen som är grundorsaken.

Dvs jag skulle vilja ha bak röntgat med, och jag skulle låta en kiropraktor kika på hästen.

Mitt ungsto fick ju ledinfl fram, behandlades och blev bra, dålig igen, sprutades osv, blev värre/sämre för varje 'återfall' och slutade svara på behandling. Hon var sned, och efter kiropraktorrättning så försvann de upprepade inflammationerna. (Tills hon blev sned igen av narkos men det är en annan historia. )

Så, rtg bakben, se över skoning och vinklar och sådant och låt kiropraktor kolla hästen, och se om ni kan få fatt på varför den blir halt.

Visst kan tillväxt påverka, men jag skulle inte hålla det för rimligt att det är problemet i ditt fall, tyvärr.. Även om det ju skulle vara en enkel och trevlig anledning.

Lycka till!

Takk for svar!
Helt enig i at gjennomgang av hele hesten er nødvendig, er mye jeg skal undersøke før jeg dømmer han ut, sålenge han ikke plages av å bare gå på løsdriften.
Men grunnen til at haltheten ble oppdaget var nettopp under en gjennomgang av en equiterapaut. Hun fant ingen feil unntatt kraftig fortykket halsmuskel, som vi fant ut var av denne haltheten. Hun så ingen grunn til å behandle dette før beina var iorden, men kansje hadde det vært en ide at hun hadde gjort det allikavel, da det ikke ser ut til at han blir bra med det første?
Hovene er nylig gått over av den definitivt beste hovslageren i distriktet, så de er veldig fine nå. Var litt understrekte før han kom på besøk, så mulig dette har belastet kodene litt ekstra før.

Jag har ju ingen aning om hur din equiaterapeut är, men i mind ams fall kollade min ord equiatriker, som har gott rykte, välrenommerad och så vidare fem ggr på hästen och sa inte sned.

Jag tog en second opiition tillslut som ett sista desperat halmstrå innan utdömning, och han hittade snedhet både i nacke, bog och bäcken. Bekräftades av kiropraktor (dvs en tredje person) som kikade på henne sedan med, utan att veta vad den 'första' funnit.

Så, om det fortsätter att trassla även efter några equiatrikerbesök till, så fundera på en second opinion. Ibland är det 'nya ögon' och 'öppet sinne' som behövs (det är ju lätt att 'köra fast' lite och fastna vid en teori t ex)

Lycka till.

Hmm... Jeg trodde faktsik at kiropraktor og equiterapauter var det samme. :o

Hun er veldig flink, og har funnet masse skeivheter på andre hester på stallen, men selvfølgelig er det lurt å få flere til å se på han. Skal prøve å finne en kiropraktor.

Tusen takk for tips! Fantastisk at hesten din ble helt frisk:)

Tusen takk for tips! Fantastisk at hesten din ble helt frisk:)

Det är hon tyvärr inte. Pga att det missades att hon var sned så länge pga den första equiatrikern så ådrog hon sig en massa mer långsiktiga problem. Hon vurpade som 1½ åring, och snedheten upptäcktes och rättades inte förrän hon var nästan 2½. Hon blev i princip omedelbart symptomfri. Sen sövdes hon som nybliven treåring, och blev sned av narkosen. Och blev ju tämligen direkt halt av snedheten. Sprutades och rättades, han precis bli bra så var det narkosdags igen. Då blev hon sned ännu en gång. Hennes ligament kring bäckenet är antagligen (finns inget sätt att kolla så går inte säga 100% säkert, men..) uttänjda och hon har därför lättare än en normal häst att återgå i snedhet vid trauma som fall och liknande.

Så vi har fått traggla med eländet andra halvan av förra året med. Hon blev friskförklarad från problemen kopplade till vurpan och snedheten vid årsskiftet. Men tyvärr så har hennes framben som överansträngts av snedheten när hon varit sned, och reagerat med ledinflammationer (dvs konstant mellan 1½ - 2½ ålder, och så i upprepade perioder kring narkoserna under 2:a halvan av 2006) fått ta en hel del stryk. En jävla massa stryk faktiskt..

Såpass mycket stryk att hon egentligen är utdömd men matte är en envis fan och har gett det en chans till. Det ser väl inte så lysande ut dock, har snart ÅB igen och får väl se då (orkar inte ens titta själv hur det är nu efter senaste behandlingen), men det är en väldigt stor risk att det slutar med att hon får somna.. knappt 4 år gammal :cry:

SÅ gissa hur många gånger jag kännt 'tänk OM jag bara hade tagit en second opinion tidigare.. tänk OM jag bara..'. Samtidigt hade jag ingen anledning att alls misstro dåvarande equiatrikern. MEn tänk om ändå..

Jag menade inte att du behövde byta yrkeskategori (jag bytte ju från en equiatriker till en annan när jag tog en second opinion, men det räckte). Men som jag skrev, om det inte blir bättre utan fortsätter trassla. Dvs jag ser ingen anledning att du nu ska skena och byta, utan ha kvar den du har förtroende för och som känenr hästen osv. Men om ni inte kommer 'ur' det hela kan ett par nya fräscha ögon vara bra (det gäller btw även för den veterinära delen. Second opinions och nya fräscha ögon på problemet är aldrig fel alls)

Men ni tycks ju vara på rätt väg med både korrigerad skoning, behandling samt equiatriker, så jag håller tummarna att du & hästen snart är 'tillbaka på banan' igen! (och ang växtvärk så snabb tillväxt kan ju utan tvekan FÖRVÄRRA ett annat befintligt problem, dvs den kan mycket väl spela in, även omd en inte är hela anledningen)

Så kjedelig med hesten din. Håper det ordner seg for dere også!

Har veldig stor tillit til min equiterapaut, vetrinær og hovslager, men skal så absolutt få flere til å sjekke over før jeg gir opp. Veldig vanskelig å akseptere at en så fin og ung hest skal være nødt til å avlives.

Liknande trådar

Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: StallLojo
·
A
Ridning Hei! Jeg vil gjerne få fortelle om min seneste tur til Portugal der jeg red for David Oliveira! Jeg har vært i Portugal mange...
Svar
8
· Visningar
1 636
Senast: Ivylin
·
Hästvård For 7 uker siden skulle jeg ha en forsikringsundersøkelse på min 5 års hest,som har vært i ridning ca 6mnd.. Helt frisk trodde jeg.men...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: ludda
·
Hästmänniskan :mad:jeg har en hingst(2 år halvblod) som går på beite her hjemme på gården sammen med en ardenner hingst og 2 ardennervallaker.De går...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: THELA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka