VoH valpfoder?

MiniLi

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av VoH valpfoder?
Vi ger Camaro VoH nr 33 och det funkar verkligen jättebra. Vill att vår nya hund ska gå över på VoH så småningom men kan inte bestämma mig för när..

Det rör sig om Rhodesian Ridgeback, alltså en ganska stor hund vilket gör fodret extra viktigt pga leder osv.

Valpen får Royal Canin Maxi hos uppfödaren, vi har väl iallafall tänkt att fortsätta med samma foder till en början (dumt att både byta foder och miljö samtidigt?) men sen är frågan om vi ska gå över till VoH valp ganska snart eller om man ska vänta tills valpen blir lite äldre?

Hur tänker du?

Sv: VoH valpfoder?

Jag har bara bra erfarenheter av det, även mina vuxna hundar får VOH valpfoder då och då, och vissa gånger även VOH med lax, då den är fetare.

Kan man lita på att näringsinnehållet är "välbalanserat" eller vad man ska säga för en storväxande valp?

Jag tycker ju att VoH är ett mycket bättre foder än RC, men RC är ändå ganska stort och välkänt och har ett välutvecklat valp/unghundssystem..

Korrigerar mig själv.. Camaro får inte alls nr 33. Hon får den med lax.

Kan man lita på att näringsinnehållet är "välbalanserat" eller vad man ska säga för en storväxande valp?

Jag tycker ju att VoH är ett mycket bättre foder än RC, men RC är ändå ganska stort och välkänt och har ett välutvecklat valp/unghundssystem..

Ja, jag litar på det iaf. Mina hundar mår utmärkt på det fodret, Ian är uppvuxen på det+barf.

Björne fick det. Det var det som fungerade bäst på honom. Han åt med god aptit och var väldigt fin i kroppen. Han bajsade bra också och fes mycket mindre :p
Vi har tänkt att nya valpis också ska få det men till en början fortsätter vi på torrfodret som hon får hos uppfödaren nu. Det känns smidigare att göra så så att man slipper kladda med färskfodret flera gånger / dag.
Jag kan tänka mig att det är bra att fortsätta på torrfodret en period efter flytten så att inte ALLT blir helt nytt för valpen.

Tack båda för era svar!

Skulle gärna vilja höra fler erfarenheter, framförallt från er med stora hundar!

Jag ger ju valpfodret som ett komplementfoder åt Hatjo. Han ska även fasas över delvis på RC 4800 blandat med Robur. Orsaken till att han får olika foder är för att han har visat sig lite känslig mot allt för kraftiga foder men behöver MKT energi, så Robur är mest som utspädning.

Sen han började få valpfodret har han fått mkt finare päls överlag. Glansig och trevlig. Skiter i princip ingenting heller. Hur näringsvärdet är för storvuxna raser vet jag inte. Kolla näringsvärdena i torrvikt och jämför med fodret valpen får nu?

Just det.. Det ska vara något visst förhållande mellan mineralerna va? Det kan jag försöka kolla upp.

Är verkligen inte bra på näringslära för hund :o

Det brukar väl sägas att stora raser ska ha lite mindre fett i fodret också för att inte växa för fort. Enklast är nog att jämföra med ett foder som är "ok" för din ras tror jag..

Du ska se till att förhållandet mellan Kalcium och Fosfor ligger mellan 1:1 och 2:1, optimalt är 1,4:1. Du får fram det helt enkelt genom att dela värdet för Kalcium med värdet för Fosfor :)

Det är mycket viktigt att en valp, särskilt valp av stor ras, varken får för lite eller för mycket av dessa mineraler då det kan ge riktigt hemska konsekvenser, som skelettrubbningar och missbildningar, särskilt när hunden växer.

Protein får gärna ligga högre än i ett vuxenfoder. Rekommendationerna är att ge en valp av storvuxen ras valpfoder tills den minst blivit ett år, eftersom den innan dess inte vuxit klart.

Tack!

Det står på VoHs hemsida att deras valpfoder innehåller mindre fett och mer protein än de andra. Så långt låter det ju bra..

Kalcuim och fosfor verkar vara samma i alla deras foder. Förhållandet är 2 (Kalcium 1% och fosfor 0,5%).

Du skriver att det kan vara upp till 2:1, så detta bör funka? Eller är det mindre optimalt eftersom det ligger på gränsen?

Senast ändrad:

Det brukar väl sägas att stora raser ska ha lite mindre fett i fodret också för att inte växa för fort. Enklast är nog att jämföra med ett foder som är "ok" för din ras tror jag..

Jag försöker jämföra men fattar inte riktigt..

VoH valp innehåller:
14 % protein
16 % fett

RC Maxi Junior innehåller:
30 % protein
16 % fett

Det ser ju ut som om VoH innehåller mycket mindre näring än RC, men hur kan det stämma?
Och de innehåller ju väldigt olika saker, är de här siffrorna omsättbar näring? För annars blir det ju något helt annat..
Hjälp någon? :confused:

Du måste omvandla färskfodret till torrsubstans innan du kan jämföra.
Inte min starka sida så fråga inte mig hur man gör!

TS för VoH valp är 35,4 %.
Protein: 14*0,354 = 4,956
Fett: 16*0,354 = 5,664

TS för RC är 90,5 %.
Protein: 30*0,905 = 27,15
Fett: 16*0,905 = 14,48

Nu blev det ju ännu konstigare.. :confused:

Jag vet inte hur du har räknat och jag är skitkass på att förklara hur jag har gjort men såhär blev det iaf.
Det är räknat på om VoH skulle ha lika hög torrsubstans som RC.
Protein 35,84 %
Fett 40,96 %

Edit: Då TROR jag alltså att det är dessa siffror du ska jämföra med...

RC
Protein: 30*0,905 = 27,15 %
Fett: 16*0,905 = 14,48 %

Senast ändrad:

Jag räknade precis som jag skrev.. % multiplicerat med % ts för att få kg ts.
Men det kanske är helt fel..

Så du menar att jämförelsen blir
VoH valp
Protein 35,84
Fett 40,96

RC MJ
Protein 30
Fett 16

?

Den stora skillnaden då är ju att VoH innehåller mycket mer energi vilket kanske inte är att föredra till storväxande ras? Eller?

Jag tycker näringslära för hund är så komplicerat och svårt.. På häst pratar man aldrig om att de växer för fort osv utan där vill man bara uppfylla behoven.. Enkelt och smidigt.

edit. Såg din edit nu.
Men samma slutsats, VoH mycket mer energi i förhållande till protein..

Funderar vidare..
Är det troligt att valpen kommer bli tjock på "normal" giva VoH valp pga hög energi och att man då måste minska vilket leder till för lite protein och annat nödvändigt?

Nu är jag inte helt hundra på att min uträkning är rätt men jag tycker att den borde stämma. Jag läste matte D i gymnasiet men inte tusan minns man något :p

Om det är bra eller dåligt för en stor ras vågar jag inte uttala mig om. Men ett tips är att prata med leverantören. Jag träffade honom när jag köpte mat där i somras och han föder själv upp stora hundar (mastiffer). Det går att nå honom på nr som står på hemsidan.

Funderar vidare..
Är det troligt att valpen kommer bli tjock på "normal" giva VoH valp pga hög energi och att man då måste minska vilket leder till för lite protein och annat nödvändigt?

Björne fick valpfodret från ca 8 månaders ålder fram till 16 månaders när vi tog bort honom och han blev inte tjock. Han hade bra hull och då stod han på ca dubbel rekommenderade dos för en vuxen hund.
Vi gav honom inte färskfoder som liten valp så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
520
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej! Min tik har under dräktigheten ätit PrimaDog chicken & potato och tanken är att även valparna ska börja äta detta om nån vecka men...
2
Svar
31
· Visningar
2 005
Senast: Sel
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 106
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30