VM-silver till SWB-häst

Flippeti

Trådstartare
Skönt att en svenskfödd häst fick VM-medalj i fälttävlan (dock under kanadensisk flagg) nu när de svenska ryttarna föll ifrån i både dressyr och fälttävlan! Grattis till uppfödarna av Colombo e.Eighty Eight Keys xx u.Colette ue.Concarneau!

Sv: VM-silver till SWB-häst

Jätteroligt!

Och eftersom jag är som jag tycker jag att det är roligt att morfar är av gammal svensk stam;)

Japp, sen tycker jag att det är extra kul med stammen eftersom mamman har väldigt röda staplar på sin BLUP-sida... Colombos resultat syns ju tex inte där. Kanske behövs det lite fler utländska ryttare på svenska hästar för att de ska få chansen att visa vad de kan :)

Jag har haft kortare bekantskaper med både Colombos mamma och syster för ett antal år sedan, trevliga tjejer.

Senast ändrad:

Mamman är släkt med min tant;)

Håller med dig om att det skulle vara väldigt intressant hur mammas blup skulle se ut om fälttävlan räknades och om exporter gjorde det.

Du menar via Jovial eller är de släkt på annat vis också (kommer inte riktigt ihåg vad din har för stam mer än e.Ceylon och sen nåt danskt)?

Och ja, visst vore det trevligt om fälttävlan och exporter räknades med i BLUP ;-)

Senast ändrad:

Vad bra du är på att komma ihåg!
Stämmer att det är danskt/polskt/franskt/tyskt på mödernet:D

Menar just via Jovial, som f ö är farmorsfarfar (via Ceylon) till First Lady, vilket jag tycker om eftersom jag själv försöker avla för fälttävlan:)

Jag är av den åsikten att en häst inte kan ha för mycket Jovial i sig (men jag vet att många inte håller med). Kastar ibland ur mig att jag funderar på att betäcka ett sto med Ceylon som morfar med Chirlon, men folk tittar så konstigt på mig när jag säger det :rofl:

Där skulle nog min gräns gå:D

Har varit inne på att ta Saigon till min, men det blev Lambo igen och dubbelt Boheme istället!

raderat, lite för OT... Får prata om våra Jovialsläktingar nån annanstans kanske... =)

Senast ändrad:

Lite fler svenskfödda hästar som kanske kan fixa medalj i VM!

Ijsbrand Chardon (holländsk kusk) som leder VM i fyrspann just nu har ju svenska hästar i spannet. Isovlas Paganini, e. Falleur u. Pienza (5) 21779 ue. Trofé - Lambert) och Isovlas Tango (ex Manneken Pis), e. Bolero u. Nefertite 22919 ue. Ceylon (f ö samma mödernelinje som svårklasshästarna Arctic Aurora Borealis, Fair Dobbin och James Bond). Dessa hästar har fått mästerskapsmedaljer tidigare.

Thomas Eriksson med Filur e. Falleur u. Uniette (13) 10291 ue. Unikum-Magnat ligger på 5e plats.

All ovanstående info är tagen från SWB Gate

Hoppas att de svenskfödda hästarna kan ordna iaf nån mer medalj, nu när de svenskfödda ryttarna inte lyckades vid just detta mästerskap :D

väldigt kul att läsa om framgångsrika svenska hästar utomlands! Kul o se att de flesta även verkar bära på samma gener :P

Kollade Uniette på blup. Jag blev mycket imponerad.

Hon har placeringar i msv hoppning OCH fått 16 föl !
Jag undrar i mitt stilla sinne när hon hann med att få sina placeringar i msv, det måste varit under de tre år som hon inte var dräktig eller hade föl vid sidan 78-80 !

Håller med!

Det var Peter och Tomas Erikssons pappa som hade henne så jag antar att det var Peter som tog ut henne på tävlingsbanan några år.

Det gick ju bra för de svenskfödda körhästarna i maratondelen (trots sabotage på Chardons maratonvagn :mad: ).

Isovlas Tango (ex Manneken Pis), e. Bolero u. Nefertite 22919 ue. Ceylon (f ö samma mödernelinje som svårklasshästarna Arctic Aurora Borealis, Fair Dobbin och James Bond).

Två kusinbarn till Tjock-Choice i samma VM alltså, det är bra :).

Jupp, och kusin med min raring här hemma i hagen :D Mitt stos mamma är helsyster med hans mamma.

Så där ja, silvermedalj individuellt och guldmedalj i lag till Tango och Paganini. :)
Tur att det sålts lite SWB-hästar utomlands så de får chansen att ta lite mästerskapsmedaljer :rofl:
Men seriöst: stackars, stackars Tomas, kan inte kännas kul direkt...

Senast ändrad:

Isovlas Tango (ex Manneken Pis), e. Bolero u. Nefertite 22919 ue. Ceylon (f ö samma mödernelinje som svårklasshästarna Arctic Aurora Borealis, Fair Dobbin och James Bond).

Mitt sto är en avkomma till Isovlas Tango (en tjyvbetäckning från hans ungdom ;) ).

Lyran e Rokad - Largo är snäppet värre och hade 18 föl och 22 placeringar i msv hoppning.

Har dock inte lämnat några VM hästar. :)

Liknande trådar

C
Avel Jag föreslår att vi håller en tumme för "di svenske" nere i Verden! Kanske även en "extra tumme" för Ploppi och hennes fina uppfödning i...
Svar
2
· Visningar
1 220
Senast: Hiddeous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka