Vittringsapportering -Hjääääälp!!

Ravishing

Trådstartare
Jag har fått stora problem vid inlärningen av vittringsapporteringen. Min hund är väldans apporteringsglad och hämtar bara första bästa pinne, jag behöver verkligen tips på hur jag ska få henne att förstå att det är pinnarna med min lukt på som ska hämtas och inte den som ligger närmst.

Jag började lära in genom att lägga pinnen i högt gräs för att slå på nosen, det funkade ju på en gång... Men så fort jag går vidare bara hugger hon en pinne. Jag belönar varje gång hon visar intresse för rätt pinne och har hoppats att polletten ska trilla ner, men nej, det gör den inte!

Hjälp, tankar och funderingar mottages tacksamt!

Sv: Vittringsapportering -Hjääääälp!!

Jag har inte kommit så långt med det här momentet men min tränare säger att om hunden inte slår på näsan när man går över till synlig apport så har man gått för fort fram. Tillbaka till det höga gräset igen.

Men det kanske du redan har gjort i flera perioder?

Utan att vara expert, försöker sammanfatta Canis-inlärning om detta.

A:Lukta på rätt pinne, utan att plocka upp
Lär hunden att lukta på alla pinnar, och markera rätt pinne med att nosa extra mycket på den, utan att plocka upp. Annars får du lätt en hund som provsmakar sig genom övningen.

2. Börja med en pinne, som i target, hunden luktar, klick.
3. Två pinnar, en rätt, en fel. Extra nos på rätt pinne ger klick, men inte plocka upp! Planen är att hunden ska "frysa" vid rätt pinne.
4. Lägg till fler pinnar.

Inte för ens hunden fryser vid rätt pinne, gång på gång, fastän du har flera pinnar de ligger olika, så lägger du in apportdelen. På så sätt säkrar du varje del i övningen och kan lätt gå tillbaka till rätt del, om det behövs mer övning.

Läs mer i "Lydnadsträning i teori och praktik"

Jag började med att lägga ut 6-8 pinnar spritt i en cirkel. Sen gick jag lydnad över dom tills han kunde fokusera på mig (har en komplett spårpinneidiot som precis som din är galet glad i just sådanna pinnar...).

Sen satte jag honom fot. Tog upp en pinne ur fickan, gnuggade in den och så "nu ska vi leta apport". Jag går ut och lägger den bland dom andra och går tillbaka. Kopplar upp och går lugnt bort till pinnarna. Skulle han ta fel säger jag "nej, inte den" och väntar. När han tog rätt sprang vi glatt tillbaka till utgångspunkten och där belönades han såklart rikligt!

Upprepa, upprepa, upprepa.

Senare kom jag på ett knep som hjälper honom ytterligare. I skogen brukar han (läs alltid...) Bära runt på kottar. Även om han lägger den bland 1000 andra så tar han alltid rätt (såklart). Alltså går han (eventuellt) på sin salivdoft. Så, när jag plockar fram apportpinnen på tävling och träning så smeker jag honom i mungipan ut på hakan och gnuggar sedan in min och hans doft med vänster hand.

Något oklart så fråga. Det är lätt att vara otydlig i skrift :)

Jag började också för inte alls längesen med elitens vittring (annan doft på pinnarna). Då la jag upp 2 rader en bit ifrån varandra. En rad är doftfri, den andre har mina kollegor på jobbet fått äran att hjälpa mig att befläcka ;). Jag skickar honom först till den doftfria raden så att han bara har min doft att gå på. Efter en fantastisk belöning så skickar jag på den doftande raden. Då är han redan inställd på min doft.

Både blandrastik's och disen's förslag är bra, sen är det ju med som allt annat att hundar är ju individer och det är inte allt som funkar på alla! Har inga fler tips på inlärning, men vill inflika vikten av att ha pinnar som verkligen är fria från din vittring vid inlärning för att inte försvåra. Jag har märkt att många tror att det räcker med att de ligger i träningsväskan ett par dar så kan man använda dom igen. Jag vill hellre att de verkligen får vittrar av sig, jag har ett rejält gäng som jag varierar med. Oftast ligger de ute i carporten, andra fryser eller kokar sina.

Mycket bra tillägg :)

Jag kör mina i diskmaskinen och sen lägger jag ut dom på balkongen ett par dagar. Jag är dock övertygad om att det aldrig kan bli helt doftfritt, men det underlättar såklart att försöka ;)

Jag gör såhär:

Jag har jättemånga pinnar i en stor hög. Sätter hunden kanske fem-sex meter ifrån och tar upp en pinne som jag håller i och sätter vittring på (ev också tar lite av hunden saliv på). Sedan lämnar jag hunden och går fram till pinnhögen och låtsas-gömmer min pinne på flera olika ställen runt högen. Tillslut gömmer jag den under en tuss gräs kanske tre-fyra decimeter från högen. Sedan går jag tillbaka och skickar hunden. Om hunden är väldigt ivrig så kan man gå med fram så att den inte "spränger högen" utan allt går lungt och stilla till.

För att göra det svårare kan du lägga din pinne öppet utan gräs ovanpå och sedan kan du också lägga ut den stora pinnhögen i en hästsko-form med din pinne i mitten.

Om hunden plockar vilken pinne som helst så skulle jag backa i träningen dvs använda fler pinnar "i högen" och gömma den rätta pinnen så hunden måste slå på näsan.

KL

Jag har gjort en liten film där jag visar de olika stegen jag tog när jag började lära in vittringsapporteringen på Lyxa.

Jag hade också problemet med att hon tänkte "SPÅRAPPORTER" och skulle ha in ALLA apporterna till mig :D! Men med dessa steg så löste sig problemet :)!

Spännande! Den ska jag kika på imorgon när jag inte är dödstrött :D

Har du provat att lägga en liten godishög före apporterna? Får ner näsan och lugnar förmodligen på väg till jobbet.

Jag körde metoden med högt gräs till min gamle (som är mer ögon- än näshund), men gjorde nog lite annorlunda än vad du gör. För först gömde jag alla pinnarna, sedan började de pinnarna som han inte skulle ta bli lite mer synliga och till sist helt synliga. Den rätta pinnen var helt dold ganska länge.

Och glöm inte att lägga pinnarna i motvind såhär i början! Det ger ju hunden en liten hint om vad som är på g.

Senast ändrad:

Tack snälla för alla svar! Buke är ju fantastiskt! Nu ska här tränas.

Intressant!

Jag ska ut nu och köra ett litet pass. Fjärr och vittring :)

Ravishing: hur har det gått?

Har inte kört något, behöver nog köpa nya vittringspinnar tror jag. Var köper ni? eller sågar ni egna?

Jag brukar koka mina efter användning och låta de ligga ute innan jag använder!

Jag har fått alla mina :p

Mina körs i diskmaskinen först, sen läggs dom på balkongen minst 1 dygn.

Jag har köpt några m 2 x 2 cm "brädor" och sågat till själv. Det brukar inte vara några problem att låna såg i byggvaruhusen :)

Så har jag gjort tidgare! Märker ni på hundarna om inte all vittring är borta?

Jag vet inte säkert, men idag betedde han sig lite konstigt. Om det var för att han ville testa något nytt i träningen, störande doft på pinnarna eller för tråkig belöning ska jag dock låta vara osagt.

Han plockade pinnar på måfå och sprang runt och fjollade med dom (han var rätt söt måste ändå erkännas). Jag ställde då krav på honom och då gjorde han rätt, vilket ledde till dubbel kongjakt ist för köttbulle. Sen tog han rätt pinne (byter alltid för varje nytt skick) varje gång. Snabbt och säkert :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 026
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka