Vitt snor och host-nysningar

M

Maromal

Hej! Min häst som jag snart har haft i 4 månader har vitt snor (kanska tjockt) och hosta. Hostan kommer inte från lungorna riktigt utan det låter mer som det är nysningar för att få ut snoret i näsan. Efter ridning är det ganska mycket och inne i stallet nästan ingenting. Han är jätte pigg (som vanligt) och ingen feber. Han frustar ganska mycket också. Men det blir bättre under ridpasset. Oftast är det bara i början.

Det här är min första häst och jag vet inte riktigt vad jag ska göra?

Kan jag åka ut och tävla?

Tacksam för svar!
 
Sv: Vitt snor och host-nysningar

Näe jag skulle inte anstränga hästen överhuvudtaget. Om inte snoret är genomskinligt tyder det på att något är fel. Du har tempat och inte hittat någon feber; vilka tider på dygnet tempade du? På förmiddagen brukar feber kunna gå ner lite för att stiga igen på kvällen. Och även utan feber skulle ajg vara försiktig. Tävla och ansträng bara när hästen är absolut frisk. :)
 
Sv: Vitt snor och host-nysningar

Låter precis som min pålle, förutom att han hade normalt färgat snor.
Vi åkte in till Kliniken och kollade upp det och han har kronisk bronkit fast en väldigt "lätt" sådan.
Jag tycker du ska åka in och kolla, eller ta ut en veterinär.
 
Sv: Vitt snor och host-nysningar

Det låter som din häst troligtvis är allergisk mot något. kan också vara överkänslig mot damm eller bronkit.... min gjorde likadant tills jag slutade med höet.. bör dock ej tävlas när han är sån!!! blöt upp allt foder främst höet
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min islandsherre på 13 år snorar efter ridning, aldrig vid något annat tillfälle utan endast efter. Snoret är vitt och tjockt, ser lite...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 243
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp