Vitt badkar eller svart balja på bete, vad föredrar du och varför?

Vitt badkar eller svart balja på bete?

  • Svart balja

    Röster: 22 31,4%
  • Vitt badkar

    Röster: 41 58,6%
  • Annat

    Röster: 7 10,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    70
Jag tycker att det ser lite ofräscht ut med ett badkar i en hage, även om jag såklart vet att det inte är det. Har man flera hästar så är det säkert väldigt praktiskt. Men jag förväntar mig liksom att det ska sätta sig en naken person upp när som helst i det där badkaret om jag ser ett sådant på ett bete :angel:

När jag började läsa ditt inlägg tänkte jag, ofräscht? Varför då? Ett badkar går ju verkligen att få rent men sen :rofl: just den kopplingen var speciell :rofl: För min del är det faktiskt så att badkar i hagar var normalare än i badrum under min uppväxt så den kopplingen har jag aldrig ens reflekterat över :p (Född på sjuttiotalet då "alla" skulle ha duschkabin och badkaren åkte ut i hagarna istället.)
 
När jag började läsa ditt inlägg tänkte jag, ofräscht? Varför då? Ett badkar går ju verkligen att få rent men sen :rofl: just den kopplingen var speciell :rofl: För min del är det faktiskt så att badkar i hagar var normalare än i badrum under min uppväxt så den kopplingen har jag aldrig ens reflekterat över :p (Född på sjuttiotalet då "alla" skulle ha duschkabin och badkaren åkte ut i hagarna istället.)
Haha ja jag är också född på 70-talet och minns hur det såg ut med badkar lite varstans :yuck: jag kan verkligen inte med det :D. Fick frågan en gång om jag ville ha ett badkar till hästarna men det sa jag nej tack till.
 
Vi har svart balja i isolerad låda vintertid och vitt badkar sommartid. Även fast jag bara har två islandshästar så dricker dom upp ett badkar på bara ett par-tre dagar så det hinner aldrig bli jätteskitigt och äckligt innan vattnet är slut och det är dags att fylla mer och då skurar man samtidigt. Tycker det är smidigt med badkar :)
 
Jag har en "badhäst" som så fort solen sticker fram ska bada fötterna i vattenkaret och jag skulle nog inte våga ha ett badkar. Jag är rädd att hon ska halka omkull när hon står och plaskar för att vattnet ska stänka så mycket som möjligt. För hon tar verkligen i :eek: Så nu har jag två relativt små svarta baljor i hagen, en för fötterna och en att dricka ur ;)
 
Vi har vitt badkar. Stor flock, karet töms och rengörs dagligen, otroligt enkelt iom att man bara kan dra ur proppen. Iom mängden hästar i hagen är vattenåtgången stor och det blir inte mängder med vatten som hälls ut dagligen. Det är lätt att se smuts och hästarna föredrar att dricka ur det framför svarta baljor (som vi har i de mindre hagarna).
 
Svart platsbalja på vintern och när myrorna svärmar.
Vita badkar blir helt fulla av flygmyror om hösten.
Resten av sommaren så föredrar jag vita badkar då det är lätt att se om de är rena eller smutsiga och står stadigt även om de blir tomma.
Här så blåser en tom plastbalja bort och måste hämtas i andra änden av hagen eller långt ute på åkern om staketet inte höll emot.
Men plastbaljan är lätt att tömma på is.
Bara att vända upp-och-ned och hälla varmt vatten på så trillar isen ur.
 
Personligen fattar jag inte argumentet att "vitt badkar så ser man smutsen bättre när det behöver skuras" .

Alltså baljorna oavsett svarta eller vita behöver skuras OFTA vid varmt väder ! Dvs minst några gånger i veckan från alger och skit . I många fall mer än några ggr i veckan rent av .
Vattnet behöver också bytas - inte bara fyllas på nytt på det gamla.

Fattar inte riktigt problemet eller argumenten utifrån det att vita badkar skulle vara så mycket bättre .

Fö så badkar i minusgrader vintertid är ju öht inte ett alternativ eftersom det blir ett bottenfruset isblock . Plastbaljan däremot går som @Inte_Ung skrev lätt att få bort is ur och dessutom kan man lätt isolera baljan ytterligare så vattnet öht inte behöver frysa .
Man behöver inte ens någon el för att få tempererat vatten som inte fryser i många minusgrader med en isolerad plastbalja .
 
Senast ändrad:
Personligen fattar jag inte argumentet att "vitt badkar så ser man smutsen bättre när det behöver skuras" .

Alltså baljorna oavsett svarta eller vita behöver skuras OFTA vid varmt väder ! Dvs minst några gånger i veckan från alger och skit . I många fall mer än några ggr i veckan rent av .
Vattnet behöver också bytas - inte bara fyllas på nytt på det gamla.

Fattar inte riktigt problemet eller argumenten utifrån det att vita badkar skulle vara så mycket bättre .

Fö så badkar i minusgrader vintertid är ju öht inte ett alternativ eftersom det blir ett bottenfruset isblock . Plastbaljan däremot går som @Inte_Ung skrev lätt att få bort is ur och dessutom kan man lätt isolera baljan ytterligare så vattnet öht inte behöver frysa .
Man behöver inte ens någon el för att få tempererat vatten som inte fryser i många minusgrader med en isolerad plastbalja .
Klart det måste skuras men smutsen blir inte lika uppenbar i en svart balja som vit.Sen har vi isolerat ett badkar som vi har i lösdriften både sommar och vinter.Skulle vi ha svart balja där hade vi behövt fylla på flera gånger om dagen.;)
 
Fattar inte riktigt problemet eller argumenten utifrån det att vita badkar skulle vara så mycket bättre .
Giftiga brunalger trivs i mörker.
I ett vitt badkar är det ljust så där trivs de sämre än i en svart plastbalja.
De växer också till fort under ett täcke av gröna alger och både gröna och bruna alger är svåra att se i en svart plastbalja.
En varm sommardag så kan det handla om timmar och så ofta byter man inte vatten i baljorna.
I ett vitt badkar så ser man lätt när det händer och kan då tömma ut och byta vatten omedelbart.
 
@Inte_Ung men haha va - du byter väl inte vatten oftare för att badkaret är vitt liksom?
Nu så förstod du inte ser jag.
Brunalgerna växer till sämre när det är ljust.
Vitt är ljusare än svart.
Brunalger växer till mycket snabbt, så i en svart balja kan man missa det då det inte syns.
I ett vitt badkar så kan jag se att de har vuxit till på eftermiddagen i ett badkar som hade klart vatten på förmiddagen.
Det kan jag inte i en svart balja.
Den svarta baljan blir också mycket varmare i solen vilket tillsammans med mörkret gör att tillväxten där går ännu fortare.
 
@Inte_Ung jodå det förstod jag visst ;)

Däremot förstod jag inte argumentet att "man ju inte direkt så ofta kan städa den svarta baljan, men det gör man med den vita" ;)

För mig är det en självklarhet att man byter vattnet och skurar baljan varje dag i sånt väder som du beskriver. Oavsett färg på baljan faktiskt, men i synnerlighet just en svart balja.
 
För mig är det en självklarhet att man byter vattnet och skurar baljan varje dag i sånt väder som du beskriver.
Det du inte verkar förstå är att varje dag inte alltid räcker.
Det kan på på några timmar bara.
Jag förstår inte vad du skrattar åt?
Det är liksom inte roligt.
 
En varm sommardag så kan det handla om timmar och så ofta byter man inte vatten i baljorna.
I ett vitt badkar så ser man lätt när det händer och kan då tömma ut och byta vatten omedelbart.

Detta skrev jag haha angående. Du säger ju emot dig själv som om det skulle vara skillnad på baljans färg ang. möjligheten att underhålla.
 
Detta skrev jag haha angående. Du säger ju emot dig själv som om det skulle vara skillnad på baljans färg ang. möjligheten att underhålla.
Möjligheten att se när det har blivit algtillväxt skiljer med baljans färg.
I den svarta baljan ser man inget alls av det och i det vita badkaret ser man det omedelbart.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hej! Jag är lite osäker på vart jag ska lägga tråden så moderator får gärna flytta den om den hamnat fel. Ja, som rubriken lyder har...
Svar
9
· Visningar
1 497
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp