Vitt badkar eller svart balja på bete, vad föredrar du och varför?

Vitt badkar eller svart balja på bete?

  • Svart balja

    Röster: 22 31,4%
  • Vitt badkar

    Röster: 41 58,6%
  • Annat

    Röster: 7 10,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    70
Jag har blå plast"byttor".
Före detta tunnor för syra, väl rengjorda (uppenbarligen) och avsågade till hälften. Rymmer ca 100 liter, tål hur mycket stryk som helst.

Skälet är egentligen att jag haft stor tillgång till sådana tunnor kostnadsfritt - har 15-talet nere i paddocken också som jag kan ha att rida serpentiner runt eller ha som hinderstöd och liknande användningsområden.
Min pappa var, innan han gick i pension, ansvarig för byte av syrabadet och hade därmed koll på tunnorna. Vem som helst som ville ha, fick ta. Det blev alltid gott om tunnor åt mig också.

Den där blå plasten är oerhört härdig, tål sparkar, bett, tramp. Även när det är kallt håller plasten.
Annars har jag problemet att vissa hästar använder vattenkar som fotbad och de där ordentliga murar-trågen spricker av sådan hantering och särskilt på vintern.
Badkar har jag också några, men de blir ju skadade i emaljen när hästarna är lite hårdhänta under den skodda perioden, så de är ju också sämre.
Om någon av plastbyttorna går sönder är det väldigt enkelt för mig att be pappa att såga av ytterligare någon av alla tunnorna därhemma.
 
Men ingen vettig människa väntar ju tills vattnet är slut. Skurar och byter vatten gör man ju oavsett kärl varje dag och inte heller behöver det gå åt mer vatten bara för att kärlet är större. Man anpassar ju vattenmängden.

eh? Nej det gör ingen vettig människa nej.... däremot kasserar man ofta mera vatten med ett större badkar.
 
Jag har blå plast"byttor".
Före detta tunnor för syra, väl rengjorda (uppenbarligen) och avsågade till hälften. Rymmer ca 100 liter, tål hur mycket stryk som helst.

Skälet är egentligen att jag haft stor tillgång till sådana tunnor kostnadsfritt - har 15-talet nere i paddocken också som jag kan ha att rida serpentiner runt eller ha som hinderstöd och liknande användningsområden.
Min pappa var, innan han gick i pension, ansvarig för byte av syrabadet och hade därmed koll på tunnorna. Vem som helst som ville ha, fick ta. Det blev alltid gott om tunnor åt mig också.

Den där blå plasten är oerhört härdig, tål sparkar, bett, tramp. Även när det är kallt håller plasten.
Annars har jag problemet att vissa hästar använder vattenkar som fotbad och de där ordentliga murar-trågen spricker av sådan hantering och särskilt på vintern.
Badkar har jag också några, men de blir ju skadade i emaljen när hästarna är lite hårdhänta under den skodda perioden, så de är ju också sämre.
Om någon av plastbyttorna går sönder är det väldigt enkelt för mig att be pappa att såga av ytterligare någon av alla tunnorna därhemma.

Sådana tunnor hade varit ett suveränt alternativ men svåra att få tag på om man inte känner någon som din pappa.

Jag får det här badkaret och det är i bra skick så min tanke är att prova och fungerar det så gör det, annars är det värsta som kan hända att det får köras till tippen härifrån istället.
Just fotbad förväntar jag mig nästan iallafall i början av min ena :angel:
 
Förutom tidigare aspekt med enklare rengöring så tycker jag inte om de vassa och hårda kanterna på badkar och har alltid sett dem som en skaderisk ( överben) Jag föredrar därför baljor.

Fast kanterna får man ju bygga in. Jag skulle aldrig ställa in badkaret som det är utan ram runt. Det är ju som att be om skador.
 
När jag ska tömma det så måste jag antingen välta det eller dra ur proppen. Är det välta modellen så är det stort och tungt att välta, och ena kanten blir skräpig. När jag sen spolar ur det måste jag välta en gång till.
Är det dra ur proppen modellen så samlas det skräp i hålet som jag måste plocka bort. Det är dessutom onödigt stor yta att skura. Egentligen är väl denna modell inte döden, men jag har stått uppstallad där folk har haft badkar. Många är dåliga på att skura, och sen fyller dom dom typ fulla. När är jag sen ska skura nästa dag blir det så stort projekt när det är flera stycken.
Jämfört med en plastbalja som jag kan välta med ena handen, vrida baljan runt mig när jag skurar, skölja ur enkelt och sen fylla.

Jag har mina hästar hemma och sköter dem själv så problemet med att folk fyller badkaren fulla finns ju inte för min del och inte heller att folk är dåliga på att skura. Det är dra ur proppen modellen som gäller här.
Nackdelen jag ser som störst med plastbaljor är just att de är av plast. Kombinationen värme och vatten ihop med plast tror jag helt enkelt inte är så hälsosam.
 
När jag hade hästarna hemma så satte vi upp vattenkoppar även i hagarna. Det är det bästa jag haft i hagen. Är vattenkopp omöjligt så vill jag helst ha plastbaljor, men inte alltför stora. Hellre några mindre så kanske minst 1 av dom klarar sig från att slippa bli omkullvält av hästarna. ;) Badkar tycker jag är stort och otympligt och innebär en större skaderisk om de kommer galopperande och sladdar rätt in i det...
 
Förutom tidigare aspekt med enklare rengöring så tycker jag inte om de vassa och hårda kanterna på badkar och har alltid sett dem som en skaderisk ( överben) Jag föredrar därför baljor.
Jag håller med. Har en häst som testar det mesta och även om badkaret är har inbyggda kanter så känns skaderisken större om han slänger i ett ben i badkaret än i en balja/tunna i plast. Det värsta som händer när han ska trampa i plastbaljorna är att de kan gå sönder, men hellre de än hästen.
 
Balja!
Efter att ha haft en dåre som fick för sig att bada benen i badkaret väl i halkade han och hamnade på rygg. 600kr häst på rygg i ett badkar är inte kul.
Ska man ha badkar så ska det vara upphöjt på ställning eller vara 100 säker på att hästen inte får för sig att bada.
 
Varför tycker du att baljor är lättare att diska ur?

Vad jag tänkte på är att det helt enkelt går åt mer vatten när jag diskar ut badkaret. Jag upplever att vattnet snabbt blir smutsigt sommartid. Döda insekter, alger och en häst som gärna doppar hö och gräs i vattnet gör att jag känner att det oftast behöver bytas ut dagligen. Jag har även en häst som gärna vill bada i badkaret så till den hagen undviker jag badkar av den anledningen. Till de hagar jag kan dra vattenslang är detta med badkar inget problem förstås.
Men de somrar jag haft badkar i hagarna som ligger en bit bort blir det slitigt och tungt att välta och skura, samt köra många tunga vattendunkar i skottkärran för att fylla badkaren. Till de svarta baljorna känns det som att jag använder mindre vatten och de är betydligt lättare att välta och skura ur. Så jag skulle säga att mitt val av svarta plastbaljor beror mest på att jag idag har en lite trasig och smärtpåverkad kropp, jag väljer det minst tunga alternativet pga det. Som ung och frisk hade jag enbart badkar i hagarna.

Jag har hittat en vit plastbalja som jag har i en hage, som hästarna föredrar framför de svarta. Men tyvärr verkar det vara svårt att finna vita plastbaljor, jag har letat men inte lyckats finna fler.
 
Vad jag tänkte på är att det helt enkelt går åt mer vatten när jag diskar ut badkaret. Jag upplever att vattnet snabbt blir smutsigt sommartid. Döda insekter, alger och en häst som gärna doppar hö och gräs i vattnet gör att jag känner att det oftast behöver bytas ut dagligen. Jag har även en häst som gärna vill bada i badkaret så till den hagen undviker jag badkar av den anledningen. Till de hagar jag kan dra vattenslang är detta med badkar inget problem förstås.
Men de somrar jag haft badkar i hagarna som ligger en bit bort blir det slitigt och tungt att välta och skura, samt köra många tunga vattendunkar i skottkärran för att fylla badkaren. Till de svarta baljorna känns det som att jag använder mindre vatten och de är betydligt lättare att välta och skura ur. Så jag skulle säga att mitt val av svarta plastbaljor beror mest på att jag idag har en lite trasig och smärtpåverkad kropp, jag väljer det minst tunga alternativet pga det. Som ung och frisk hade jag enbart badkar i hagarna.

Jag har hittat en vit plastbalja som jag har i en hage, som hästarna föredrar framför de svarta. Men tyvärr verkar det vara svårt att finna vita plastbaljor, jag har letat men inte lyckats finna fler.


Jag borde kanske också tillagt i mitt inlägg ovan, att jag själv aldrig lyckats ha en propp i badkaren som går att ta i och ur. Dels har jag en nyfiken pillig häst som gärna drar ur dem, samt att mina badkar har haft en tendens att läcka ändå runt proppen. Jag har därför satt fast mina proppar permanent, så badkaren måste alltså vältas med trästativ runt varje gång jag diskar dem. Lyckas man däremot ha vanliga proppar i så är de ju väldigt smidiga att skölja ur förstås. Hade det fungerat med proppar i badkaren hos mig hade jag säkert haft badkar i alla hagar.
 
Alla ni som klagar på storleken på badkar: Man behöver ju inte fylla hela badkaret? :confused:

Våra hästar har tillgång till två dammar i hagen och dricker så gott som aldrig ur badkaret. De föredrar också att knacka hål på isen i dammen före thermobar. Jag personligen tror på att de vill ha en stor vattenspegel.

Badkaret brukar användas efter ridning (det är närmast grinden) och som leksak för föl och unghästars framben.
 
Mina erfarenheter från badkar är stora otympliga historier som är svåra att välta ut, dessutom med fast propp som inte går att dra ur, så för att få ut det gamla vattnet måste badkaret vältas. Skurar och fyller på oavsett varje dag. Min shettis skulle nog dessutom ha svårt att faktiskt nå ner till vattnet om det inte var så mycket kvar, med hänsyn till de stora badkar jag har erfarenhet av alltså. Större ponnyn (maxad C) har druckit ur badkar förut, och det har inte varit några problem.

Med reservation för att ett mindre badkar kanske hade kunnat passa mina hästar bättre svarar jag ändå plastbalja.
 
Plast balja helt enkelt för att dom är lättare att skura rent.

Badkar är lätta att göra rent om det går att dra ur proppen i botten på karet och det kan 1 av mina orala hästar oxå:rage:.
Kar utan propp är bara jobbiga och otympliga att göra rent.
Ett tag hade jag en stor sten på proppen och då blev det om möjligt ännu roliga att se till att vattnet åker ur.
 
Vitt badkar.Svart luras man att inte se alger och skit.Dessutom kallare vatten i vitt och inte lika lätt att välta som en svart balja.Sen är plast inte lika miljövänligt
 
Plastbalja, jag håller med @Mimmimamma om att badkaren är lite i hårdaste laget. Dessutom blir det för stor volym. Jag har en svart balja per häst/dag. Det räcker gott och väl även på sommaren.
 
Hade jag fått välja vit balja eller svart balja hade jsg valt vit. Nu finns de i svart så då har jag svart. Vit pga ser smutsen lättare, generellt visat dricker bättre o svalare.
 
Jag tycker att det ser lite ofräscht ut med ett badkar i en hage, även om jag såklart vet att det inte är det. Har man flera hästar så är det säkert väldigt praktiskt. Men jag förväntar mig liksom att det ska sätta sig en naken person upp när som helst i det där badkaret om jag ser ett sådant på ett bete :angel:
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hej! Jag är lite osäker på vart jag ska lägga tråden så moderator får gärna flytta den om den hamnat fel. Ja, som rubriken lyder har...
Svar
9
· Visningar
1 497
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp