Vitt badkar eller svart balja på bete, vad föredrar du och varför?

Vitt badkar eller svart balja på bete?

  • Svart balja

    Röster: 22 31,4%
  • Vitt badkar

    Röster: 41 58,6%
  • Annat

    Röster: 7 10,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    70

TinyWiny

Trådstartare
Fördelar? Nackdelar?

Tänk bort vattenvolymen, vattnet byts och baljan/karet skuras såklart varje dag oavsett.
 
Svart balja skulle jag välja.

Vet inte om det är fräschare men det känns så, det enda är väl att den tar åt sig värme=mer baterier?

Vitt blir det alltid så mycket flugor och alger i, även om det byts varje dag. Aldrig igen.
 
Säger svart balja, i och med att det är lättare att hålla rent, samt att inte så mycket vatten går till spillo när man ska tvätta. Tänker speciellt om hästarna inte druckit upp. Sen går det snabbare att fylla på en svart balja och är det inte många hästar i hagen cirkulerar vattnet i den svarta balja rätt fort.

Jag tror att badkar är bättre när man har många hästar i en stor flock, tror inte det är lika bra till mindre flockar på 2-3st hästar.
 
Gärna vit eller ljus balja/badkar (gärna i mjuk plast) eller liknande. I första hand för att då syns det hur fort smutsigt vattnet blir och i andra hand att det tar lite längre tid att värma upp än ett motsvarande i svart.
 
Jag har både vitt badkar och svart balja i lösdriften. Hästarna väljer alltid badkaret först. Dock får de leva med svarta baljor i de andra hagarna för de är lättare för mig att hantera ;)
 
Fördelar? Nackdelar?

Tänk bort vattenvolymen, vattnet byts och baljan/karet skuras såklart varje dag oavsett.
Jag köpte en thermobar ISO, främst till vintern men använde den i somras också och det var helt underbart. Den är i ljusgrå plast så all smuts syns direkt och isoleringen gör att den klarar flera dygn utan att det börjar växa alger. Jag har haft både kar och svart balja och tyckte att algerna börjar växa redan första dagen. Med Thermobaren är det alltid fräscht med vattenbyte varannan dag.
 
Har svart balja, eftersom badkar blir för stort för 2 ponnyer. Vattnet blir dåligt innan de dricker ur. Så för min del beror det i alla fall på vattenvolymen :D På vintern blir de en Foga eluppvärmd balja.
 
Hästarna föredrar helt klart att dricka ur vitt badkar. Jag själv föredrar de svarta baljorna för att de är lättare att diska ur. Har vita badkar i hagarna som går att dra vattenslang till. En del sommarhagar ligger långt bort och dit har jag övergått till svarta baljor.
 
Säger som @Egonson_ . Precis samma erf och åsikt fast formulerar det såhär :
Vill skura och byta vattnet oftare än ett stort badkar dricks ur och IOM oftare städning är svart balja lättare att diska ur samt man kasserar inte lika mycket vatten . Har 2 stora hästar i samma hage / haft ensam häst i hage många år och svarta Baljan funkar helt klart bäst/är smidigare .
 
Plastbalja, helst i annan färg än svart. Upplever att vattnet blir varmare fortare med svart balja. Skulle typ ta livet av mig om jag var tvungen att skura badkar varje dag!
 
Tack för era åsikter :)

Jag lutar åt badkar och som jag skrev, självklart byts vattnet och baljan/karet diskas varje dag oavsett. Det är just det att alla skit syns och att vattnet inte värms lika fort ihop med det faktum att hästar generellt föredrar ljusare kärl och därmed dricker bättre ur ljusare kärl som jag vill åt. Man behöver ju inte fylla hela karet utan det går utmärkt att fylla bara något mer än vad som beräknas gå åt under en dag.
 
Kall årstid -thermobar
Varm årstid- vitt badkar, lättare att se om det blir smutsigt än svart, har inga problem med att rengöra det, propp och diskborste - perfekt!
 
Tack för era åsikter :)

Jag lutar åt badkar och som jag skrev, självklart byts vattnet och baljan/karet diskas varje dag oavsett. Det är just det att alla skit syns och att vattnet inte värms lika fort ihop med det faktum att hästar generellt föredrar ljusare kärl och därmed dricker bättre ur ljusare kärl som jag vill åt. Man behöver ju inte fylla hela karet utan det går utmärkt att fylla bara något mer än vad som beräknas gå åt under en dag.

Vi har alltid haft 2-3 hästar/ponnyer och bara fyllt halva karet. :) Skurar med diskborste.
Ev smuts syns snabbt och ett badkar håller länge. En period hade vi en stor svart balja, minsta repa i den så var det betydligt jobbigare hålla den ren alt att man måste byta ut den, så jag ser bara fördelar med ett vitt badkar. Hästarna verkar tycka om det.
 
Säger som @Egonson_ . Precis samma erf och åsikt fast formulerar det såhär :
Vill skura och byta vattnet oftare än ett stort badkar dricks ur och IOM oftare städning är svart balja lättare att diska ur samt man kasserar inte lika mycket vatten . Har 2 stora hästar i samma hage / haft ensam häst i hage många år och svarta Baljan funkar helt klart bäst/är smidigare .

Men ingen vettig människa väntar ju tills vattnet är slut. Skurar och byter vatten gör man ju oavsett kärl varje dag och inte heller behöver det gå åt mer vatten bara för att kärlet är större. Man anpassar ju vattenmängden.
 
Hästarna föredrar helt klart att dricka ur vitt badkar. Jag själv föredrar de svarta baljorna för att de är lättare att diska ur. Har vita badkar i hagarna som går att dra vattenslang till. En del sommarhagar ligger långt bort och dit har jag övergått till svarta baljor.

Varför tycker du att baljor är lättare att diska ur?
 
Varför? Det är ju inte jobbigare att skura badkar än balja?
När jag ska tömma det så måste jag antingen välta det eller dra ur proppen. Är det välta modellen så är det stort och tungt att välta, och ena kanten blir skräpig. När jag sen spolar ur det måste jag välta en gång till.
Är det dra ur proppen modellen så samlas det skräp i hålet som jag måste plocka bort. Det är dessutom onödigt stor yta att skura. Egentligen är väl denna modell inte döden, men jag har stått uppstallad där folk har haft badkar. Många är dåliga på att skura, och sen fyller dom dom typ fulla. När är jag sen ska skura nästa dag blir det så stort projekt när det är flera stycken.
Jämfört med en plastbalja som jag kan välta med ena handen, vrida baljan runt mig när jag skurar, skölja ur enkelt och sen fylla.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hej! Jag är lite osäker på vart jag ska lägga tråden så moderator får gärna flytta den om den hamnat fel. Ja, som rubriken lyder har...
Svar
9
· Visningar
1 497
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp