isa__

Trådstartare
Alla som säger att vitlök ger blodbrist, jag ska bara säga att jag har läst lite om det nu..
och det är så att hästarna som har blivit sjuka har fått ca 2 dl vitlök/ 500 kg(hästensvikt).
"Har hästen utfodrats med vitlök under en längre tid och man tagit blodprov som inte visar något negativt som kan relatera till just vitlök borde det kanske vara bättre att utfodra med en mindre mängd vitlök? Vitlöken har ju på vissa hästar effekt mot fästingar. Kanske är det mindre dåligt att utsätta hästen för ett naturligt preparat i små doser istället för olika nervgifter för att hålla fästingarna borta. Eller ännu värre, inte behandla mot fästingar alls och kanske dra på sig obehagliga fästingburna sjukdomar."
Tpfh
isa

Sv: vitlök

2 dl om dagen eller hur menar du? min häst får 1 msk/dag varannan vecka. hon mår prima och har har haft sammanlagt 5 fästingar på 3 år varav förra året hade hon ingen. jag tror åxå att man inte ska ge för mycket vitlök, men bara lite ger bra effekt det har jag ju sett.

jag läste att det var folk som hade givit sina hästar 2 dl/dag
jag ger min ponny 1 tsk/dagen under ca 3 veckors tid och lägger undan det ungefär lika länge, och hon mår inge dåligare.

rekommenderad giva rent vitlökspulver är 15-30 gram/dagligen till stor häst. eller 6-8 färska krossade vitlösklyftor.

Jag kommer även fortsättningsvis att ge mina 1 msk/dag. Jag ger vitlökspulver under tiden 1 april t o m 31 oktober och slipper helt fästingar på mina hästar.

Immer

Delvi kl!
Jag ger inte mina hästar vitlök. Men jag har heller inga fästaingar på eller max det jag sett är 2 stycken på 15 år och ca 10 -20 hästar per år. Är det då bevisat att hästarna inte får fästingar om man inte ger vitlök?
Nej det hänger nog mer på tillgången av fästingar och miljön där hästarna är än om de äter vitlök eller inte. Kaan tillägga att hund 1 hade minst 30 fästingar förra sommaren. Hund 2 hade 5 stycken och hund 3 inga. Varför? Ja inte var det vitlök eller fästingmedel. Utan det var så att hund 1 förälskade sig i en grannhund som gjorde att han var tvungen att vada genom riktig träskamark för att komma dit. (Rymde iväg ditt ett par gånger) Hund två älskar att bada men inte att springa iväg så han höll sig hemma och badade i våra dammar. Hund 3 avskyr vatten och höll sig hela sommaren uppe på torra land.

Jag har aldrig gett vitlök på sommaren för fästingarnas skull (använder switch....) men däremot så fick min gamla ponny vitlök under vinterhalvåret eftersom hon hade lindrig hosta. Hon fick typ 1½ tesked om dagen (d-ponny), den lilla hosta hon hade försvann o hon mådde prima. Detta efter att vi redan gjort vad vi kunde i form av byte från hö till hösilage, dörr o fönster öppna osv.

Detta var då innan de här rönen kom upp om att vitlök gav blodbrist osv. Hade jag haft den ponnyn kvar så hade jag utan tvekan fortsatt ge henne den lilla mängden vitlök, som sagt under vintern, kanske november-mars, alltså inte alltid, eventuellt hade jag kanske gett varannan vecka.
Har pratat med en del som ger vitlök året om i förebyggande syfte, det skulle jag däremot nu inte välja att göra om det inte "behövs". Då ser jag ingen anledning att peta i min häst en massa, särskilt eftersom effekten inte är riktigt utredd, men ser inget fel i de som ger av en "anledning" om det har önskad effekt. De normala givorna är ju ganska far away från de som givits i tester. Hade varit mer intressant att se en studie på hästar som fått normal mängd, det är liksom det som är det intressanta. Det är ju så med allt, ingenting är särskilt hälsosamt i för stora mängder.

övriga hästar i stallet som inte fick vitlök hade x antal fästingar. och dom har gått i samma hage. så jag tycker nog att det är bevisat för min del.

Jag har aldrig gett vitlök på sommaren för fästingarnas skull (använder switch....) men däremot så fick min gamla ponny vitlök under vinterhalvåret eftersom hon hade lindrig hosta. Hon fick typ 1½ tesked om dagen (d-ponny), den lilla hosta hon hade försvann o hon mådde prima. Detta efter att vi redan gjort vad vi kunde i form av byte från hö till hösilage, dörr o fönster öppna osv.

Detta var då innan de här rönen kom upp om att vitlök gav blodbrist osv. Hade jag haft den ponnyn kvar så hade jag utan tvekan fortsatt ge henne den lilla mängden vitlök, som sagt under vintern, kanske november-mars, alltså inte alltid, eventuellt hade jag kanske gett varannan vecka.
Har pratat med en del som ger vitlök året om i förebyggande syfte, det skulle jag däremot nu inte välja att göra om det inte "behövs". Då ser jag ingen anledning att peta i min häst en massa, särskilt eftersom effekten inte är riktigt utredd, men ser inget fel i de som ger av en "anledning" om det har önskad effekt. De normala givorna är ju ganska far away från de som givits i tester. Hade varit mer intressant att se en studie på hästar som fått normal mängd, det är liksom det som är det intressanta. Det är ju så med allt, ingenting är särskilt hälsosamt i för stora mängder.

har det åt min häst för hosta jag med, och det har funkat jättebra, och jag kommer fortsätta att ge hon det.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Efter att ha gett min häst Enzion i 1 år och 3 månader utan att ha märkt något resultat så har jag börjat titta efter andra preparat...
2
Svar
25
· Visningar
5 685
Senast: BRAGO
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit