Equimins Hoof Mender - Enzion - Hoof Supplement (Keratex)

Sv: Equimins Hoof Mender - Enzion - Hoof Supplement (Keratex)

madeleine71 skrev:
Tack för svaret och erbjudandet om att kolla upp vet.intygets varande eller icke vara men jag kommer nog att gå över till Hoof Meneder oavsett hur det är med vet. intyg så du behöver inte kolla upp det!

Mvh
Madeleine

Ok....om du kommer ihåg och har lust så kan du väl uppdatera mig om hur det funkar på din häst, så vore jag dig evigt tacksam :bow:

Jag skall öka dosen av de sista jag har kvar i hinken med Enzion och när det är slut går jag över till Hoof Mender. Antagligen kommer jag inte att kunna utvärdera bytet förrän nästa sommar eftersom han aldrig har problem med hovarna under höst,vinter, vår och det tar ju säkert minst 8 månader innan nytt horn vuxit ut men jag skall försöka att komma ihåg att hålla dig underrättad (påminn mig gärna ifall det glöms av!)
Förutom övergången till Hoof Mender kommer jag även att till hösten börja använda en hov-gel regelbundet (för att hålla en jämnare fuktbalans i hovarna) och det kan ju vara svårt att säga vad som gett resultat ifall det blir någon förändring.

Nästa sommar hoppas jag att skorna får sitta kvar!

2mg per dag anses vara normalbehovet av biotin. I det försök som brukar nämnas när det gäller biotins effekt på dåliga hovar användes 20 mg per dag. För att komma upp i den mängden får du ge 40 kg Enzion per dag!
Man kan ju tänka sig att de skrivit fel o det skall vara 0,23 gram men det vore mer än lovligt klantigt. Den mängden som är deklarerad är så liten att man knappt kan tala om biotin. Hur mkt Enzion skall man ge per dag?
PL

Hej,

Jag tror inte att det framgår på förpackningen hur många g/dag man skall ge utan det står någonting i stil med 2 mått/dag. Vad ett mått Enzion väger vet jag inte men det rymms nog ca 30 ml/mått och eftersom Enzionet är ganska lätt (poröst) så kan det ju inte bli några stora mängder. På deras hemsida står det ingenting om hur många g/dag man skall ge heller men jag skall läsa på hinken ikväll när jag kommer till stallet.

Det du skrev om normalbehovet på 2 g/dag och 20 g/dag för att nå effekt på dåliga hovar stämmer exakt med den artikeln som finns på http://www.horseshoes.com/advice/biotin/nhfnhr-b.htm
Har vi samma informationskälla eller kan du tipsa om någon annan studie som finns att läsa på nätet?

Med tanke på vad som framgått av studierna som publiceras på denna sida så måste det ju vara så att större delen av alla Biotin-preparat (inkusive Enzion) som saluförs i Sverige är fullständigt verkningslösa då de innehåller så minimala mänder Biotin.
Jag kan bara konstatera att jag betalat tusentals kronor på en produkt som inte ger någon som helst effekter på min häst!

Nu har jag varit I stallet och rivit av etiketten från Enzionhinken och sitter med den framför mig. Det framgåe inte av informationen hur mycket Biotin det är i Enzionet (inte så konstigt att de ej skriver ut det med tanke på den ytterst lilla dosen enligt deras hemsida!)

Ingredienser: Vetegroddsmjöl, magnesiumoxid, metionin.

Analysgaranti finns men inte heller där står det någonting om Biotinet.

Enzion Hoof Supplement är ett kompletterande fodertillskott för hästar med dåliga hovar. Det är en balanserad blandning av proteiner, mineraler, spårelement och aminosyror som är viktiga förutsättningar för en frisk hovtillväxt. En koncentration av biotin, metionin och zink hjälper till att bygga upp hoven och gör den stark. Tillskottet är i grannulatform och smakar som sött knäckebröd, så hästen äter det gärna.

Den balanserade blandningen underlättar upptagningsförmågan och Enzion Hoof Supplement verkar snabbt. Redan efter en skoning märks väsentlig skillnad.

Dosering

För hästar med lättare hovproblem ge 2 mått (30 g) per dag i fyra veckor, därefter 1 mått (15 g) per dag.

För hästar med svårare hovproblem ge 3 mått (45 g) per dag i 4 veckor, därefter 2 mått (30 g) per dag. Efter ytterligare fyra veckor ge 1 mått (15 g) per dag.

Är det ens tillåtet att skriva saker som att "redan efter en skoning märks väsentlig skillnad"? Falsk varudeklaration i allra högsta grad!

Mvh
Madeleine

Otroligt gammal tråd men det hade varit väldigt intressant att höra om hur det gått för folk som provat dessa olika preparat! Jag försöker hitta något bra och det här var ju en intressant tråd där hoof mender helt klart lät väldigt bra med mycket biotin, msm, yea-sacc och c-vitamin.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka