M

minnja

Läste i senaste numret av Hästen att vitlök o andra löksorter är jätte farligt för hästar. (även för andra djur)
Det gick ut gifter i blodet som förstörde blodkroppar..

Har alltid gett våra vitlök innan.. vet ente om man vågar fortsätta ...
 
Sv: Vitlök!

Har inte läst artikeln, bara hört talas om den. Vet inte vad jag ska tror riktigt, det är väl som med allt annat, i för stora mängder är det nog inte bra.

Men vitlök är ju något vi människor och djur har använt jättelänge som huskur, till hästar mot hosta, insekter och allmänt må-bra-medel. Men samtidigt är ju vitlök och andra löker väldigt starka, så ja.. Jag vet inte vad man ska tro. Men har det funkat för dig innan och hästen inte ser ut att fara illa så ser jag inget fel med det, men som sagt, jag har inte läst det och ska nog inte uttala mig..
 
Sv: Vitlök!

men jag vet ju inte om vitlöken har påverkat hästarna invärtes..
svårt o se.. haha
 
Sv: Vitlök!

Ja, det kan ju vara lite svårt att se ;)
Men har den tagit illa av det så brukar det lltid visa sig,typ att dom lämnar kvar maten eller ser allmänt "osunda ut" eller hur man ska säga.
 
Sv: Vitlök!

Jga ger min häst vitlöks-flakes, det står på att man ska dosera en masked om dagen. Det står också att överdosering kan vara farligt, men vem överdoserar en häst med vilja? Jag tycker vitlök är jättebra, speciellt på sommaren.
 
Sv: Vitlök!

Har gett alla mina hästar vitlök i över fem år. De har tydligen inte vetat att det är så farligt så de har mått jättebra. Givetvis ska man aldrig överdosera och man kan ju också diskutera det eftersom det inte normalt ingår i deras "matutbud". Men faktum är att de tycker bättre om mat med vitlök än utan sedan de vant sig. Kanske lite kryddning?
 
Sv: Vitlök!

Hade en ponny som ätit vitlök hela vintern (och flera andra vintrar också). Tyckte han var lite hängig och bad vet om ett blodprov. Det visade sig att han hade blodbrist. Om detta berodde på vitlöken el inte visste inte vet men efter det ger jag ingen av mina hästar vitlök.
 
Sv: Vitlök!

tveksamt om blodbrist har något med vitlök att göra. Har ganska svårt att tänka mig det. Jag ger också min häst vitlök och hon mår fin fint.
Kan säkert tänka mig att vitlök skickar ut några farliga gifter men inte så farligt att hästaran klarar av att ta hand om det. Om det va så farligt skulle det väl sluta sälja i affärena. Vem säljer häst gift?!?
 
Sv: Vitlök!

Jag ger en matsked vitlöksflingor under sommaren.
Kan inte tänka mig att det skulle vara farligt med vitlök, om man följer doseringen på förpackningen??
 
Sv: Vitlök!

Jag har för mig att just blodbrist var det som vitlöken utlöste.
 
Sv: Vitlök!

mina har fått vitlök ialla år och har alltid haft bra blodvärdn...

för att det ska inträffa måste mna nog tratta i dom oerhörda mäbgder vitlök
 
Sv: Vitlök!

minnja skrev:
Läste i senaste numret av Hästen att vitlök o andra löksorter är jätte farligt för hästar. (även för andra djur)
Det gick ut gifter i blodet som förstörde blodkroppar..

Har alltid gett våra vitlök innan.. vet ente om man vågar fortsätta ...

Min arab är 12år idag. Hon har fått vitlök varje dag sedan hon var ca1år. Har aldrig haft problem med magen eller nått som varit blod relaterat. Jag har mailat både SLU och en veterinär som svarar på frågor över nätet och frågat ang detta. Väntar på svar.
 
Sv: Vitlök!

Vitlök orsakar anemi=blodbrist. Även i mindre doser som 20 g/dag (vilket är en normal giva, typ matsked) orsakar på sikt anemi. Det har gjorts flera undersökningar på detta, men först nu börjar de komma fram i ljuset.
Det är onatuligt för en häst att äta vitlök, en häst skulle aldrig göra det frivilligt, även om de äter det utan problem när vi fodrar dem med det.

Ps. Det finns (minst) 2 andra trådar som handlar om just detta.
 
Sv: Vitlök!

Jag ger inte mina hästar vitlök. Förstår inte varför det skulle vara bra för en hästmage att få i sig det.
 
Sv: Vitlök!

Men detta måste vara på lång sikt? Att ge i förebyggande syfte för tex hosta i max en månad borde inte orsaka anemi? De borde vara om man håller på i flera år. Men detta verkar ju vara individuellt..
Vi människor då? Är det naturligt för oss om man tittar tillbaka ett antal år?
 
Sv: Vitlök!

Vi människor klarar av örter och har ätit det typ jämt, sen urminnes tider. Så ja, det är ganska naturligt. Hästar har inte ätit örter och har relativt känsliga magar.
Jag vet inte hur lång tid en häst måste äta vitlök för att anemi ska uppstå, men varför ge något som faktiskt har den effekten. Jag skulle inte göra det av fler orsaker än just anemin, även om den dominerar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 640
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 257
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp