Pettsson

Trådstartare
Jag har alltid trott, och alltid hört, att vitlök tllsammans med det övriga fodret man ger är bra.
Men, så pratade jag med en vän häromdagen som gått ett år på Naturbruk som påstod att det inte alls är bra :crazy:
Argumentet till detta var att imunförsvaret försvagades och vitlöken gjorde till slut ingen verkan alls när hästen behövde det.

kan ngn hjälpa mig att få rätsida på detta?

Sv: Vitlök

hmm, det låter konstigt.. finns det forskning på detta som man kan få ta del av?

vitlöken är juh ganska stark i sig, förstår inte varför den skulle helt absorberas av kroppen tillslut och inte ge "vitlöks-svett" (inte fr att ja nånsin känt det men knotten verkar juh känns)

På vilket sätt skulle vitlök försvaga imunförsvaret? :confused:

Jag läste i en tidning en notis om vitlök, kanske intressant....
Såhär stod det:
"Forskare varnar för vitlök!
Forskning vid ett kanadensiskt universitet, Guelph, har visat att vitlök inte är så hälsosamt för hästar som man tidigare trott. Redan vid små mängder vitlök - från 0,2 g - kan hästen drabbas av blodbrist då mängden röda blodkroppar, som transporterar syre, minskar. Symtomen är bleka slemhinnor och snabbare puks. Nu fortsätter forskarna att försöka fastställa vilken mängd som är ofarlig."

*förtydligar*

Vitlök innehåller mest vitaminer och ett fåtal mineralämnen, varför det rent teoretiskt snarare stärker immunförsvaret något.
Jag tror dock inte att vi ger hästarna tillräcklig mängd för att det skulle ge en betydande effekt (men det är min åsikt)

Visst kan en överkonsumtion av vissa vitaminer och mineraler vara skadlig (t.ex A-vitamin och Selen) men risken att du lyckas komma upp i de mängderna genom att ge vitlök är så gott som obefintlig.

Det lät intressant, stod det inte vad det var i vitlöken som fick de röda blodkropparnas antal att minska?

Shit! nu blev jag nojjig! min pålle käkar ett litet mått, typ en matsked, torkade vitlöksflan om dan för att han har taskiga luftvägar...
ska man kanske minska det då?
var kan man få sig uppdaterad på den forskningen?

Vitlök har aldrig ingått i hästens foder. En vildhäst skulle aldrig komma på tanken att tugga i sig vitlök. Summa summarum, dom behöver vitlök lika mycket som dom behöver jordgubbar.

immunförsvaret skulle det nog inte skada, utan det fanns en artikel i ridsport under året där det hade visat sig att det hämmade syreupptagningförmågan...

Binsan skrev:
immunförsvaret skulle det nog inte skada, utan det fanns en artikel i ridsport under året där det hade visat sig att det hämmade syreupptagningförmågan...

Det jag skrev ang immunförsvaret var riktat som svar på trådskaparens kompis påstående om att det skulle ha nedbrutande verkan på nåt vis.
Det hade inget med den nya forskningen att göra eftersom jag inte såg det inlägget förrän jag redan postat mitt. Tycker att det låter intressant men är fortfarande nyfiken på vad det är för ämne i vitlöken som skulle hämma de röda blodkropparna...

Det är väl inget konstigt att det är så?
Allting som man ger varje dag tappar sin effekt. Som att linda benen tex. Gör man det varje dag så blir ju bandagerade ben det normala tillståndet och effektivare grejor krävs. Det gäller även sånt man ger hästen i maten.
Jag räknar vitlök som ett läkemedel som ges när hästen börjar se ut att behöva det. Gör så med allt tillskott, ger det som behövs JUST NU.

kenneth skrev:
Vitlök har aldrig ingått i hästens foder. En vildhäst skulle aldrig komma på tanken att tugga i sig vitlök. Summa summarum, dom behöver vitlök lika mycket som dom behöver jordgubbar.

Hehe... min häst skulle då komma på tanken att äta en jordgubbe eller två, minst. Hon älskar smultron och jordgubbar :d. Vem vet om hon inte skulle sätta i sig en vitlöksklyfta om hon fick chansen

hmm, vitlök som är så bra för hästar och människor vid infektion....
kan tyvärr leda till magsår hos både djur och människor vi långvarig konsumtion, så man ska nog ge ett par dagar och sedan hålla upp ett par dagar emellanåt.

aiquen skrev:
När BEHÖVS vitlök då? *nyfiken*

Behövs och behövs.. Det var väldigt effektivit på min arab som hade trassel m luftvägarna occh blev hostig på vintern. Det minskade avsevärt när hon käkade vitlök. Men om det behövs.. Tja, jag hade kunnat låta henne hosta också.

Vet många som både själv äter vitlök och ger hästarna vitlök i förebyggande syfte. Det gör inte jag, anser att en frisk häst klarar sig bra utan.

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 338
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 992
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 980
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama