Centaur

Trådstartare
Numera vet man ju att vitlök inte är så bra för hästar som man trodde tidigare, men vilken mängd måste man upp i för att det ska bli skadligt???

Min pappa var och köpte Eggersmann Mineral Bricks och tydligen har dom ändrat receptet för nu var det vitlök i dom (vilket jag inte märkte innan jag öppnade och kände lukten). Det är 4% vitlök i det och dagsgivan är 4-5 godisbitar. Kommer givetvis inte att köpa det igen, men är det tryggt att fodra upp spannet? Känns ju lite konstigt om ett så stort och välkänd märke gör foder som är direkt skadliga?

Sv: Vitlök

Om jag minns rätt från de försöken de gjorde så gav de hästarna duktigt stora mängder vitlök (mer än 100 g/dag).

Men det stod också att den bevisade blodbristen som uppkom pga vitlök gick tillbaka när man slutar ge vitlök. Det sker ju gradvis så även om så små mängder som det nu handlar om skulle vara skadliga i längden bör inte hästen "hinna ta skada" under en begränsad tid.
Jag tror att så små mängder som det handlar om i godis/tillskott i rekommenderad mängd under begränsad tid inte är farligt. Troligtvis så tänker de som har i vitlöken att det "positiva uppväger det negativa" i de små mängderna - huruvida man sen tycker vitlök är nyttigt finns det ju många sidor av...

Du kan med största sannolikhet helt lugnt fodra upp spannen! :)

Senast ändrad:

Sedan är det väl skillnad om man ger ren vitlök, alltså färsk, jag har för mig att det är mycket starkare än det som ligger i mineraler eller foder.

Återigen, vad gör vitlök i hästfoder? Varför inte fodra med princesstårta, det är säkert heller inte farligt i små mängder.

jo så kan det nog vara.

kenneth; fråga inte oss, det är inte vi som tillverkar hästfoder.... sen har ju faktisk vitlök bevisats ha väldigt många läkande egenskaper också, antar att det är därför det fortafarande säljs.

är det ingen som vet mer exakt vilken mängd som är skadlig?

Jag tycker att det är helt vansinnigt att fodertillverkarna fortsätter att stoppa in vitlök i hästfoder fast det är bevisat att det inte är bra.
Antagligen har det bara med marknadsföring att göra, det finns många som inte vet att det kan ge anemi utan tror att det är positivt att ge hästen vitlök.
Jag tror enda sättet är att påtala detta för foderföretagen och bojkotta deras foder.

Lånar lite, men är det verkligen SÅ farligt? Det stör mig lite att en i stallet ger det så det verkligen stinker vitlök från krubban, men har valt att inget säga då jag inte så så starka grunder känner jag :p

Det beror ju på lite hur känslig hästen är. I yngre dar föll vi för snacket om att det skulle vara så bra och gav hästarna vitlök (torkade flakes). Min visade inga problem, en hyresgästs arab och shettis funkade det också på men så den andra hyresgästens arabsto blev snabbt hängig. Munslemhinnan blev blek dessutom. Föreslog att hon skulle ta bort vitlöken som var det sista hon fått extra som tillskott...tog 2 veckor och hästen blev bra igen. Hon la då till vitlök igen och samma sak händer...i samma veva fick jag höra från USA att vitlök inte var så optimalt att ge hästarna så vi slutade allihop. Lustigt nog blev ingen av hästarna sjukare för att vi la av med vitlöken ;) ...så vi insåg hur onödigt det var...

Jag har också gett vitlök förr och har en hel burk liggandes med pulver... Märkte varken försämring eller förbättring av att ge/inte ge, så funderar på om man ska säga något eller inte. Foderkunskap verkar inte ligga på topp i mitt stall och jag börjar känna mig som foderhitler =/

Vitlök i stora mängder ger anemi hos människor också, samtidigt som det i mindre mängd är bra för imunförsvaret.
Kan det inte vara samma för hästar? Men som TS fråga, vad är lagom mängd för en häst?

Jag har också gett vitlök förr och har en hel burk liggandes med pulver... Märkte varken försämring eller förbättring av att ge/inte ge, så funderar på om man ska säga något eller inte. Foderkunskap verkar inte ligga på topp i mitt stall och jag börjar känna mig som foderhitler =/

Kanske du inte behöver säga så mycket...dra ut lite info om det på nätet och sätt upp på en gemensam anslagstavla. ;)

Vitlök i stora mängder ger anemi hos människor också, samtidigt som det i mindre mängd är bra för imunförsvaret.
Kan det inte vara samma för hästar? Men som TS fråga, vad är lagom mängd för en häst?

Vitlök är giftigt för hundar, varför skulle det inte vara det för hästar?

Lika lite som man kan jämföra en häst och en hund lika lite kan man jämföra häst och människa. Det finns helt enkelt ingen anledning att ge hästen vitlök.
Tycker man att det fungerar mot fästingar kan man ju prova det utvärtes.

Jag tänkte precis ställa frågan, är det ngn som forskat på hur överdos av vitlök påverkar människor?

om det är så, så är det extrema doser uppenbarligen, och upphasat av media. jag skulle inte ge min häst vitlöks extrakt som finns renodlat i burk, däremot skulle jag inte tänka två gånger om det som centaur skriver är så små mängder, då är det säkert lika välgörande som i lagom dos för människor.

kl
blir litte less ibland på rubriker och fakta forskning.

enligt forskning är det farligt att äta tomater också - de ger helt konstaterat cancer hos människor.

då gällde det konsumption av 1 kg tomater per dag, under lång tid.

jag tror de flesta ingredienser oavsett om det är för folk eller fä, är skadliga i extrema överdoser.

tillägg: Anemi hos människor... hmmm.

kanske därför vampyrerna inte tålde det. de hade väl tillräcklig anemi redan menar jag, för att vara livrädda för minsta lilla som skulle öka den? : )

är det ingen som vet mer exakt vilken mängd som är skadlig?

Det kan tyvärr ingen svara på. Man har inte forskat på om det finns en säker mängd. Man har konstaterat att HÖGA mänger (mkt högre än du får i dem från fodret) ger anemi. Sen har jag hört, men inte sett den studien så det är hörsägen, att en studie med mindre mängd men under lång tid också gett anemi, men reversibel.

Men ingen har alltså än forskat fram vad säker nivå är, eller om det finns.

Däremot tror jag inte du behöver oroa dig för dina bricks. Många fodertillverkare petar i lite vitlök (tyvärr) och iaf de allra, allra flesta hästar berörs inte av detta.

Men som sagt, finns tyvärr inget 'faktasvar' ang säker dos vitlök. Utan då får man gå på att X pers i Y år gett sina hästar Z gram vitlök utan att de kolavippat/fått problem, och 'ta risken' (som nog är väldigt liten i ärlighetens namn, men beror ju också på individuell känslighet med)

Finns det ett enda svenskt fall där en häst blivit dålig pga överskott av vitlök? Helt ärligt.

ja det undrar jag med, tidigare så gav ju nästan alla vitlök. när vitlök för hästar lanserandes så fick nog hela stallet jag stod i det. ingen blev sjuka. :confused:

oavsett ens egna isolerade erfarenheter, där jag heller aldrig förvisso hört om ngn som påverkats, så smäller det ju ännu högre om resultat på nationell nivå kan redovisas. Jag är mkt benägen att säga att inte ett enda fall påvisats, utan detta är forskning som skett med extrema doser och intensiva doser långvarigt, med resultat beskrivna. precis som tomat exemplet på människor som sagt.

allt ska upp shcåsas så mkt ibland att jag ibland tycker forskningen blir missvisande för vanliga lekmän, som läser allt rakt av och bokstavligt. forsknings resultaten blir missvisande på det sätt de redovisas.

Finns det ett enda svenskt fall där en häst blivit dålig pga överskott av vitlök? Helt ärligt.

Inte som jag vet om, nej. Sen är det ju mycket möjligt att innan vitlöksfaran upptäcktes har hästar haft oförklarlig anemi som man inte förstått var vitlök. Någon i tråden hade ju häst/ar som fått bleka slemhinnor.

Jag tillhör de som gav vitlök innan. Utan (märkbara) problem. Dock skulle jag inte ge det idag, helt enkelt för det inte finns någon fördel som uppväger risken.

Jag skulle dock våga ge bricksen TS har t ex, men inte köpa dem igen om det inte var något unikt med dem sas.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 320
Senast: bizzy
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 298
Senast: arabia
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 658
Senast: Fille
·
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix