vitlök = ohälsosamt

B

Binsan

ang. artikeln i Ridsport där en ny undersökning visade att vitlök hämmar de vita blodkropparna som tar upp syre, hur ställer ni er i frågan??? :o

Sv: vitlök = ohälsosamt

Den artikeln har jag missat!! Ger min lilla skrutt vitlök mot hostan, men om det stämmer att det skulle hämma syreuptaget så är det ju helt fel!!?? Men jag har så för mig att det är de röda blodkropparna som tar upp syre, inte de vita. :confused:

Har läst liknade i amerikanka tidningar, att vitlök är skadligt för hästar. dessutom i olika tidningar så det är inte bara från ett håll som den infon kommer.

Det är dom röda blodkropparna som transporterar syre ja.

Trådskaparen: Vilken nr stod det i?

/Maria

Det är helt klart att vitlök i för stora mängder ger anemi(blodbrist) men inte klart var gränsen går.
PL

Jag förstår inte varför man öht ska proppa i hästen vitlök. Det är ingenting som ingår i deras foderstat. Hästar har känslig mage och det är bättre att stoppa i dom det man vet dom behöver och ingenting annat.

Man vill ju gärna vet hur mycket de rekomenderar av dos till hästar. Jag ger mina hästar ett mått om dagen, det som brukar vara i burken....

Ja, det är väl samma på hundar - men där har man konstaterat att de reagerar på relativt små mängder?

Tycker också som någon annan att det är lite konstigt med vitlöken, det är ju utbrett både bland hundar & hästar att man ska ge vitlök "för välmåendet" (när det snarare finns bevis för att de inte "mår bra" av det). En häst i det fria äter inte lök, det är väl ett tecken om något att de inte är menade att äta just lök?

Förmänskligande handlar det väl om.
(sen att det inte, mig veterligt, finns några studier som stöder uppfattningen om vitlökens förmåga att bota och stärka både det ena och det andra är en annan femma...)

Jag är för att hästar (och människor) mår bäst av att äta sådana råvaror som dom ätit under årmiljonerna, och undvika sånt som endast funnits tillgängligt under den sista minuten av vårt "utvecklingsdygn".

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Tjholahopp
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 487
Senast: Ela
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 853
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar