Vitlökens effekt

Sv: Vitlökens effekt

Jag ger mina hästar vitlök Har gjort det i många år året om och vi har mkt fästingar och innan jag började med vitlök kunde jag plocka ca 20 st/dag/häst! Efter det att jag ger vitlök plockar jag ungefär lika många/häst på hela sommaren. Några snuviga och hostande hästar har jag inte heller haft under åren kanske en slump?! eller så beror det på vitlökens goda effekt!
 
Sv: Vitlökens effekt

Finns ett enkelt sätt att testa: räck fram en vitlöks klyfta och se om han äter den.

Kan nästan garantera att han inte gör det. De flesta hästar är väldigt duktiga på att avgöra vad de behöver och inte behöver. Vitlök är som någon redan påpekat ganska okänt för just hästar och man vet alldeles för lite om det. Jag kan dock inte tänka mig att det kan ha positiv inverkan. Vitlök är starkt och hästars magar känsliga...

Det med att testa på det sättet var både ett skämt och inte... Man kan givetvis inte göra så med allt eftersom man oftast ger dem tillskotts foder som det är melass eller annan "skit" i för att de ska äta det.
Se bara på de hästar som inte tål ensilage...de flesta äter det under några månader medan de magrar för att sedan börja rata det och äta enbart halm istället.
 
Sv: Vitlökens effekt

Min kompis häst äter halva vitlöksklyftor frivilligt... Han plockade de själv ur en hink, men han ångrade sig nog lite, för det var väldigt stark. Men nästa dag var han framme igen och letade i hinken, så helt avskräckt var han nog inte....;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
381
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp