Vitlökens effekt

Sv: Vitlökens effekt

Har ganska nyss börjat ge min tant vitlökspulver då hon fick en förkylning och började hosta... så fort hon fick vitlöken blev hon fri från hostan på 2-3 dagar så det fungerar om hästen redan fått en förklylning iaf :)
 
Sv: Vitlökens effekt

Tänk, när min häst blev förkyld gick det också över på tre dagar, helt utan vitlök... :smirk:
 
Sv: Vitlökens effekt

nej, det har jag inte gjort, men om du vill att jag ska göra det, så gör jag det nu.... ;)
 
Sv: Vitlökens effekt

våra hästar har aldrig varit sjuka (peppar..peppar..). min häst har alltid ätit vitlök och dom andra fyra aldrig ätit det. tror nog det beror på stallmiljön och skötsel. jag menar, står hästen i ett stall där det kommer och går väldigt många olika hästar så ökar ju såklart risken för att dom ska åka på någon förkylning. eller låter man en svettig häst bli kall osv så ökar ju oxå risken. finns ju massa saker man skulle kunna rabbla upp.
men det är ju möjligt att vitlöken är bra för imunförsvaret. jag ger i alla fall min häst det för den anledningen, sen är det nog nyttigt i sig oxå.
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag skulle aldrig ge min häst vitlök då det inte ingår naturligt i hästens foder. Jag inbillar mig att hästmagar inte alls är skapta för att äta sånt starkt...

Men det är ju bara min personliga åsikt. :D

//C

p.s. Jag har aldrig haft en förkyld häst...
 
Sv: Vitlökens effekt

Mina hästar får inte vitlök jag tycker det verkas vara starkt för hästmagar men det lär ju hålla varmpyrerna borta :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Förlåt det var inte meningen att bli ironisk kunde bara inye låta bli :D
 
Sv: Vitlökens effekt

Peter, Peter... inte kan man väl ta en undersökning som ger hästen 4 pound om dagen (1,8kg) som referens som att det är farligt. Du kan ge lika stor överdos på andra ämnen som vi ger hästarna varje dag och det skulle vara minst lika farligt. Men det är lite Deja vu när man läser den här debatten om och om igen här på buke.
Men det är viktigt att man gör som du också säger, tänker på varför man ger tillskott och inte ger det bara för att Malin B. gör det :eek:

Jag ger vitlök för att de år jag gör det har jag klarat pållarna från massiva fästingsangepp (när alla runt omkring haft problem), och de får inte många gram ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag kan inte heller tänka mig att det är bra att ge hästarna vitlök hela tiden. Jag har haft hästar i 25 år och aldrig gett vitlök tidigare. Men så i vintras började lillen vara lite småhostig på morgonen när vi gick ut till hagen. Hostade en två gånger så där riktig otäckt djupt..... När han gjort det i ca 2 veckor så provade jag faktiskt med vitlök (obs hästen var inte sjuk i övrig o hostade bara som sagt någon gång om dagen, vet kollade o märkte inget konstigt) och troe´t eller ej men från dagen jag började ge vitlök så hostade han inte mera ;) Vet ej ifall det var ett sammanträffande eller inte men bra blev han i varje fall!
Jag slutade med den igen efter ett par veckor så nu slipper han den helt vilket han tyckte var skönt :rofl:
 
Sv: Vitlökens effekt

Visserligen men det är ändå så att vitlök innehåller en del konstiga ämnen som inte är säkert ofarliga.
Jag tror inte att vitlök i rimliga mängder är farligt för häst, men är det nyttigt?
Utvärtes kan vitlök ge allvarliga kontakteksem både på hund o på häst.
Vad jag reagerar mot är att folk på lösa grunder ger sina djur vad som helst.
PL
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag har inte hunnit läsa länkarna än men jag ska ge dig :bow: :bow: :bow: för att du la in dem! Tycker alltid det är trevligt när folk har lite kött på benen till sina åsikter/inlägg.

Min egen personliga åsikt om vitlök är att det förmodligen är onödigt, men om man ska ge det får det förmodligen bäst effekt om det ges som en kur, dvs med ett startdatum och ett avslut mot förkylning eller i förebyggande syfte. Men det är bara en personlig åsikt.
Fö säger jag som flera andra; jag har haft häst i 15 år och aldrig gett vitlök men heller aldrig haft en speciellt förkyld häst.
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag ger mina hästar vitlök i granulatform, dubbel dos dessutom.. :crazy:
Jag har också läst att vitlök inte är bra att ge pga att hästarna kan få tex magkatarr, magsår mm. Men det var endast färsk vitlök det handlade om, den är tydligen för stark för hästmagarna..
 
Sv: Vitlökens effekt

bara en reflektion.
Vår lilla Pelle åt de 3 sista åren av sitt liv vitlök.
han fick erlichias = hjälpte inte mot fästingar
han hostade och var infektionskänslig = hjälpte inte där heller
hade diarre = var kanske för starkt för hans mage :cry:
hade järnbrist = sammanhang???

Tänk om det är så att vi tog livet av den stackarn genom att missledande ge honom vitlök för att han skulle bli friskare. Diarren sänkte till slut vår ponny så sen 1 år tillbaka vandrar han på de evigt gröna ängarna :cry:
 
Sv: Vitlökens effekt

Rolle skrev:
Peter, Peter... inte kan man väl ta en undersökning som ger hästen 4 pound om dagen (1,8kg) som referens som att det är farligt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Fast riktigt så är det inte.. Det behövs inte 1,8 kg för att de röda blodkropparna ska falla sönder. I vitlöksforskaren Wendy Pearssons stuider (som refereras till i en av Skrållans länkar) framgick att 0.20 gram/kg häst 2 ggr dagligen i 4 dagar av frystorkad vitlök var OK men
”Beyond this dose and duration, horses may develop signs of heinz body anemia. The implication of this finding is that the typical supplementation regime of 50-60g/day (1 cup) will not result in adverse effects on horses. Further studies are needed to determine if these lower doses are safe for chronic consumption, and if they are associated with beneficial effects.” Ur Safety Assessment of Freeze-Dried Garlic (Allium Sativum) in Horses:Heinz Body Anemia Associated with Maximum Voluntary Intake av Wendy Pearson, Herman Boermans, William Bettger, Brian McBride, Michael Lindinger
 
Sv: Vitlökens effekt

där jag hade min häst i sommras så fick alla (7)massor med fästingar, utom min och han va den enda som åt vitlök
 
Sv: Vitlökens effekt

När torkad vitlök blötläggs bildas faktiskt allicin. Jag tror att det är hel/flingad torkad vitlök som avses, vid hetluftstorkning inaktiveras allicinet (eller snarare enzymet som omvandlar alliin till allicin).

Min gissning är att det finns mer allicin-potential i vitlöksflingor är i vitlökspulver. (Gissning baserad på en rad artiklar. Kan vara svårt att utläsa exakt vad som avses med "torkad" vitlök, hetluftstorkad eller ej...)
 
Sv: Vitlökens effekt

Nej man får inte reda på vilken temperatur vitlöken torkas i men hetluftstorkning är snabbare o därmed billigare.
Ang 1,8 kg så har jag för mig att det var lök o inte vitlök, vildlök på betet är ett problem i USA.
Som sagt vitlök kanske är bra i vissa fall men är potentiellt skadligt både för blodkroppar o tarmflora.¨
PL
 
Sv: Vitlökens effekt

Jajamen - de flesta häst-preparat som finns på marknaden torde vara verkningslösa m.a.p. allicin. När man mätt allicinpotentialen i humanpreparat där vitlöken varit inkapslad (kapseln sväljs hel, ska lösas upp efter magsäcken för att inte inaktiveras av lågt pH) kan upp till 85 % av det deklarerade allicininnehållet utebli. Då undrar man vilken effekt det har att pytsa i en häst en skopa varmluftstorkat pulver (varmluftstorkat + ned i magsäcken = helt utebliven effekt?)
 
Sv: Vitlökens effekt

:o Hade ingen aning om något utav detta. Köpte för två år sedan en kallblodsvalack som fått två vitlöksklyftor varenda kväll från det att han vart åring. Hon tyckte att jag skulle fortsätta, & det har jag gjort . . . Har aldrig stött på några problem med honom. Aldirg förkyld eller någon annan åkomma . . . Men är det farligt så får jag ju överväga om jag skall fortsätta, eller kanske bara ge tex varje lördag . . . :confused:
 
Sv: Vitlökens effekt

Det är ingen som har kunnat konstatera om vitlök i små doser är farligt för hästen eller inte. Man vet inte vilka metaboliter som kan bildas vid konsumtion av vitlök och hur länge dessa i så fall stannar kvar i kroppen.

Men om du får för dig att ta lite blodprover på din häst, hör gärna av dig med resultatet...

Som sagt, just nu är det ingen som vet om man bör undvika vitlökstillskott. Men det kan vara värt att reflektera över varför man ger det och inte bara ge det för att det är trendigt just nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
381
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp