Vitlökens effekt

snurpe

Trådstartare
Hej hopp foderkunniga!

Att det skulle vara bra att ge vitlök för att förebygga infektioner och förkylningar hos hästar är ju ett vanligt påstående.

Vad tror ni om det? Tror ni att det har effekt?

/snurpe
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag har gett mina hästar vitlök ganska länge och inga av dom har blivit förkylda än så länge... så ja tycker det hjälper.



Mvh Sandra
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag kan tänka mig att det hjälper, det skadar iallafall inte. Finns vitlöks tabletter till människor också, som ska vara mit förkylningar. Har läst nånstans att det är bra för hosthästar, så jag kommer nig börja ge min häst det snart igen. :)
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag började ge Monte vitlökspulver igår iaf. Tänkte jag skulle satsa på det. Borde ju inte kunna skada iaf som sagt!

/snurpe
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag har läst en artikel om att lök och vitlök innehåller ett ämne (N-propyl disulfid) som är giftigt för hästar. I längden kan det ge hästen anemi (blodbrist). Det saknas studier som avgör gränsen för hur mycket, eller hur länge, man kan ge innan hästen blir förggiftad av låggradig anemi - precis som det saknas studier som bevisar vitlökens nytta! Det behövs mer forskning, innan man vet säkert hur bra eller dåligt det är tänker jag inte använda det. Länk

Dessutom tror jag att det kan ställa till den fina bakteriebalansen i hästens mage - de är ju inte alls gjorda för samma sorts kost som vi!

Sedan det här med förebyggande effekt: En häst som får bra foder, gott om rörelsemöjlighet, frisk luft, väl avvägd träning / vila, god skötsel, hovvård, som avmaskas som den ska - den blir både glad och i gott fysiskt skick, och behöver inte en massa tillskott.
Jag har haft en lätt 3 dagars förkylning hos en häst de senaste tre åren, det kan jag leva med, hästen också. Hellre det än att riskera störd tarmflora och anemi iallafall... Vet flera vitlöksfodrade hästar som haft större besvär än så, även med flugor som det sägs skydda så bra emot...
 
Sv: Vitlökens effekt

Här är en länk till!
länk
Det är egentligen en presentation av ett forskningsprojekt för att utröna vitlökens inverkan på häst. Där står bla om risken för att bakteriefloran i magen påverkas negativt, att man inte känner till dess nytta eller giftighet, och att allicinet i vitlöken, det som anses vara den aktiva ingrediensen, ofta saknas i produkter där den blivit "heat-dried", (varmluftstorkad antar jag).
 
Sv: Vitlökens effekt

Oj, det lät inte bra. Jag har alltid gett vitlök på somrarna till mina hästar, har dock hört (kommer inte ihåg vart eller varför) att man inte ska ge vitlök året om...
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag kan överhuvudtaget inte förstå varför folk envisas att stoppa i sina hästar en massa tillskott där man ofta inte har en aning om vare sig positiva eller negativa effekter. Ofta går man bara på tillverkarnas ofta helt grundlösa påståenden.
PL
 
Sv: Vitlökens effekt

....ofta med det glada tillägget att "det kan ju inte skada!"
Tjejen jag delade foderhäst med fick för sig att vi skulle ge honom vitlök mot hostan. Det enda det resulterade i var diarré.
 
Sv: Vitlökens effekt

En erfaren hästmänniska sa att han inte skulle ge sina hästar vitlök, av den anledningen att hästar i vilt tillstånd aldrig skulle äta lök.
/marijaa
 
Sv: Vitlökens effekt

Den skillnaden som jag tycker att jag märker är att det håller lite insekter borta på sommaren. Men vad vet jag, det kanske bara är inbillning! :p
 
Sv: Vitlökens effekt

Jag går inte på vad tillverkarna säger, utan på saker jag har läst och hört. Ger fö heller "riktig" vitlök än vitlökspulver, så men kan knappast säga att det är tillverkarna som har påverkart mig. Är inte det typ en gammal huskur att ge vitlök mot förkylningar och liknande. Vad det har för dålig verkan på hästarna vet jag inte, men du får gärna berätta så att vi andra också vet.
 
Sv: Vitlökens effekt

Ger inte mina pållar vitlök... På somrarna brukar jag däremot göra en lite smörja som jag fick i ett recept till ena vovven när vi köpte henne som jag smörjer på för fästingarna.. tycker det hjälper.
 
Sv: Vitlökens effekt

Ska försöka leta reda på de.. så kan jag skicka det !!
På hundarna funkar det bättre än andra medel som man köper och på hästarna avnände jag det bara en gång i slutet av sommaren.
Jag visste inte att vitlök var farligt =( Har aldrig gett mina hästar det...
 
Sv: Vitlökens effekt

ingen aning, men jag har hört att det ska va bra!


bra på halloween iaf, så slipper hästarna bli rädda för i fall det kommer någon häxa :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
381
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp