Vitlök-skala eller icke skala???

K

kvarngården

Ni som ger färsk vitlök i klyftor, "skalar" ni den innan ni ger den till hästarna? En kompis till mig gör det INTE. Hon delar bara den i klyftor och "slänger " in den med skal.....

Har själv aldrig använt färsk, men rent spontant känns det som en naturlighet att skala den!??? :confused:
 
För hästens skull behöver du inte skala, de tuggar i sig betydligt värre saker än lite vitlöksskal, kvistar, grenar tistlar etc.
 
skalar inte det finns jättemycket bra innehåll i skalet skivar klyfterna lite
 
Hur är det med t ex granulat? Det innehåller knappast skal?
 
? men jag vet att det är bra ämnen i skalet på vitlöken
 
Jag delar de bara i några bitar och slänger i allt. Hon äter mer än gärna skalet också.
 
kan tänka mig att det luktar mindre oskalat och kanske lättare att få i hästen vitlöken?
själv skalar jag
 
har aldrig testat med färsk vitlök men det känns som ett [censur ;-)] om man skulle skala. sen tror jag som en skrev att skalet innehäller nyttigheter. och som min häst som kan äta allt från havregrynsgröt, snus och cigarettfimpar (ibland kan man inte hejda henne :mad:) så gör nog skalet inte något
 
Jag skalar vitlöken...
Kanske är larvig, men jag tycker att skalet ser lite väl oaptitligt ut...

Vad är det för nyttigt i skalet??? :confused: :confused:
Det har jag aldrig hört... Och om det skulle vara en massa nyttiga saker i skalet så skulle det även vara skaldelar i de preparat man köper, men det har jag aldrig stött på...
 
Jag har en liten fråga när vi ändå är inne på ämnet färsk vitlök, hur mycket ska man ge?? (efter egen tycke eller??)
 
om jag bara kunde komma ihåg vart jag lärde mej det ...så jag kunde hänvisa er ....

Jag tycker färsk vitlök är bättre än pulver ..skalet kanske ;)
 
Det varierar...
Jag ger 1klyfta/dag året runt till min häst, men jag vet en som ger 3-4 klyftor/dag och bata på sommeren.
 
när man ger pulvervitlök eller flakes så ska man börja tidigt på våren för att det just ska ge effekt på sommaren mot ohyran. men gäller inte det samma sak med färska vitlöksklyftor?
 
*fniss* så min pålle är inte den ändå som äter fimpar :rofl:


ok, det kanske inte var så roligt ändå :D :D

men (normala) hästar äter bara sånt dom behöver. Så cigarettfimpar är säker bra på nåt sett :smirk:
 
ja du.. jag vet inte varför hon äter det... eller det var länge sen men visst tuggade hon i sig det :crazy:
sen så slickade hon åxå i sig min brors utslängda snusprillor.... hon är en riktig liten gris. men en ruskigt söt sådan! :D

undrar vad det var för ämne hon saknade...... :confused:
 
En av min hästs favoriter bland "konstiga" saker är geléhallon och öl.. samt ett eller tolv paker fishermans friend med salmiak/lakrits.. det är MUMMA med stora bokstäver... =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 438
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp