Vitlök - hur mycket?

T

Troll_Jahn

:) Hello. Har försökt leta i gamla Vitlöks-trådar men kan inte riktigt hitta "mitt" svar. Alltså: Jag vill ge min häst vitlöksgranulat men hur mycket per dag? Jag har storhäst. :confused:
 
Det står på burken hur mycket man ska/bör ge. :idea:

mvh Jessica
 
jag ger ett mått morgon o ett mått kväll.
Om hon skulle bli snuvig eller nåt så ger jag bara ett mått extra på kvällen. Vitlök är ju inte skadligt att ge för mycket, så vida det inte är överdrivet mycket.
men som ovanstående sa det står på burken o det finns mått i burken iaf den jag använder (m honung i :d)
 
:confused: Jo, fast jag tänkte köpa på City Gross som är livsmedelsaffär och den vitlöksgranulaten är nog inte tänkt till hästar så jag tror inte det står hur mycket en häst ska ha.
 
Ok men ett mått säger du. Men det finns ju olika stora mått.
Jag vill ju inte ge för mycket,(fast den risken är kanske inte så stor) men jag vill ju inte heller ge för lite eftersom det då kanske inte gör någon nytta. Så hur mycket rymmer ditt mått ungefär? :confused:
 
Jag ger en tesked per häst per dag. Köper 100% rent vitlökspulver på vanligt varuhus 1 kg för 64:-.
Inga tillsatser som i hästsportbutikernas produkter
 
Jag kör med vitlökspulver som jag ger på kvällen, en matsked. Det var det som rekomendardes på förpackningen!
Titta på din förpackning å hittar du säkert rekomendationer vad du bör ge din häst!
 
jag har köpt mitt vitlöksgranulat av min tränare som odlar örter och sånt, och just granulat, menade hon på iaf, är väldigt koncetrerad vitlök så man behöver inte ge så jättemkt. Min häst får 1 sked (vet inte hur stor den är, men skulle gissa på 1 tsk, ni vet den lilla skeden man får med i de "vanliga" vitlöksburkarna) om dagen.
 
På en burk vi hade stod det 2 msk men vi brukade ge 1 msk så det kanske är nått sånt. Det kanske varierar från olika märken.

:d
 
OM svaret var riktat till mig så VET jag vad jag skall ge mina hästar i mängd då det gälelr vitlök...MEN OM det var riktat till trådskaparen så frågade hon ju om den vitlök man köper i vanligt varuhus (till människors matlagning då alltså) och det var detta jag svarade på med mängd...för på dessa förpackningar står knappst mängd till hästdosering :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
395
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Ajda
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp