Hanna_Z
Trådstartare
Till hösten när det är dags att ställa in min häst på lösdriften igen från att ha gått på bete under sommaren funderar jag på det här med vitaminer. Då hästen går på fri tillgång till ett bra hö och motionsrids normalt ca 5 dagar/ vecka fodrar jag med hackat strå-lusern då jag anser att det fyller hans behov. Han får ca 0,7 kg en gång om dagen. Kompletterar med linfröolja för lite extra energi, bra för magen och välgörande för pälsen. När jag fick hem honom, har honom på foder, första maj kompletterade jag med b-vitamin för att han kändes lite ruggig i pälsen och nu under sommaren har han fått vitlök för flugornas skull.
Efter den foder-bakgrunden kommer min fråga: då lusernet är kalciumrikt har jag valt mineral Gul från Mustang då det har sänkt kalciumvärde. Saken är den att denna mineral inte innehåller vitaminer. Nu under sommaren har hästen fått vitaminerna från betet men till hösten när det istället blir hö funderar jag på att antingen byta mineral till mineral blå eller komplettera med vitaminer o det som fattas i mineral gul. Det hö som hästen har fri tillgång till är ett bra hö. Ska jag byta mineral och få ett högt kalciumvärde eller ska jag komplettera nuvarande mineral gul med vitaminer??
Vilka är era tankar och åsikter?
Efter den foder-bakgrunden kommer min fråga: då lusernet är kalciumrikt har jag valt mineral Gul från Mustang då det har sänkt kalciumvärde. Saken är den att denna mineral inte innehåller vitaminer. Nu under sommaren har hästen fått vitaminerna från betet men till hösten när det istället blir hö funderar jag på att antingen byta mineral till mineral blå eller komplettera med vitaminer o det som fattas i mineral gul. Det hö som hästen har fri tillgång till är ett bra hö. Ska jag byta mineral och få ett högt kalciumvärde eller ska jag komplettera nuvarande mineral gul med vitaminer??
Vilka är era tankar och åsikter?