Vitamintillskott? Vad ska man ge?

F

Fitness

I nuläget ger jag inte min häst vitamintillskott av den anledning att jag inte har någon koll på vitaminerna, vad de är bra för och vilka man ska ge.
Är det e-vitamin som är bra för musklerna?
Min häst är rätt tunn och har svårt att bygga muskler, kan jag med fördel ge e-vitamin till honom?

Sv: Vitamintillskott? Vad ska man ge?

mina får tokosel enligt anvisning på förpackningen då det är ont om detta i våra marker.
Nu minns ja inte exakt vad de innehåller, men de e väl e-vitaminer o sådant.
finnspå apoteket i en liiiten spann. Kostar nåt på 200 o man ger de en gång i veckan. bara lite grann.
Min stora häst verkar ha slutat att gnaga på stolparna nu.

jag är tveksam till att ge vitaminer spec fettlösliga som E-vitamin. Det sägs att E-vitamin och B-vitamin är bra för musklerna även selen.
Tokosel innehåller selen och E-vitamin , har jag förstått det som (fodrar inte med det själv). Har du koll på vad det foder du ger din häst nu innehåller för vitaminer ?? nästan alla färdigfoder innehåller de vanligaste vitaminerna , det gör det även i grovofdret men man brukar inte analysera vitaminerna. Har din häst svårt att bygga msukler skulle jag istället se över hela foderstaten som helhet kolla så alla behov är uppfyllda, kolla hur den ser ut i musklerna, hull, päls sedan efter det fodra med mer enrgi elelr protein. Skulle även kolla sadeln om den hade svårt att musklasej över ryggen.

tillägger att mina hästar går på bete o får inte tokosel när dom utfodras. då får dom allt vad dom ska ha genom det!

tillägger att mina hästar går på bete o får inte tokosel när dom utfodras. då får dom allt vad dom ska ha genom det!

Är du säker på att de får selen? Jag har fortsatt att ge tokosel eftersom det inte finns så mycket selen kvar i jorden.
/U

Betet innehåller mycket e vitamin, och e vitamin kan till viss del ersätta selenet. en häst på bete får knappast selenbrist.

Hästar har nästan aldrig något behov av extra vitaminer i form av tillskott.

mina får tokosel enligt anvisning på förpackningen då det är ont om detta i våra marker.
Nu minns ja inte exakt vad de innehåller, men de e väl e-vitaminer o sådant.
finnspå apoteket i en liiiten spann. Kostar nåt på 200 o man ger de en gång i veckan. bara lite grann.
Min stora häst verkar ha slutat att gnaga på stolparna nu.

fasiken jag frågade på mitt apotek och de såg ut som idioter...
behöver selen till min... bor ändå i stockholm så det BORDE ju finnas kan man tycka :mad:

tack!
skrev ut, ska stoppa upp den i nyllet på någon på apoteket (´:angel::devil:

alla säger olika men de e alla fall hur många som helst som säger att markerna här just där vi bor är väldigt fattiga på näring!

Jamen jag skrev heller inte selen. Jag skrev att bete är mycket e vitaminrikt. E vitamin och selen arbetar synergistiskt, dvs de kan till viss del ersätta varandra. en häst på bete brukar i regel inte utsättas för extrema ansträgningar, varav selenbrist är föga troligt under ett bete.

då e ja med hur du menar.

jag är inte så jättekunnig inom området, men har fårr hjälp av andra duktiga så mina hästar ska få de dom behöver.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit