Vitaminfråga

mirage

Trådstartare
Jag har räknat lite på Mirages vitaminbehov men är lite okunnig på just det området. Är det fler vitaminer man ska räkna på än A, D, E, B1, B2, Biotin, Järn, Mangan, Koppar, Zink, Kobolt, Jod och Selen? Hur isf? Vad är behov/maxgiva per 100 kg häst?

Nu har jag kommit fram till att med den foderstat jag tänkt ge så fattas det lite B1, B2, Järn (mycket, behov 640 mg och får i sig 69), Mangan, Zink, Kobolt och Jod. Är det något man ska ge extra? Ska jag höja mineralerna (som innehåller vitaminer) för att försöka få upp värdena eller spelar det ingen roll med just dessa? Ska man anta att hästen får i sig allt genom jorden/gräset samt vattnet? Jag har inga värden på vad mina fodermedel innehåller för vitaminer (om några) och vore glad om någon visste eller kunde hänvisa till en tabell med vitaminvärden på olika fodersorter. Jag ger grönt hö, lite Betfor, lite Soja, Vitafor Häst Vital och Chevinal plus.

/Linda

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama