F

foreverflugan

har funderat lite på det här med vitaminer..
just nu får min d-ponny, som håller på att sättas igång,
hösilage, hö, krafft och fodermorötter + mineraler
funderar nu på att när hon bygger muskler, kanske borde få någon multivitamin.. och något att ge det med? lusern? betfor? kli?

tack

Sv: vitaminer

Vet inte hur mycket du ger av allt men vitaminbehoven borde vara täckta speciellt om det finns vitaminer i mineralerna...

Säger som ovanstående: Hur mycket av allt får hon??

Får hon bara normala mängder så borde hon få sina vitaminbehov tillgodosedda. Men har du koll på att hon får i sig tillräckligt med PROTEIN och mineraler (särskilt selen)?
Finns det analys på höet?

5kg hösilage, 1kg hö, 3 nävar krafft(då hon är väldigt pigg, och endast skrittas en halv timma / dag, hon sätts igång)

.. men kan multivitamin göra någon skada, eller kan man ge det för att vara säker?

Okej - hur mkt mineralfoder ger du då? Det jag är mer orolig för är om din pålla får i sig tillräckligt med mineralen selen och PROTEIN. Har du ingen analys på grovfodret som ni ger henne så skulle jag fodra med lite lusern också, åtminstone 0.5-1kg.

Nej du kan nog ge lite vitamintillskott "för säkerhets skull" utan att det skadar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar