Vitaminer till fjolårshö

TinyWiny

Trådstartare
Pga väder och vind fick "min" höbonde inte in något hö i år utan bara hösilage. Turligt nog har han har kvar fjolårshö som jag ska köpa istället. Men vilka vitaminer och i vilka mängder behöver jag lägga till i foderstaten? Jag hittar det ingenstans så jag sätter mitt hopp till buke.

Sv: Vitaminer till fjolårshö

Det beror ju på vad analysen på ditt hö säger:confused: Det kan ju variera hur mkt som helst..

Det har jag också undrat över. Ger min blötlaggt fjolårshö och funderar på vilka vitaminer det är som behövs?

Sömnig igår:D Tänkte bara på värden i allmänhet! Ger mina fjolårs i år med, men dock plastat hö så jag oroar mig inte så mkt för vitaminerna. Tillsätter mineraler som vanligt, går på förra årets värden och tillsätter b vitamin vid pälsfällning och sättning eftersom surkärringen blir en apa annars.

Det borde väl vara A- och E-vitaminer som det ev. kan bli brist på. B- och K-vitaminer produceras i grovtarmen, C-vitamin i levern och D-vitamin i huden när hästen är ute i solen.

A-vitamin är ljuskänslig, så är höet torkat på slag så lär de varit fattigt på A-vitamin redan från början, men om jag inte räknat helt uppåt väggarna borde det räcka med 2-3 rejäla morötter för att täcka underhållsbehovet för en "liten stor häst".

E-vitamin vet jag inte hur den tål lagring, jag har aldrig funderat över det eftersom vi ändå brukar ge selentillskott som även innehåller E-vitamin. Har faktiskt svårt att på rak arm komma på något fodermedel (förutom vitamintillskott och färskt gräs) som innehåller mycket E-vitamin. Vetegroddar kanske?

Tack för ditt svar :)
Tyvärr vågar jag inte ge morötter då den ena är IR och har haft fång och den andra tyvärr är "fångbelägen" eller hur jag ska uttrycka det. Jag får klura på något annat jag kan ge eller om det räcker med det som är i någon mineralblandning.
Du har inte ungefärliga mängder på vad de kan behöva? De väger lite drygt 400 kg. E-vitamin är det ju som sagt iblandat i selenet så det behöver ju inte heller tillsättas. Men det är alltså okej annars? Det är väl gammal kunskap som lurar i bakhuvudet att det är så mycket man behöver tillsätta om man ger fjolårshö som spökar.

En häst på 400 kg lär behöva runt 12000 IE A-vitamin och 400 IE E-vitamin per dag (vid vila). Förutom morötter så innehåller gröna växter mycket A-vitamin. Om hästarna äter lucernpellets (som lagrats torrt och mörkt) så lär det krävas ca 1/3 kg/dag för att täcka hela behovet. Sen är ju A-vitamin fettlösligt vilket innebär att det kan lagras i kroppen, så efter en bra betessommar har hästen ett överskott lagrat som den kan klara sig på flera månader. Om hästarna gått på bete är det alltså först framåt vårvintern det verkligen behövs tillskott (och då främst till avelsdjur).

Snubblade förresten över ett diagram som visar hur mängden beta-karotin (förstadiet till A-vitamin) i hö minskar under 10 månaders lagring:
JI00F01.GIF

Det borde väl vara A- och E-vitaminer som det ev. kan bli brist på.

Beträffande vitamin A och E så kan man säga följande:

Båda är fettlösliga vilket betyder att man bör undvika att ge ett överskott av dessa vitaminer eftersom ett överskott stannar i kroppen.

Båda vitaminerna är viktiga antioxidanter och nödvändiga för en rad olika kroppsfunktioner. Du hittar rekommenderade minimängder av dessa mineraler här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Eftersom vitaminer inte ingår i en normal foderanalys så får man gå efter ”tumregler”. En sådan tumregel för vitamin A är att så länge höet är grönt och inte över ett år gamalt så behöver man inte ge extra vitamin A. Eftersom du fodrar med äldre hö så skulle jag rekommendera att du ger extra vitamin A. Har hästarna gått på bete kan dom ha fått ett överskott som kan utnyttjas under några månader men sedan bör du ge tillskott.

Det mesta av intaget av vitamin A sker genom beta-karoten som kroppen sedan omvandlar till vitamin A (hö innehåller inte vitamin A utan beta-karoten). Detta är en självreglerande process, dvs. kroppen omvandlar endast den mängd beta-karoten som behövs för hästens A-vitaminbehov. Ger man beta-karoten är det således ingen risk för vitaminförgiftning. Ger man istället bioaktivt vitamin A, t.ex. vitamin A acetat, bör man vara försiktig eftersom ett överskott ansamlas i levern och kan ge kroniska skador vid långvarigt överintag. Morötter och lusern innehåller mycket beta-karoten.

Vitamin E bör man alltid ge eftersom det mesta av denna vitamin går förlorad vid torkning till hö. Ge hela E-vitaminbehovet som tillskott.

En annan vitamin som det kan finnas anledning att ge som tillskott är vitamin D. En tumregel för vitamin D är att ett hö som är mellan 1 – 2 år gammalt innehåller ca. 380 IE/kg. Hästen kan visserligen även producera vitamin D själv med hjälp av solljus men i vårt solfattiga klimat bör man nog inte lita alltför mycket på denna källa.

Senast ändrad:

Att sverige är solfattigt är nog inget problem. Jag har en gång pratat med en veterinär som faktiskt räknat på D-vitaminproduktionen i huden, och kommit fram till att 1 timmas sol på en hästhals räckte för att fylla dagsbehovet (han räknade alltså med tanke på täckade hästar). När det nu blev prat om solfattigt klimat så gick jag in på SMHIs hemsida för att kolla upp statistik, och visserligen så blir det ju inte många soltimmar norr om polcirkeln i december månad, men både oktober och februari får man upp i de nordligaste delarna av fjällen för att komma under 40 timmar/månad vanliga år. Så utifrån klimatdata får man väl säga att en häst som går ute dagtid och bor i södra halvan av landet får aldrig någon brist. Bor man långt norrut får man väl välja på att a) ge tillskott, b) ta av täcket när det är sol eller c) konstatera att även D-vitamin kan lagras i kroppen så de där 60 soltimmarna i oktober och de 160 i augusti ska väl hjälpa.

Sedan kan jag visst tänka mig att vissa hästar får för lite sol, men det är isåfall de som får gå ute en liten stund på förmiddagen i tjocka täcken med både hals och huva "så de inte fryser" och benen inpackade i allehanda skydd "så de inte skadar sig" ;).

Tack för ditt svar!
Då får den som inte är fångbenägen äta morötter och den andre får lucern. Hon som får morötter tål nämligen inte lucern... Tyvärr har de inte kunnat gå på något bete eftersom den som haft fång genast blir varm om han äter gräs.
D-vitaminet blir nog inga problem då eftersom de går ute 16 timmar/dygn på vinterhalvåret.

Tack för ditt svar! Jag hoppades att du skulle svara då du verkar så kunnig.
Då får jag klura på hur jag löser allt bäst men det verkar ju inte vara särskilt svårt mot vad jag var rädd för.
Så himla dumt att det inte står något om detta i "vanlig" foderliteratur men nu har jag fått ny kunskap :)

Då får jag klura på hur jag löser allt bäst men det verkar ju inte vara särskilt svårt mot vad jag var rädd för.

Tyvärr är det inte så lätt som du kanske tror. Jag kan ge dig ett par exempel på komplikationer.

Omvandlingen av beta-karoten till vitamin A är inte 100% effektiv. Hur effektiv omvandlingen är beror på individuella faktorer såsom hästens ålder, aktivitetsnivå etc. Du kan endast räkna med att 1 mg av beta-karoten ger ca. 0.01 – 0.05 mg vitamin A. För en äldre häst som inte rids bör man nog räkna med det lägre värdet.

Fettlösliga vitaminer tas upp i hästens tunntarm tillsammans med fett. Foderstaten måste därför innehålla en viss mängd fett för att vitaminerna ska absorberas. Om du ger syntetiskt vitamin E (dl-alfa-tokoferolacetat) så kan du blanda in lite fett i vitaminpreparatet (t.ex. linfröolja) för att säkerställa/förbättra absorbtionen. Kolla dock först om den produkt du använder innehåller fett.

Jag ber om ursäkt! Jag hade helt missat ditt svar.

Jag ger hästarna linfrökaka och det borde väl vara tillräckligt fett? Jag hittade ett mineraltillskott som även innehåller vitaminer och vad jag ser nu (har bara räknat lite snabbt) så borde det gå att täcka både A, E och D behovet med det tillskottet ihop med övrigt foder. De kommer inte heller få enbart fjolårshö fick jag veta idag av min leverantör utan jag kommer få en liten del årshö som jag kommer ge som kvällshö. Det blir lite extra pill att ge från två partier samtidigt men det får det vara värt.
Tack för att du tar dej tid att sprida din kunskap :bow:

Det finns ju vattenlösliga vitaminer också, t.ex. B-vitaminer.

En B-vitamin som kan hjälpa din IR-häst är biotin. Det finns flera studier på både människor och djur som visat att biotin förbättrar insulinkänsligheten. Dock finns vad jag vet inga studier på hästar.

Biotin har dessutom visat sig ha en positiv effekt på hornkvaliteten.

Det kanske är värt att pröva?

Jag ger dem bakjäst och det ska ju räcka att de har en bra tarmflora för att de ska kunna tillverka B-vtamin själva så extra B-vitamin tror jag inte behövs. Bra hornkvalite har han trots fången. Det är väl bara bakjäst vad jag vet som de har kunnat fastställa kan förhindra fång?

Jag ger dem bakjäst och det ska ju räcka att de har en bra tarmflora för att de ska kunna tillverka B-vtamin själva så extra B-vitamin tror jag inte behövs.

När man ger biotin för att förbättra insulinkänsligheten så rör det sig om helt andra doser än den mängd som en häst normalt behöver. Mikroorganismerna i hästens grovtarm kan inte producera så stora mängder utan man måste ge tillskott. Man kan säga att man använder dessa höga doser av biotin som läkemedel. Man måste nog ge ca. 20 – 40 mg per dag för att det ska ge någon effekt.

Det är väl bara bakjäst vad jag vet som de har kunnat fastställa kan förhindra fång?

Beträffande pro- och prebiotika så är detta ett så omfattande ämne att det inte går att ta upp här.

Bakjäst eller någon annan probiotika kommer nog inte att hjälpa din IR-häst. En IR-häst får laminitis/fång på grund av en hög insulinhalt i blodet och detta är en helt annan mekanism än de hästar som får laminitis på grund av en tarmstörning, t.ex. hästar som har förätit sig på spannmål.

Faktum är att det finns egentligen väldigt få vetenskapliga studier som visar att probiotika har någon effekt. Praktisk erfarenhet tyder dock på att det kan ha effekt i vissa situationer, t.ex. när antibiotika har använts (antibiotika dödar i princip mikrofloran i hästens grovtarm). Det mest använda probiotikan är preparat som innehåller saccharomyces cerevisiae strain 1026, t.ex. Yea-sacc. Jag tror att bakjäst innehåller samma jästkultur men jag är inte helt säker.

Okej! Det har jag aldrig hört/läst förut att man kan ge biotin så. Jag får läsa på om det så att jag kan ta ställning.
B-vitaminer har ju väldigt stor påverkan i kroppen rent generellt så det skulle inte förvåna mej alls om det kan hjälpa även vid insulinkänslighet.
Jag själv tar B-12 sprutor var fjortonde dag och det ger lite lindring för nervsmärtorna som jag har. Krampen som jag hade dagligen förut är betydligt lindrigare nu.

Senast ändrad:

Från Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Biotin

“Diabetics may benefit from biotin supplementation. In both insulin-dependent and non-insulin-dependent diabetics, supplementation with biotin can improve blood sugar control and help lower fasting blood glucose levels, in some studies the reduction in fasting glucose exceeded 50 percent. Biotin can also play a role in preventing the neuropathy often associated with diabetes, reducing both the numbness and tingling associated with poor glucose control.”

Men som jag sa det krävs en megados och effekten är osäker eftersom det inte finns några studier på hästar. Kanske är detta någonting man kan prova om man har svårt att få IR under kontroll med de "vanliga" åtgärderna, dvs. en balanserad foderstat med låg socker& stärkelsehalt samt mycket motion.

Viktigare är att du ger tillräckligt med antioxidanter, t.ex. vitamin E. Till din IR-häst kan du utan vidare ge 2 ggr det rekommenderade minimibehovet.

Du hittar en rätt bra sammanställning av viktiga näringsämnen för typ 2 diabetes här (insulinresistens hos hästar liknar typ 2 diabetes hos människor):

http://www.mytherapypractice.com/Nutrition/type-2-diabetes.html

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama