Vitaminer och Breed?

mirage

Trådstartare
Kommer hamna på en foderstat med ca 1,5 kg Krafft Breed (eller pluss grön eller vad det nu heter!) i när vi går över till hö igen efter hösilaget. Har gett 30 ml Chevinal Plus till silaget (plus lite annat såklart) men hur blir det nu när jag har färdigfoder? Behöver jag ge vitaminer? Ska jag minska på vitaminerna? Är det inte så att höts vitamininnehåll sjunker under vintern? :confused:

Någon som vet kg-priset på Breed (ca) i 08-området (södra)?
 
Låter himla mycket med 1,5 kg Breed, du kommer få ofantliga överskott på vitaminer och spårämnen.

mvh Jessica
 
Men jag kan ju inte trycka i honom 3 kg Lucern som jag skulle vilja för det kommer han aldrig äta upp. Himla lurigt med vårat hö... :(

Du råkar inte ha lust att hjälpa till att räkna lite? Är inte så bra på det här med just vitaminerna. :crazy:

Hö: 7,4 MJ 23g Prot 3,1 Ca 1,8 P 1,0 Mg

Jag hade tänkt:

8 kg Hö
1,5 kg Breed
1 dl Linfrö
2 dl Betfor
0,5 mått Fosforbalans
1 mått BioMag

Detta ger: 75,5 MJ 502,9 Prot 55,31 Ca 31,2 P 11,3 Mg

Behov: 75 MJ 486 Prot 30 Ca 22,5 P 11,25 Mg

Han ska sättas igång långsamt under tiden och bygga muskler på ryggen, därav den lite lägre energin och den lite högre kvoten Prot/MJ.

Detta är alltså inte bra?

Funderade ut ett annat förslag som låg på:

6 kg Hö
3 kg Lucern (hackat strå)
1 dl Linfrö (75 g / dl)
6 dl Betfor (15 g / dl)
2 mått BioMag
1 mått Fosforbalans

Jag tycker att det är så himla lite att ge 6 kg hö även fast Lucernet räknas som grovfoder.

Hur skulle du gjort?

Har även en unghäst (3,5 år) som jag räknat till och det är ungefär samma hon ska äta fast minus linfröt (på den översta foderstaten). Vet inte hur varken min häst eller unghästen är i förhållande till "tabellerna" då det är första gången unghästen blir räknad till och jag inte räknat så mycket på min häst. Min verkar hålla sig till tabellerna så vitt jag kunnat se nu, sedan i somras.

Du (eller någon annan som har koll på vitaminer också) får gärna hjälpa till! :bow:
 
Vad tror du om:

8 kg hö
0,5 kg lucern
600 gr krafft protein
400 gr vetekli
100 gr linfrö
100 gr betfor
+ e-vitamin och selen (ex 10 ml basic E)

MJ 76,5
Smrp/MJ 6,62
Ca/P 1,56
Ca/Mg 2,88
 
Ser bra ut! Om jag har en unghäst som ska ha Ca/p > 1,8 då? Öka Lucernet - minska höt lite kanske? Energin är ju nästan densamma men det är mer Ca och ffa proteiner i Lucern...

Är, generellt sett, Krafft Protein bättre att ge än Breed pga alla vitaminer och spårämnen? Om nu båda passar in i foderstaten i övrigt vill säga!
 
Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att Krafft Breed är ett bra fodermedel, men inte med mer än 0,5 - 1 kg kanske för en 500 kgs häst.

Jag valde att inte lägga det i din foderstat för då skulle du få en fodersort till, men det går att lägga till lite om du vill, istället för lucern.

De räknas bara som unghästar, i fodersammanhang, tills de är 3 år sedan beräknar man foderstaten som till en vuxen häst, men vill du höja kvoten kan du lägga till lite foderkrita eller foderkalk.

mvh Jessica
 
Räknade ihop ditt förslag själv men blir det inte för lite Mg och P? Jag har inga utav dessa värden på Linfröt. Det kanske du har? Fick iaf 21,66 P och 10,67 Mg.

Jättetack för hjälpen! :bow: Jag kommer säkert att ta upp din tid med mina plottriga foderstater fler gånger! :D :p Om du har lust att hjälpa till alltså! :o :)

En fråga till! Vilka är det som gör basic E? Emin? Innehåller det annat än E-vitamin?
 
Mina värden på linfrö är MJ 13,3 Smrp 249 Ca 3,4 P 9,2 Mg 3,8.

Jag får Ca 35,5 P 22,75 och Mg 12,33 i foderstaten.

Basic E innehåller E-vitamin och selen.

mvh Jessica
 
Nu har jag en fråga igen! :p

Om jag ger detta till min, behöver jag ge Chevinal då (tänkte mest på färdigfodret)?

7 kg hö
0,8 kg Havre
0,5 kg Krafft Protein
1 kg Lucern
4 dl betfor (0,06 kg)
1 dl Linfrö (0,075 kg)
1,25 mått Fosforbalans
0,5 mått Biomag

Någon som vet?
 
Jag tycker inte du behöver ge Chevinal om du inte absolut vill men du behöver ge E-vitamin och Selen.

Selen kommer du behöva även om du ger Chevinal.

mvh Jessica
 
Hittade V.S.L. när jag shoppade lite idag som verkade innehålla E-vitamin och Selen samt Lysin. Är det likvärdigt med Basic E?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 524
Senast: poi123
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har lite problem nu med att fixa en ok foderstat åt både mitt dräktiga digivande sto och till hennes 8 månaders son. Dom har tills...
Svar
10
· Visningar
1 430
Senast: roxanne
·
T
Foder & Strö Har haft hästen (på foder) nu i ca 1,5 månad... Hon har varit lös i magen sen hon kom hela tiden, inte ren diarré, kommer några...
2
Svar
22
· Visningar
1 937
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp