lös i magen...

Sv: lös i magen...

Jag har själv haft en magproblemshäst, bra mycket värre än vad du beskriver din är. Jag köpte henne från en som sa att: hon alltid haft kass mage, var inget att göra åt, även vet sa det. Hon blev HELT återställd efter detta: Fri tillgång på grovfoder, samt borttagande av betfor. Hon fick extremt lite betfor. Men det räckte. INNAn jag köpte henne hade hon strikta matrutiner, som din. Hon fick väl totalt 10 kg/dygn, och eftersom givan var så begränsad åt hon ju upp det ganska så snabbt och sedan fick hon stå utan mat i många långa timmar...detta tål faktiskt inte hästar speciellt bra.


10 kg är heller ingen jättemängd. Varför inte prova fri tillgång en tid och se vad som händer ? Ge det några veckor en månad. Att hon är lättfödd tycker jag du inte ska bry dig så mycket om i detta skeende. Övervikt kan man sedan motionera bort med tiden. Men tänk om din häst faktiskt behöver mer strå och att hon blir bra av mer grovfoder ? En sådan enkel sak är ju lätt att kolla upp. Sen undrar jag om du kollat upp hästens parasitstatus ?
 
Sv: lös i magen...

Fast rimlig behöver ju inte betyda bra. Det betyder ju endast att du inte ger i underkant. Man får ju inte neka hästen tuggtid bara för något är rimligt i ett program. Hästen har ju problem uppenbarligen med magen, varför då inte öka grovfodret och se vad som händer. Att stå så lång tid som din häst gör utan någonting är inte bra. Man måste ha i baktanke TROTS alla beräkningar att hästar bör äta/tugga större delen av dygnet. Även om hästen är ett tamdjur nuförtiden så har deras ätbeteende och matsmältning inte ändrats alls. hästen är en grovfoderomvandlare och man bör ju sträva efter att den ska få fortsätta att vara det.

Instämmer helt & fullt.....& som många andra skriver-i olika trådar,
analys/foderstatsberäkning är kanonbra...men alla hästar är inte "tabellhästar"
Det är ju en relativt "snäll" lösning att öka på speciellt kvällsgivan!

Allt för få ser till hela dygnet...utan bara frukost/lunch/middag...under ca 12 timmar....glöm inte de resterande ca. 12 timmar att stå i en box (nu vet inte jag om just du har det så-men det är allt för vanligt), inte kunna röra sig något särskilt som är viktigt för en fungerande matspjälkning....& att inte ha något att tugga på...inte bra vare sig fysiskt eller psykiskt för en häst.

Att äta 1 kg tar ca 20-40 min.....oftast är de de hästar som får för lite att äta som äter lite snabbare......om du räknar snitt 30 min / kg hö i ättid så kan du lätt göra en koll på hur länge hästen är utan mat.....helst ska det inte vara mer än ca 4-5 timmar mellan sista tuggan...till nästa mål serveras.

Det är inte alltid lätt att ordna....men att ge största givan på kvällen & beräkna på ett ungefär är inte omöjligt....sedan kan det vara bra att ha lite fint Halm att äta vid ev. nattmålet...för att ge mer tuggtid ca 1-2 kg...tar oftast ca 40-50 min/kg att äta (grövre hö/ensilage kan också ta lite längre tid än ett mer "finstråat").

Tarmfloran är ju störd just nu (en risk för fång finns)....prova att minska ner betforen till max 1 dl torrt mätt & ge gärna några snälla bakterier.....eller något liknande & mer grovfoder. Här hittar du ett alternativ....ring & fråga...då det även finns annat att ge!

http://www.lillhagna.se/default.asp?id=70&pid=1

Sedan är det kraftfodret !
Du skulle lätt kunna dra ner till minst hälften/dag....alt. byta ut en stor del till Lusern.....som är ett Grovfoder=bra....strå varianten tar rätt så lång tid att äta=bra...det är bara proteinet (ett litet överskott från ett grovfoder är helt ok men ej från kraftfoder /energin bör ej vara för hög - detta bör kollas över.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=466&infogrp_id=31

http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/42.asp

Hoppas att du "får till det"....Lycka till // Mi :)
 
Sv: lös i magen...

Har pratat med veterinär, jag berättade läget med hästen och fick svaret att med största sannolikhet så tål min häst inte vårt hösilage. Det kan bero på den höga TS-halten, i så torrt hösilage finns det risk för att det växer svamp som inte syns och det är inte heller alla hästar som reagerar på detta. Behöver inte finnas någon svamp, utan helt enkelt "bara" så att hon inte tål det. Att hon blev bättre av proequo-kuren tyckte veterinären var väldigt positivt, det tydde ju på att det var något som går att göra något åt. Hennes råd var att ge henne en längre kur, minst 4 veckor, alternativt prova att ge bakjäst, gammal beprövad metod som fungerar på vissa hästar.
Hon tyckte inte jag skulle ändra något i foderstaten!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 474
Senast: Ratax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 293
Foder & Strö Vi har för ca 2 veckor sedan bytt från hö till hösilage utan invänjningsperiod. En häst blev dålig och lös i magen (svans och bakben är...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp