Vitaminbehov

Minnaa

Trådstartare
Finns det någon här som har koll på hästens vitaminbehov och varför räknar man inte på detta när man räknar foderstat?

Funderar på om mina hästar får i sig tillräckligt med vitaminer nu med sin nya foderstat. Dom får hö, alfalfa (innehåller inte vitaminer), vetekli (rikt på b-vitamin vad jag förstått), DoHs Build up (som innehåller med vitaminer men dom får ca 0,5kg vilket är typ 1 kg mindre än rekommenderat för att täcka vita och min behov) och e-vitamin/selen tillskott. Kan jag tro på att dom får i sig tillräckligt med vitaminer på det? Alla har uträknade foderstater på analyserat hö så övriga behov är täckta :)

Sv: Vitaminbehov

Jag tror att de flesta hästar får i sig tillräckligt med vitaminer genom fodret (även om de bara har grovfoder).
Det är väl därför man sällan räknar med vitaminerna i analysen och foderstaten.

Sv: Vitaminbehov

Mineralanalysen är dyrare än vad det kostar att ge vitaminerna som tillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 276
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: MoonFriend
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 851
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar