Visst har jag rätt!?

Thera

Trådstartare
Har precis fått hem våra hösilage-balar nu och då uppdagas det att det är hål i en del av dem. Inte speciellt stora, men runt en tio-örings storlek.
Och visst är det väl så att dessa ska kasseras? Speciellt eftersom mitt sto är dräktigt och dessutom eftersom balarna ska stå ganska länge till innan vi börjar fodra med dom.
Ägaren av stallet verkar inte speciellt oroad över detta, men jag tänker inte ge nåt till min häst. :mad:
Men visst har jag rätt, ni som vet?
Tacksam för svar!
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Ja du har rätt. Den som varit ansvarig för balarna vet tydligen inte hur man ska sköta det hela. Så jag råder dig till att även kasera dom som verkar hela, det kan ju även ha slarvats vid pressning/plastning och övrig hantering av balarna. Skaffa du ett nytt foder :idea:
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Jo, det tänker jag göra. Förmodligen lär det bli en del sura miner eftersom dom hade räknat med att jag skulle köpa hälften, men jag tänker inte riskera nåt.
Får väl söka efter ny stallplats här på Buke... ;)
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Någon mer som håller med? Behöver alla argument och "medhållare" jag kan få....
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Det gör det säkert den dag du talar om vem du är/vad du har för utbildning/vad du jobbar/jobbat med. :banana:
Utbildningsmässigt finns det två troliga alternativ varav jag tror på det norra. Anställn troligare kommun/landsting än stat/länsstyrelse. :devil:
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Visst har jag rätt!?

Du då? Vad jobbar du med? Jag är nyfiken eftersom du verkar kunna en del!
 
Sv: Visst har jag rätt!?

peter_lundin skrev:
Jag är nästan lika hemlig som Gammeln. Men inte riktigt eftersom jag sätter ut mitt namn.
PL

Jag tror det är med dig som det är med "hästägaren" du finns inte :angel: ;)
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Helt ärligt så väger tex en veterinärs ord om djurs sjukdomar eller skador tyngre än tex en ung eller äldre tjej med hund. Lika så väger en bondes ord om kor tyngre än Pelle från staden som bara har katt. För mig är du någon, men hur tungt är ditt ord? Jag är inte svår att övertyga om vad och hur man ska göra, men personen som ska överbevis mig måste bevisa vad de kan och varifrån kunskapen kommer. För jag måste sålla bort personer som bara tror en massa och personer som använder metoder som inte tilltalar mig eller ens skulle fungera för mig. Jag vet inget om dig, egentligen.

Herregud vad jag yrar! Tror (eller hoppas) att det beror på tröttheten som jag känner av...
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Men, vad säger ni om hösilaget då som var frågan? Ni verkar ju vara så kunniga... ;)
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Gammeln har ju redan sagt att det bara är skit. Jag vet inget direkt om honom, men det är ingen här som slår honom på fingrarna när det gäller grovfoderhantering o analysfrågor. Jag kan lova att han verkligen har kunskaperna o inte bara hittar på även om han larvar sig ibland. :banana:
PL
 
Sv: Visst har jag rätt!?

peter_lundin skrev:
även om han larvar sig ibland. :banana:
PL

För att kunna vara på topp så måste man få ha lite kul ibland, som på den gamla goda spextiden :banana:

Nåja, du kan ju mycket du också :)
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Det får du avgöra själv. Jag kan tex bedömma ungefär vem Gammeln är utgående från vad han skriver.
PL
 
Sv: Visst har jag rätt!?

du gör helt rätt angående höet.. skeppa alltihopa och köp eget.. hade jag fått hem det där hade jag klagat och skickat tillbaka skiten.. sådär sksa inte silagebalar se ut när de är nylevererade.. har det brustit när balarna skickades är det företaget som körde dem som är skyldiga.. de ska veta vad dom transporterar och ta hänsyn till det..
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Thera skrev:
Men, vad säger ni om hösilaget då som var frågan? Ni verkar ju vara så kunniga... ;)

Men det är inget mer att säga om ensilaget. Skulle jag komma till ett ställe som sålde balar med hål, stora som 10-öringar så skulle jag bara tacka för kaffet och gå. Frågan är ju hur länge dessa balar har stått så med hål? Det är möjligt att jag med mina kunskaper hade kunnat räddat viss del av fodret om jag hade fått korrekt information, men i din situation ska du bara glömma detta för du har säkert inte så stora kunskaper om detta. Hitta du ett nytt o bra foder till din häst så slipper du en massa framtida problem.
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Problemet är att det är ägaren av stallet som fått hjälp av en bonde att bärga ensilaget på sina egna ägor. Så det är inte så att vi har varit och köpt ensilaget nånstans, för det hade vi aldrig gjort med dom hålen...
Ägaren av stallet hade tänkt att min häst och hennes två skulle dela på det, men nu har jag avböjt det hela.
Det konstiga är att hon trots allt tänker ge det till sina. Och ni kan ju tänka er hur lång tid det kommer ta för två islänningar att äta upp en normalstor bal. Det lär ju bli livsfarligt, först hål i balarna, sen dessutom balar som varit öppnade i veckovis...
Jaja, jag har nog inte så mycket att säga till om, har förklarat situationen för henne...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 521
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 342
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp