Visnings- och tävlingspoäng

Sv: Visnings- och tävlingspoäng

Visningspoäng är ju dom poängen hästen får på en avelsvisning å då blir dom ju bedömda både exteriört å ridegenskaper. lr bara exteriört..:)

men tävlingspoäng är ju dom poängen hästen får på tävling, t ex i ett femgångspogram etc.

Jamen - det förstår jag.. Det hör man på namnen.

Men varför är visningspoängen högre än tävlingspoängen?
Man kollar säkert på olika saker kan jag tänka mig, vad är det som skiljer sig åt?

I sportsammanhang (tävling) ser man efter TAKT, TEMPO, AKTION, FORM samt RYTTARENS SITS OCH INVERKAN i nämnd ordning. Att takten är ren är viktigast, och sedan att tempot är det som är angivet i FIPO.
I avelsvisningsridning ser man mera efter aktion, explosivitet, utstålning, elastisitet. Takt är självklart också viktigt, men små taktmissar drar inte ner poängen på samma sätt som i tävlingssammanhang.
Skalan på tävling (FIPO) är 0-10 med halvpoänger. I avel är skalan 5-10 med decimaler (man kan t.ex. få 8,25).

/Malin

På visningarna rids väl hästarna på raksträcka och gångarterna bedöms var för sig.
På tävling har du ju nedtagningar, ökningar, övergångar och en hel del annat att tänka på!!!

Precis! På tävling har man ju ett program att följa (även om man kan ha valfri gångartsföjd i V.1. och F.1.), medan man på avelsvisning vill visa hästens gångarter rakt fram och samling och form inte spelar lika stor roll.

/Malin

fast jag tror att den viktigaste skillnade ligger i att som du (freyr) tidigare påpekat att domskalan är helt annorlunda, en häst som överhuvudtaget inte visar en gångart får ju i alla fall 5, och för att få 5 i exteriörbedömningen måste ju kroppsdelen fattas helt, dvs grav missbildning. Om det var bara en betoningsskillnad borde ju avelspoängen vara ungefär som i gæðingakeppni, där man betonar fas och utstrålning mer än perfekta övergångar.

Tack snälla! Nu har jag fått lite mer klarhet i det hela!

I exteriörbedömning kan man inte få en femma.
Och i ridbedömning är 5=0 så man kan inte riktigt säga att "den får i alla fall 5".
Avelspoäng och Gaedingakeppnipoängen ÄR jämförbara. Att tävla i Gaedinga är som att tävla i avelsvisning (minus exteriörpoängen).

/Malin

Har sett en film från Island där dom tävlade Gaedinga,
Det såg jätte häftigt ut :)

Gaedingakeppni är otroligt fartfyllt och kul att rida och se på!
Rekommenderas varmt!

/Malin

Freyr skrev:
Gaedingakeppni är otroligt fartfyllt och kul att rida och se på!
Rekommenderas varmt!

/Malin

Finns det inte Geadinga SM i Sverige,
Eller är jag inne på fel spår? :crazy:

Det har genomförts ett SM i Gaedinga i Sverige. Det var Breeeders-final och Geadingatävling. 26 ekipage var med...
Sedan har intresset tyvärr varit för svalt vad jag förstått det som! :(

/Malin

Mycket synd :(
Vet ju att det till hösten ska vara Skånsk Geadinga på Margaretehof om jag inte minns fel :confused:. Skulle vara hur kul som helst att åka på det, men något långt för mej då jag bor i Sundsvall ;)

Var det inte någon Geadingatävling i höstas i Uppsalatrakten?
Eller är det jag som minns helt fel?

Menar du inte Firmakeppnin på Forsgård?

Är det den på Toftinge du menar?

Jag tror det ;) För det var väl en riktig gaedinga, på Fors är det ju lite mer flum :p

Jo det är klart, Toftinge tävlingen var väl mer "på riktigt" ;)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V