Visitation av Din Häst?

Sv: Visitation av Din Häst?

Nu läste jag för fort och fattade för att du hade två äkta makar ;)

Jag själv kunde bli bättre på visitering... Man har ju rätt bra koll och ser direkt om något är fel i hagen och så, men så noggrann som många av er är här... är jag inte ...

Nu läste jag för fort och fattade för att du hade två äkta makar ;)...

Jamen, vad då. Det vore väl perfekta lösningen, bägge makarna ska givetvis ha välbetalda arbeten, så man har råd med häst, träningar, utrustning, egna kläder och bekvämlighet och så sköter den ene maken hushållet med matlagning, disk och städ och den andre sköter markservicen i stallet. Där kan man snacka lyxhustru... *drömmer lite*

:rofl::rofl::rofl:

Men som sagt, det var för bra för o vara sant. :p

KL

Tack för alla utförliga svar! Låter som alla är mycket noga med sina hästar :bow:

en fråga till er som har hästar i inackorderings stall:
Om ni tex är ute hos hästen på morgonen, och sen inte kommer dit mer den dagen, kanske inte ute förrän nästa kväll - hur "säkrar" ni visiteringen av hästen då? Räknar ni med att den som tar in/nattfodrar hästen osv, har koll? Har ni rutiner för detta då det är andra som hanterar och ser hästen? Eller hur gör ni och tänker ni?

Jag åker nästan alltid ut på eftermiddagen för att kunna kolla vad som hänt i hagen, är för nojjig annars. Svårt att säga vad jag gör, känner min häst så väl att jag vid kik in i boxen ser om något är fel, typ oj nu har hon fyllt upp sin kotsenskida lite på bortre bakbenet.
Sedan kollar jag att magen är kvar (dräktig), ingen lös avföring, inga konstiga flytningar, digitalpuls, evt skador, kollar om hon är halt, alla broddar kvar osv.

KL

Tack igen för alla tillkommande svar!
Kanske ska svara själv också, hur jag gör, och tänker? :D

Jag kollar som de flesta svarat, hästens allmäntillstånd, varje gång jag är i stallet och så fort jag kommit dit. Kollar igenom för sår, svullnader, att benen känns som de ska göra, känner dessutom igenom senor och kotor för ev. reaktioner. Känner också igenom hästens muskulatur och hur han reagerar under beröring osv. Kollar hovarna noga. Även träningsmässigt gör jag visitation av hästen, i det att jag med jämna mellanrum tömkör honom och har chans att se hur han rör sig på egen hand, inte bara hur han känns uppsuttet, för där kan man faktiskt missa en del jmf. med om man står på backen.

ang. att inte vara ute på eftermiddan utan att ngn visiterar så känner jag igen mig i det flera skrivit - skulle aldrig lita 100% på att ngn "allmän" som tar in hästen, ser avvikelser om de inte är extrema. De få ggr jag inte är ute på eftermiddan/kvällen och själv kollar över hästen, har jag bästa kompisen som gör det - vi stämmer alltid av med varandra, har hästarna i samma stall och är precis lika noga båda två. Är jätteskönt. :bow: Skulle INTE sova gott om natten/koppla av om jag inte hade detta upplägg utan bara överlät till den som tar in/nattfodrar att märka dessa saker.

Ingela: Ni verkar väldigt noga hos dig. Det du sa, att ibland kan det gå till överdrift. Kan du utveckla det?

Visitation för mig är att gå igenom hästen, känna efter förändring i puls, värme etc. Känner igenom hela kroppen, från näsborrarna till svansroten och benen. Jag känner efter sår, svullnader etc. Detta görs dagligen.

Innan och efter ridning, görs samma sak fast mer noggrant, i samband med borstningen :)

När vi har mött varandra i stallet, vilket alltså betyder att jag kollat igenom min häst och jag kanske inte har rapporterat minsta lilla skav eller skinnflik som lossat på min häst. Men kanske sagt att jag ska på möte den kvällen. När jag då kommer ut från mötet har jag TRE SMS eller missade samtal, har jag slarvat med att stänga av telefonen kan jag få samtal mitt under mötet. Bara för att rapportera att Tima har en skinnflik som lossnat. Ja, jag såg det och jag tvättade det (om jag nu gjorde det), borde jag gjort något mer? Nä, det är bättre att låta det vara... :confused:

Men det kan också vara tvärtom. jag var för några år sen på dygnstur med Viking Cinderella och hade då bett Groddan (en bukekompis) att ansvara och då fick Tima foderstrupsförstoppning. Första gången det hände på allvar och hon frågade om hon fick ringa veterinär, trots att mina stallkompisar som alltså är de som är lika noga som mig, tyckte att hon skulle avvakta, eftersom det var jourtid och då dyrt... :confused::mad: Självklart fick Groddan ringa och veterinären fick ge kramplösande och tömma Tima. Det gick på 1600, men det var det värt, för att ge både mig och Groddan ro, för att veta att Tima var OK.

Jag började drömma mig bort redan vid första raden........ Gud så praktiskt. Var ska man flytta i världen för att få gifta sig flera gånger om? ;)

Kl

Puttar upp tråden. Skulle vilja höra svar på mina sista frågor, dvs de som inte är i stallet på em, kvällen, kanske är där på morgonen och sen inte förrän kvällen nästa dag. Hur tänker ni runt visitation och vem, eventuellt, överlåter ni det på om någon?

Jag visiterar på samma sätt som Seagirl, stretchar och känner igenom musklerna efter varje ridpass.

Vi är tre personer med hästansvar i stallet + tre medryttare. Jag som stallägare gör en snabb visitation på alla hästar vid morgonfodring och intag, det står inskrivet i kontraktet.
När jag är bortrest är någon av de andra utsedd till huvudansvarig.

Jag litar fullständigt på de andras "öga" och känsla och de på mig. :bow:
Alla hästar i stallet ses alltså över av minst två personer per dag vid minst ett par tillfällen, ofta fler. :laugh: Vi hörs naturligtvis av om det skulle vara något vi reagerar på.

Kl

Puttar upp tråden. Skulle vilja höra svar på mina sista frågor, dvs de som inte är i stallet på em, kvällen, kanske är där på morgonen och sen inte förrän kvällen nästa dag. Hur tänker ni runt visitation och vem, eventuellt, överlåter ni det på om någon?

Jag har svarat tidigare i tråden, och har ju hästarna hemma. Men har varit inackorderad, och då har jag litat på att stallägaren har koll på hästen. Jag har alltid haft hästarna i stall där samma person släpper ut hästarna varje dag och ger kvällsmat. Det är en trygghet för den lär ju känna hästen på ett annat vis än om man har olika personer varje dag, t.ex. rullande schema. Brukar alltid vara tydlig med att säga till, i de här fallen, stallägaren att ringa direkt om hästen verkar vara dålig, halt, eller har sår. Det har hittills alltid fungerat!
Idag har jag min systers häst som inackordering, och trots att vi har samma syn på hästhållning i 99,9% av fallen, ringer jag alltid henne om jag tycker att hennes häst skulle värka hängig, halt eller har något sår. Om jag hittar ett sår på mina hästar gör jag som jag själv anser är rätt, men frågar alltid henne innan jag gör lika på hennes häst. Det tycker jag är viktigt, att ägaren avgör. Skulle jag inte få tag på henne, och hästen skulle vara jättedålig så vet jag att jag får ringa veterinär eller göra vad jag tycker är bäst. Det kanske jag inte skulle veta om jag hade en "främlings" häst i mitt stall. Syster brukar ha hand om mina hästar när jag är borta, och hon gör samma för mig.

Alla vi hästägare har gått igenom vad som gäller vid skador/akut sjukdom för varje häst så att det inte råder någon tvekan.
Vi har en pärm i stallet där vi har journal för varje häst som visar normaltemp, puls, vaccineringar, avmaskn och andra behandlingar. Anteckningar för hantering, sprutning, allergier ex.vis. sånt som kan vara bra att känna till. Gamla skador, stora ärr noteras också.
Försäkringsuppgifter och fullmakt för någon utöver hästägaren att tillkalla veterinär och besluta om avlivning i värsta fall.

Hoppas verkligen att det aldrig kommer att behövas men det känns tryggt att veta att vi har rutinerna klara i värsta fall.

KL

Tack för alla utförliga svar! Låter som alla är mycket noga med sina hästar :bow:

en fråga till er som har hästar i inackorderings stall:
Om ni tex är ute hos hästen på morgonen, och sen inte kommer dit mer den dagen, kanske inte ute förrän nästa kväll - hur "säkrar" ni visiteringen av hästen då? Räknar ni med att den som tar in/nattfodrar hästen osv, har koll? Har ni rutiner för detta då det är andra som hanterar och ser hästen? Eller hur gör ni och tänker ni?

Tyvärr så har våra stallägare inte reagerat alls när hästen hade ont i magen.. Det var ingen fara men när man ser hur det ser ut så undrar man lite hur man kan undgå att se när all halm är på ena sidan av boxen osv, det var ganska tydligt att hon har haft ont i magen!
Fler händelser har det blivit, tråkigt nog. Allt pga ouppmärksamhet.
Vi ska flytta snart:) till någon som har lite kunskap!:D

Visiterar före och efter ridning eller vid skötsel om jag inte rider den dagen.

*Känner igenom benen efter värme eller svullnader
*Känner på hovarna så att de inte är varma
*Klämmer igenom ryggen
*Kollar näsborrar och ögon
*Kollar manen och svansen för att se eventuellt skav (fast detta sker ju automatiskt när man ändå borstar igenom man och svans förstås)
*Kollar även hur hästen beter sig för att märka eventuella avvikelser från det normala.

Vad innebär visitation av din häst för dig?
För mig så innebär det att jag kolla igenom hästen för att se om något inte verkar stå rätt till.

Hur ofta visiterar du?
Varje gång jag träffar honom så gör jag en snabbkoll (även om jag bara är i stallet för att hämta upp någonting och jag varit hos honom tidigare samma dag). Så varje dag! Nu har jag medryttare två dagar i veckan, men jag antar att hon också gör det :p

När?
När jag pysslar med honom.

Hur - vad ingår i visitationen?
Det första jag gör är att kolla igenom huvud; ögonen, näsborrar, mule, och så att det inte finns några sår. Sedan samma sak med hals och kropp. Känner på benen om de är varma, svullna eller har puls, kollar igenom hovarna samtidigt som jag kratsar dem. Lyssnar efter magljud. Tittar också allmänt hur han verkar, om han är alert eller verkar hängig. Om han ätit upp all mat osv.
Tycker jag att någonting verkar konstigt tar jag också tempen. Brukar i vilket fall göra det några eller någon gång i veckan så jag har koll.

Alla vi hästägare har gått igenom vad som gäller vid skador/akut sjukdom för varje häst så att det inte råder någon tvekan.
Vi har en pärm i stallet där vi har journal för varje häst som visar normaltemp, puls, vaccineringar, avmaskn och andra behandlingar. Anteckningar för hantering, sprutning, allergier ex.vis. sånt som kan vara bra att känna till. Gamla skador, stora ärr noteras också.
Försäkringsuppgifter och fullmakt för någon utöver hästägaren att tillkalla veterinär och besluta om avlivning i värsta fall.

Hoppas verkligen att det aldrig kommer att behövas men det känns tryggt att veta att vi har rutinerna klara i värsta fall.

Åh vilken bra grej med pärmen!! :idea: Jag blev lite lyrisk och var tvungen att ringa min kompis som står i samma stall, så på stallmötet i helgen ska vi ta upp idén och stjäla den! :D:p

Kl

Jag är bara i stallet en gång om dagen. Går igenom hästen (antingen gör jag eller medryttaren det) varje dag, oavsett om jag rider eller inte så tas han in, ryktas och visiteras. Kollar efter värme, sår, svullnader eller andra avvikelser som inte borde vara där. Känner igenom ben, kratsar hovar, kollar så att skor och sömmar sitter som de ska. Torkar ögon och kollar så varken ögon eller nos rinner. Om jag rider så kollas hästen även efter ridturen, men är kanske lite mer noggrann med ben och hovar än resten av kroppen då.

Boxen kollar jag när jag mockar. Om hästen har lämnat mat, är lös i magen eller har kissat ovanligt mycket/lite.

Jag känner inte att jag tvunget måste kolla hästen just innan han ställs i boxen för natten, även om jag oftast är i stallet på kvällstid på vardagarna. Har jag kollat hästen en gång så känns det som att det räcker. Stallägarna är veterinärer och jag litar på att de märker om det är nåt fel vid insläpp, nattning eller utsläpp. Skulle det vara nåt som inte är akut och som de missar, så klarar det förmodligen att vänta tills jag kommer ut själv.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 263
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka