Visitation av Din Häst?

mackan

Trådstartare
Vad innebär visitation av din häst för dig? Hur ofta visiterar du? När? och Hur - vad ingår i visitationen? Redogör! :bow:

Sv: Visitation av Din Häst?

När jag tar in hästen spolar jag den på benen = visiteras på benen
En stund senare borstar jag hela hästen och går igenom ben och känner efter puls, värme och svullnader i alla ben. Borstar hela kroppen och visiterar samtidigt.

Efter ridningen är det dags igen :o borstar och ryktar hela hästen och känner efter värme i ben och hovar. Kratsar även hovar både före och efter ridningen.

Gör så varje dag, är lite nojig med rätta då min häst är en riktig otursfågel.

Min häst har varit relativt frisk genom åren, men jag går ju såklart igenom hästen när den borstas innan ridning. Har haft honom i 4 år så märker direkt om något ser/känns annorlunda. Benen klämmer jag lite på, samt kollar så att de inte är varma. :) Jag kollar till benen på hästen i hagen dom dagarna jag inte rider.

Vi i stallet tittar igenom hästarna minst fyra gånger om dagen, faktiskt... Vi är nog lite nojiga om man säger så...

1. Vid utsläpp, hästarna kollas igenom. Ser de pigga ut. Har de ätit upp maten, druckit vatten, kollar igenom ben, kropp, huvud, päls efter skador från spikar eller andra utstickande föremål. Man vet aldrig. Rör de sig obehindrat ut i hagen? (innan de stjälper omkull, rullar sig och ser ut som grottmonster :crazy:)

2. Vid insläpp, rör hästarna sig obehindrat när de hämtas i hagen. Inne i stallet kollas hästarna igenom, ben, kropp, huvud päls, äter de, ser de pigga ut

3. Före/efter ridning, hästarna kollas igenom, ben, kropp, huvud, päls

4. Vid nattning, hästarna kollas, ser de pigga ut, har de ätit upp maten, druckit något vatten...

Ja, som sagt... mkt kolla är det.

Jag tänker aldrig "nu ska jag visitera hästen" utan det kommer naturligt att alltid vara uppmärksam på små/stora avikelser; vid rykt, mockning, på/av med utrustning, fram och tillbaka till hagen osv osv. Hittar jag något så kikar jag självklart extra på det.

1. Hur ser det ut i boxen när man morgonfodrar? har den varit orolig på natten och rumsterat omkring onormalt i boxen?
2. Kolla blicken på hästen, ser den pigg och vaken ut?
3. Äter den normalt?
4. Dricker den normalt?
5. Är avföringen normal?
6. Hur står den och hur går den ut i hagen?
7. Normalt beteende?

Visitation vid ridning/efter ridning

1. Kratsa hovar
2. Känna igenom alla ben och leder
3. Borsta/Rykta och känna igenom muskulaturen
4. Onormalt beteende vid sadling/tränsning?
5. Rida/känna/analysera under ridpasset
6. Visitera e ridning, kolla hovar

Lösdrift/Bete

1. Följer alla hästar flocken?
2. kolla ögonen/Blicken/beteendet
3. Sårskador
4. Ben, gallor, svullnader etc
5. Hur rör dom sig i trav? Jaga på dom ett par steg så att man kan se
6. Matlust vid fodring? (ffa på lösdrift), svårt att se på beteshästar...

Har säkert glömt massor, men detta kan man iaf börja med...

(Krävs lite känsla och erfarenhet för att snabbt kunna läsa av 150 hästar i en hage eller på lösdrifter)...

Visitation är för mig att man kollar igenom hästen lite extra noga, känner, klämmer och undersöker. Man måste träna upp sitt öga på sin egen häst och veta vad som är normalt för den hästen, då går visitationen mycket lättare och snabbare och av ren automatik.
Jag visiterar varje dag. Dels när jag ser hästen i hagen när jag ska hämta den. Är den glad och vaken i blicken, sig själv, har fin hårrem och päls, hull, muskler, hovar, alla skor kvar, äter/dricker, står normalt, för att nämna några saker.
Sen när jag borstar innan ridning kollar jag automatiskt, verkar hästen ha ont nånstans av beröring, har den några sår, några svullnader eller liknande. Benen är jag lite extra noga med - trampsår, mugg/rasp, värme i hovar eller ben, gallor. Drar med handen och känner att allt verkar normalt.

Jag har hästarna hemma och gör alla fodringar och in-och utsläpp själv, och då blir det automatiskt att jag ser över hästarna och att hästarna är som vanligt, har ätit upp maten och druckit som dom brukar. Varje dag vid insläpp kollar jag mer nogrannt, som t.ex. att jag känner igenom benen. När jag borstar känner jag över hull och muskler, att det inte är några skav efter täcken eller utrustning, och att inte ryggen ömmar eller liknande. Före och efter ridning kollas benen också.

KL

Tack för alla utförliga svar! Låter som alla är mycket noga med sina hästar :bow:

en fråga till er som har hästar i inackorderings stall:
Om ni tex är ute hos hästen på morgonen, och sen inte kommer dit mer den dagen, kanske inte ute förrän nästa kväll - hur "säkrar" ni visiteringen av hästen då? Räknar ni med att den som tar in/nattfodrar hästen osv, har koll? Har ni rutiner för detta då det är andra som hanterar och ser hästen? Eller hur gör ni och tänker ni?

Mockar typ jämt innan jag tar in henne, så blir ju då att kolla om hon bajsat normalt, ätit upp maten, druckit osv.
Sedan när jag tar in henne och borstar av så blir det ju att borsta av hela hästen, och ser man något konstigt så kollar man ju upp det. Kollar alltid på benen efter sår och känner så att hon inte är svullen varm någonstans på benen.
Brukar bli samma efter ridning, då jag även masserar och trycker mm ;)

KL

Tack för alla utförliga svar! Låter som alla är mycket noga med sina hästar :bow:

Om ni tex är ute hos hästen på morgonen, och sen inte kommer dit mer den dagen, kanske inte ute förrän nästa kväll - hur "säkrar" ni visiteringen av hästen då? Räknar ni med att den som tar in/nattfodrar hästen osv, har koll? Har ni rutiner för detta då det är andra som hanterar och ser hästen? Eller hur gör ni och tänker ni?

Jag gör inte så, jag vill kolla min häst själv innan han ställs i boxen för natten, så jag är alltid i stallet på em. Har däremot en stallkamrat som gör så ngra gånger i veckan och då är det jag som spolar av honom och kollar, men det blir inte lika noggrant som på min egen häst.

jag visiterar min pålle innan och efter ridning, tar inte precis temp. och sånt men jag kollar benen och hovarna. känner igenom honom över allt annat oxå och ser om jag kan hitta något som inte brukar vara som det är..

KL

Vi har samma stenkoll, vi tre (äkta makar + jag) och kollar automatiskt igenom alla hästar, efter småsår, att hästen ätit, druckit, gjort ifrån sig och så att täcken och skydd sitter som de ska. Sen är deras ena häst host, dåliga ben och kolikhäst, samt deras andra häst är expert på att trampa på sig själv, både i hagen och när hon reser sig från liggande. Så vi vet vad vi tittar på i första hand. :p Och vi ringer hellre varann en gång för mycket om vi är tveksamma, för att något ser lurigt ut... :bow:

Så himla skönt på så vis. Men ibland, kan det gå till överdrift.

Senast ändrad:

Visitation är min dagliga koll av att min häst mår bra, helt enkelt. Jag gör det varje dag, i samband med att jag borstar och gör iordning före och efter ridning. Jag känner noga över hela hästen med händerna, kollar så att hon inte har sår, svullnader, ömma eller varma partier, mugg, skav osv. Kollar så att ögonen är klara, slemhinnorna rosa, pälsen blank, knackar under hovarna när jag kratsar för att kolla så hon inte ömmar, att skorna sitter bra osv. Kollar oxå så att hon ätit och druckit och att bajset ser normalt ut.

Det låter omständigt när jag skriver ner det, men det kommer ju naturligt att kolla igenom såhär när jag håller på med henne.

Jag har ungefär samma koll som SeagirlM. Lite känsla för hur det ska vara så jag märker direkt om något inte är som det ska. Brukar få en känsla av att något inte är som det ska och då hittar jag det direkt, t.ex. sår eller annat som inte syns vid en anblick.

Min häst kollas av av mig när jag är där. Saker som man kan upptäcka är jag övertygad att även andra i stallet märker, som sår, konstigt beteende osv.

Det är ju sådant man gör utan att tänka på det. På morgonen noterar man förstås om en häst inte äter ok, om den inte har skitit som vanligt under natten, om bädden är uppriven eller så. Går hästarna ut som vanligt? När man kollar vattnet i hagen (eller kör förbi på väg till jobbet) ser man ju samtidigt om någon häst inte äter sin frukost.

Samma på kvällen. Jag vet när en häst inte är ok, det är en känsla man får och i de allra flesta fall stämmer den.

Häst som rids kollas i samband med rykt och sadling, häst som inte rids borstas med jämna mellanrum och då upptäcker man ... kardborrar och sånt.

Är en häst dålig däremot, eller om man tycker att den inte verkar helt hundra, så är det täta kontroller som gäller. Tempning, tillsyn före sängdags (12) och tidigare än vanligt på morgonen.

Har man koll på aptit, avföring, allmäntillstånd och värme (ffa ben, men även på övriga kroppen) så upptäcker man det mesta. Ökad ledfyllnad och annat finlir kör jag mest när misstanke finns eller då jag är rädd att jag kört lite för hårt på ett träningspass.

Jag litar inte på någon annan vad gäller tillsynen av mina hästar.

Senast ändrad:

Tja... varje gång innan ridning, borstar och känner igenom hela hästen. Kollar varje dag på hästens allmäntillstånd och temperament.

Jag känner igenom benen på alla hästar 1 gång/dag. I övrigt kollar jag så att alla beter sig normalt, och ser pigga och fräscha ut. Jag tycker att jag märker snabbt om någon häst har gjort sig illa, det märks på hela deras sätt.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 263
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur