H

hundraelva

Har fått en underbart litet föl från 1a klass föräldrar i sommras.
Hur funkar det med visning och sådant? När är det dags?

Och hur får man tag i en 1a klass hingst?
(låter säkert helt pantad, men jag är inte så insatt än)
Skulle vilja ha in lite nytt blod i flocken.

Sv: Visa föl

Fölmönstring gäller för fölet, du får hålla koll på SIF:s hemsida.

Beträffande hingstar så antar jag att du vill köpa en, då får du titta på annonssidor där de annonseras ut som alla andra hästar.

Fölmönstring precis som Boj sa, gäller ju för fölet tills det är 3 år.

De flesta fölmösntringarna har varit i år redan så det blir nog nästa år du får satsa på :)
Sen ska du vara medveten om att en fölmönstring i islandshästvärlden är inte riktigt samma som på ett halvblod.....
Enligt vad jag tyckt mig märka så har det inte på långa vägar samma "status" eller höjer värdet såpass mycket, eller sänker, som det kan göra med ett halvblod.....

Såvida det inte är en BLUP-hingst, då kan den visas när den är 2 år och om den får över 8 exteriört så kan den användas att betäcka med , begränsat antal ston....

Om du är ute efter att KÖPA en 1 klass hingst så kan du dels titta på annonssidor.
Du kan oxå titta på olika hemsidor, ofta finns länkar på lokalklubbarnas hemsidor, för där kan ofta stå hästar som inte är utannonserade ens.

Eller så kan du titta på tex islandshingstar.se , där finns de flesta godkända hingstarna som används i Sverige och hittar du nån som verkar lämplig kan du ju alltid maila ägaren och fråga om de kan tänkas sälja den....Allt är till salu för rätt pris , har jag hört ;)

Du kan oxå titta på tyska sidor, isländska sidor ( där brukar finnas många och just nu kan man göra klipp med tanke på valutakursen ) och danska sidor.......

Jag vet inte om man får lov att hänvisa till/skriva webadresser rakt ut, det kanske räknas som reklam ??

Fölmönstring gäller för fölet, du får hålla koll på SIF:s hemsida.

Beträffande hingstar så antar jag att du vill köpa en, då får du titta på annonssidor där de annonseras ut som alla andra hästar.

Det är faktiskt väldigt få 1-klass hingstar som annonseras ut på "vanliga" annonssidor.......

Många säljs och köps via kontakter och genom att man hör talas om eller gör en förfrågan till någon som har mycket kontakter....
Ofta vill inte säljarna basunera ut att just deras hingst ska/måste säljas, det kan vara känsligt...

Jag sällar mig till skaran och undrar vad du menar med att "hitta hingst"?
Sen undrar jag ju varför man vill sätta fler föl till världen när det redan finns 30 stycken på gården som inte hinns med?

Jag var otydlig, jag menar köpa. Och jag har också märkt att det inte bara är att kolla annonser och så dyker de upp. Får kollar upp lite utländska sidor. Tack för tipset!

Så det är onödigt att visa ett stoföl? Bättre att vänta tills hon är inriden?

Ägarna vill och kommer fortsätta med sin avel, vad jag än tycker om det.
Det enda jag kan göra är att försöka göra det så bra som möjligt för de hästarna som är där och få dem sålda.
Det är absolut inga vanvårdade hästar, det är bara att tiden inte riktigt räcker som det ser ut idag.

Det finns inte alls samma tradition med att visa hästar på islandssidan som på halvblodssidan. De stora bruna visas ju åtminstone på både fölvisning, treårs och/eller kvaliteten.
Här visas unghästarna på föl/unghästmönstring lite inofficiellt för att få ett omdöme, och sedan väntar man och ser om stoet/hingstne är värd att visas på avelsvisning för att få in i stambok, vilket oftast medför en hel del kostnader i form av proffsträning, proffsvisning, visningkostnader, spattröntgen osv.

De verkar vara stadda i kassan de du jobbar hos iaf :D Som sagt, kolla sverige och övriga norden först. Importera äldre godkänd hingst är väl inte att föredra egentligen, med tanke på eksemrisken.
Det finns ju så himmelens många fina hingstar att tillgå i sverige, har man "bara sin egen" blir det ju ltie trist i längden.
Kanske borde pitcha att de säljer av alla hästar osm inte ska gå i aveln (har förstått att det är det de försöker iaf) och sedan helt enkelt köra iväg de ston de vill betäcka till väl utvalda hingstar på station här i sverige?
Då är det ju lättare att matcha rätt sto med rätt hingst och får isåfall också väldigt mycket mer lättsålda avkommor!

Jag tycker visst du kan åka på föl/unghästmönstring med ditt stoföl, om det finns tid till det ;)

Det är inget som skadar, hästen får ett inofficiellt omdömme och får se lite av världen :)

Och har du plats, och tid, så ta med en till !

Ang hingst så hade det väl varit mera intressant att hitta en utomlands kanske om man vill få in nytt blod.

Ska ägarna använda den ev nya hingsten till andra än sina egna ston tror du ?

Nu ska ju det jämställas med hur många första klass hingstar det finns, i förhållande till hur många hästar det finns totalt OCH hur många av dessa som annonseras ut till försäljning.

Nu ska ju det jämställas med hur många första klass hingstar det finns, i förhållande till hur många hästar det finns totalt OCH hur många av dessa som annonseras ut till försäljning.

Bla bla bla...jajaja, what ever......

Iallafall så finns det helt säkert betydligt fler 1 klass hingstar till salu än som syns i annonser....om man vet vart man ska leta.

Det var bara det jag ville ha fram, ta det inte personligt och bokstavligt....;)

Det finns inte alls samma tradition med att visa hästar på islandssidan som på halvblodssidan. /.../ Importera äldre godkänd hingst är väl inte att föredra egentligen, med tanke på eksemrisken. Det finns ju så himmelens många fina hingstar att tillgå i sverige, har man "bara sin egen" blir det ju lite trist i längden. /.../ köra iväg de ston de vill betäcka till väl utvalda hingstar på station här i Sverige ? Då är det ju lättare att matcha rätt sto med rätt hingst och får isåfall också väldigt mycket mer lättsålda avkommor!

:bow::bow::bow:

Generellt kan det vara olämpligt att kombinera sto och hingst med samma svagheter, tex om båda har dåliga hovar är risken hög att fölets hovar blir katastrofalt dåliga.

Därför passar en särskild hingst alltid olika bra till olika ston, beroende på vilka egenskaper man måste & / vill prioritera, tex lynne, benkvalitet, töltförmåga osv.

Så att välja på ett bredare utbud än enbart egen hingst rekommenderas. Läs gärna på SIF's hemsida om BLUP och avelsmål för islandshästar i allmänhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar