visa föl på utställning- råd och tips tack!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rutsie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 901
R

Rutsie

Har fått vår första fölunge på gården i år och fick frågan om vi ville visa den i höst. Vad behöver man kunna och hur går en fölutställning till?

Sv: visa föl på utställning- råd och tips tack!

Ingen här som kan hjälpa mig???

Såhär kan det gå till när man visar:
Man måste vara en person som leder stoet och en som leder fölet. Stoet har träns (eller vi hade det, vet ej om regeln är så)), fölet grimma.
Först leder alla deltagarna runt sina hästar i skritt i ringen, alla följer bara fyrkantsspåret och hästarna blir presenterade. Sen går man ut igen och blir inkallade en och en enl. katalognummer.
Då görs bedömningen av fölet.
Man ska leda den (och stoet såklart) fram och tillbaka i skritt och sedan i trav, och sedan får den lösgaloppera (tror ej det görs på alla raser, visar halvblod)
Sedan ställer man upp framför domaren som tittar på fölets exteriör.

När alla föl blivit bedömda får alla gå in igen och så utser domaren bästa fölet :D

Har du möjlighet så åk och titta på andra fölpremieringar om det finns någon innan den du tänkt åka på. Annars får du försöka se de som är före dig.

¤ Övningslasta
¤ Träna på att visa sto och föl vid hand (tillsammans med den medhjälpare du kommer ha med på premieringen). Öva skritt, trav, ev fri galopp och uppställning.
¤ Kontrollera vilka regler som gäller för din ras, tex ska shettisar alltid visas med utsläppt "burrig" man, vissa tyngre raser brukar man fläta in band och ha gjordar på, och halvblod skall visas flätade. Info kan du få från din rasförening.

Kom prydligt klädd, hjälm (måste alla ha som leder), vita ridbyxor, bekväma och rena skor. Jag tycker det är snyggt att ha typ mörk finstickad tröja upptill, men helvitt eller skjorta är också vanligt.

Att vara propert klädd och ha övat ordentligt innan förhöjer verkligen intrycket!

Fölvisning är mest en rolig grej, det är väldigt svårt att se på föl vad det kommer att bli av dem i framtiden. Lycka till!

Ja just det, glöm inte att ta med lite borstar, trasor, svampar, pälsglans för den sista finishen innan ni går in. Och fikakorg!!! Det är jättemysigt att vara på premiering.

nu snor jag tråden :p:p och frågar hur får man reda på vart dessa föl utställningar går av stapeln :confused:

ASVH:s hemsida,men det är inte aktuellt för din blivande fölunge som visas i pappans förbund.sorry!!!!!!!
kram:D

Tackar!!!
Inbjudan till denna fanns på rasföreningens hemsida...

Nu ska det övas i alla fall. Fölis går redan med på promenader i grimma och grimskaft med mamman så ledvan är han redan (två månader nu).

Tips om hur vi ska träna lastningen? Hur åker dom bäst? Ta ur mellanväggen och fölis lös? Det är en mindre ponny...

Själva visningen - När jag visade en shettis en gång gick/sprang vi på rakt spår och vände honom innanför mig. Är det likadant med fölen?

Ja det är lika dant men fölen att man går fram och tillbaka nukanske du ju redan varit på utställningen men det är ett tips i alla fall. Mycket kloka tips och ponny föl visar ej galopp, har aldrig gjort när jag har varit i alla fall...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick precis en notis om att jag varit här i 20 år. Iofs har jag varit här längre än så, men det var under ett annat nick. 20 år är en...
Svar
1
· Visningar
400
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka