virusabort

Evergreen

Trådstartare
hjälp mig att reda ut lite grejer nu... jag tycker all information som finns om den sjukdomen är så luddig!

Hur många brunster måste man vänta innan man kan betäcka om ett sto som kastat till följd av virusabort?
Har stoet "alltid" kvar viruset i kroppen eller försvinner det efter ett tag(hur länge isf?)
Kan det vara svårare att få ett sto dräktigt som haft viruset?
Kan stoet få sjukdomen igen efter att ha haft den en gång
Vilka olika vaccin finns och på vilka sett verkar dom?

JA, jag har googlat och sökt, men hittar inte svar på frågorna.

Sv: virusabort

Tack! tror mig ha läst det förut, och även om texten innehåller mycket information bfår jag inte svar på alla frågor.

Hur länge smittar det? Kan man åka i väg med hästen 3 månader efter virusabort?

vad jag har hört kan viruset i gynnsamma förhållanden överleva i omgivningarna upp till 45 dagar, hästarna ska vara isolerade 2, helst 3 veckor efter viruset påträffats.
Hur länge det finns kvar inne i hästen har jag däremot ingen aning om.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 398
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka