Virkon mot mugg?

T

Trinity

Jag har hört att Virkon skulle vara effektivt mot mugg, men hur gör ni. Baddar man och smörjer in efteråt eller baddar man bara? Har lite problem med just mugg så jag är lite nyfiken..:D :angel:

Sv: Virkon mot mugg?

När jag använde det så tog jag någon tsk och blanda med vatten i en sprayflaska. Sen borstade jag ren sedan spraya på. Passa bara för det kan svida lite så du inte blir sparkad. mvh tuttan

Enklast är att blanda det i tex en tom plastflaska, häll över det angripna området. Du skall inte hålla på och pilla där varken rengöring eller baddning, smörjning utan bara häll på Virkon och låt det vara helt för övrigt.

.min häst fick en del hårsäckar förstörda. Tog antibiotikaresistensprov på muggen. ...........var resistent mot 19 av 20 olika typer. Gav till slut tusan i att hålla på att smörja var 8:e h. Ett år tog det. Det var 5 år sedan har ej haft det sen dess. Var likadant på min äldre hästs VITA ben när han var 3. Han har heller inte haft någonting sen dess (12 år sedan).

Vid all användning av virkon på djur, så måste man vara noga med hur man använder det, eftersom det är ett starkt frätande medel.

Vi dfel användning kan alltså djuren blistras...:crazy: :cry:

Jag gjorde som Tuttan när jag hade problem i somras och provade alla huskurer. Körde med Virkon i fyra-fem dagar och sedan läkte det ut. Skitbra!:)

Okej tack så mkt för tipsen!:bow: Hoppas jag kan få bukt med eländet!:devil:

ancan skrev:
Vid all användning av virkon på djur, så måste man vara noga med hur man använder det, eftersom det är ett starkt frätande medel.

Vi dfel användning kan alltså djuren blistras...:crazy: :cry:

Virkon är inte alls frätande i utspädd form. Har tom använt det i ansiktet på mig själv när mina snälla hästar smittade ner mig med ringorm för några år sedan. Även till ringorm är Virkon hundra gånger bättre än något annat. Fick först detdär licens prep vad det nu heter men hjälpte inte särskilt mkt fick sedan tips av en annan vet att blaska på virkon på hela kroppen från topp till tå på hästarna varannan dag tog en vecka sedan var skiten borta. Och efter att i somras sett vilken otrolig effekt den även har på mugg, så är jag numer totalt hängiven till Virkon om jag någon gång mer drabbas av dylikt, allt annat kan hälsa hem.

hejsan!
vi har en pålle i stallet som haft mugg sen i somras....

så ni menar att man ska bara borsta rent från torv och snö å sånt och sen bara blaska över med en utspädd virkon s? men hur ska man spä det då? 1 tsk/0,5 L eller hur ska man spä det?

synd att vi inte visste detta ivåras m ringormen.... våra kossor fick d å imaverolet hjälpte inte sådär översvallande nabbt.... :smirk:

Jag har användt det på en häst med mugg och en ponny med ett enligt veterinär troligt svampangrepp.
Då spädde jag enligt bruksanvisningen på förpackningen och hade det i sprayflaska. Svampen behövde tre sparayningar, muggen två.

Har själv en häst som med jämna mellanrum fick mugg...oftast senvintern/våren och på hösten....Jag använder inga medel alls....Jag kör nu med förebyggande ...Börjar tvätta hästen nu redan i jan-feb 1 ggr/månad..Med vanlig grön såpa....Sen torkar jag allt helt torrt med fön..Detta lärde en veterinär mig...Det är viktigt att det är snustorrt i karleden..Vid ett tillfälle innan jag började med detta förebyggande...Då hade jag kämpat med denna mugg men utan förbättring....Då fick jag tvätta med selucos shampo... föntorka...och fick sen nån kortisonsalva som skulle smörjas med varannandag...dom andra dagarna och efter en vecka skulle jag bara använda lite olivolja.....Men sen jag började med förebyggande har jag aldrig haft problem....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 519
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 840
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Hej! Jag har en ganska ny D-ponny som jag har haft sedan början av Augusti. Hon har tidigare haft en del problem med mugg. Hon kommer...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama