Virke till bord

Singoalla

Trådstartare
Jag tänkte bygga bordsskiva till köksbord och vardagsrumsbord men sedan köpa antingen ben eller ram separat. Men frågan är, vart får jag tag på bästa virket? Till köksbordet skulle jag vilja ha rustika plankor. Det spelar egentligen ingen roll om de är ljusa eller mörka, men jag vill gärna att de ska vara lite grova.

il_680x540.1118199548_fjew.jpg

il_340x270.1275249422_696z.jpg

Till vardagsrumsbordet är jag på jakt efter en rejäl bit trä. Som på bilden nedan:

17411a848aa01d8641dca4f9615bf5c0.jpg

Vart köper man sådant? Byggvaruhus eller letar gamla pallar på loppis? Hugger ner ett eget träd på tomten? Stjäl från grannen? osv osv.

För att få till känslan på bild 1 och 2 är det nog lättast att typ lasera eller vaxa vanligt virke :)
Grova plankor som den på bild 3 är inte så enkla att få tag i, men jag hade hört hos en bygghandel eller ännu hellre hos ett sågverk.

Sista skivan ser ut som min ekskärbräda, den är nog 7 cm tjock. Min kommer från sommarstugan där en stor ek i utkanten av vår tomt skulle tas ned eftersom den stod nära en elledning. Vi bad att få den uppskivad eftersom de ändå var där med en monstersåg, det går absolut inte att såga med en vanlig såg. Sedan behövde skivorna torka och oljas i typ ett år för att de inte skulle spricka. Kan tänka mig att de är dyra att köpa färdiga! Sågverk är nog min gissning också. PS de väger BLY!

Jag tänkte bygga bordsskiva till köksbord och vardagsrumsbord men sedan köpa antingen ben eller ram separat. Men frågan är, vart får jag tag på bästa virket? Till köksbordet skulle jag vilja ha rustika plankor. Det spelar egentligen ingen roll om de är ljusa eller mörka, men jag vill gärna att de ska vara lite grova.

Till vardagsrumsbordet är jag på jakt efter en rejäl bit trä. Som på bilden nedan:

Vart köper man sådant? Byggvaruhus eller letar gamla pallar på loppis? Hugger ner ett eget träd på tomten? Stjäl från grannen? osv osv.

Första ser ut att vara emballageträ, kanske pallar, som legat ute. Den andra är en bit gammalt fiskbensparkettgolv, tredje är okantat lövträd av någon sort och går att köpa på mindre sågverk som sågar grövre träd :)

Tack för era tips!

Eftersom jag har ytterst lite erfarenhet av att bygga bord så funderar jag på att mjukstarta med att slipa ett bord jag har i dagsläget. Det är ett bastant bord som är vitmålat, men jag misstänker att det är valnöt. Jag tror det skulle vara snyggt att slipa och sedan pussla ihop en snygg skiva av träfaner. Köpa bitar av olika träslag eller färger och lägga ett fiskbensmönster. Det borde väl gå att limma bara på, och sedan lackera på något vis så det blir en yta som inte absorberar? Tänker om man råkar göra en kaffering eller dylikt. Vad tror ni om den idén?

Blir lite dregglig av tanken på ett snyggt matbord och vardagsrumsbord, och eftersom jag är rätt händigt lagd känns det onödigt att lägga dyra pengar på innan jag testat göra själv.

• Gilla
Reactions: ptr
Sista skivan ser ut som min ekskärbräda, den är nog 7 cm tjock. Min kommer från sommarstugan där en stor ek i utkanten av vår tomt skulle tas ned eftersom den stod nära en elledning. Vi bad att få den uppskivad eftersom de ändå var där med en monstersåg, det går absolut inte att såga med en vanlig såg. Sedan behövde skivorna torka och oljas i typ ett år för att de inte skulle spricka. Kan tänka mig att de är dyra att köpa färdiga! Sågverk är nog min gissning också. PS de väger BLY!

Tror jag överväger en annan lösning för vardagsrumsbord :angel: Eller så kan det bli ett projekt som kan stå i stugan ett tag. Olja och torka. Hur vet man hur ofta man ska olja?

• Gilla
För vardagsrumsbordet, hör med något lokalt mindre sågverk alt något mindre sågverk som gör massiva trägolv, de senare har definitivt virke av rätt dimensioner.
Eller så har du tur att någon timring i närheten ska rivas, vi har plankor av den dimensionen som golv i vårat härbre.

Okej, så i helgen tänkte jag försöka bygga ett sånt här:

9b1bb77e210e83cbca5566f1d209cf19.jpg

Frågan är då, om jag vill ha plankorna olikfärgade.. finns det färdigt virke att köpa med olika färg/nyanser på brädorna eller måste jag lasera eller vaxa alla en och en innan jag bygger ihop det?

En annan fråga, jag tänkte lägga något lager lack på bordet för att det inte ska suga åt sig om man spiller. Kommer virket ändra färg med lacken, eller bör jag räkna med att det blir ungefär samma färg?

Vänligen,
Nybörjare

Jag blev också sugen på att bygga ett sånt bort som du har bild på i sista inlägget, jättesnyggt!

Har du någon beskrivning på hur man ska göra?

Jag blev också sugen på att bygga ett sånt bort som du har bild på i sista inlägget, jättesnyggt!

Har du någon beskrivning på hur man ska göra?

Visst ser det inte allt för svårt ut? Själv tänkte jag bara göra själva skivan och sedan köpa ben till. Vill ha "nätta" ben och det är nog svårt att få till bra själv.

Vet inte om det finns någon exakt beskrivning men nåt borde du hitta här iaf, eller liknande beskrivningar:
https://www.pinterest.se/pin/553239135469429266/

• Gilla
Jag skulle leta efter begagnat virke eller lastpallar. Det finns ju olika nyanser på trä, mest beroende på vilket träslag det är men risken finns ju att du måste köpa sånna längder av det att du behöver bil med takräcke eller släp för att få hem det om du inte kapar på plats. Begagnat virke kan du ju välja vilken sida som ligger upp då de troligen har olika färg på sidorna.

Jag skulle leta efter begagnat virke eller lastpallar. Det finns ju olika nyanser på trä, mest beroende på vilket träslag det är men risken finns ju att du måste köpa sånna längder av det att du behöver bil med takräcke eller släp för att få hem det om du inte kapar på plats. Begagnat virke kan du ju välja vilken sida som ligger upp då de troligen har olika färg på sidorna.

Tänker att de borde kunna hjälpa mig att kapa på plats på ett byggvaruhus? Får plats med 2,5 meter i bilen.

Du måste lägga upp bilden :love:
Blir sugen på göra ett också, men är det svårt? Hur gick du tillväga?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka