Vinthundstråden återuppstår!

Lilys sololopp avklarat! Nu behöver hon "bara" 4 lopp med annan saluki för att ha sin LC-licens och sista loppet måste vara efter att hon blivit 18 månader.

Tyvärr gjorde hon sig illa igår när hon lekte med en valp, det är dock bara lätta skrapsår (även om hon först tyckte att det var livshotande), men om hon är som vanligt igen nästa helg så finns det möjlighet till två lopp till då. Blir det ingenting då så tar vi det till våren istället.

Sololoppet sprangs på ett inofficiellt klubbmästerskap och där fick hon i särklass högst poäng av alla salukis som var med. Nu var det bara 5st med, men ändå :p (Ebrah sprang fantastiskt och fick näst högst poäng) Dock ingen placering på själva klubbmästerskapet eftersom alla raser tävlade mot varandra och det fanns hundar av andra raser som fick högre poäng.

Notera hur svansen börjar fara runt så fort trasan rör sig :D

Och eftersom jag är galen nog att släppa hund och fotografera samtidigt, här är några bilder från samma lopp:
311169996_2405237859624580_3771250448280323487_n.jpg

311598472_2405237869624579_2009281248659768662_n.jpg
311738994_2405237896291243_9011345774320483171_n.jpg
311634252_2405237882957911_6530260599076635911_n.jpg
311503953_2405238009624565_4356532090433459292_n.jpg

Med andra ord, jag är fortsatt stolt och överdrivet förälskad i min lilla tornado :heart Hon är på alla sätt en SÅ fantastisk liten saluki.
Yes!
Ps inte galen alls. Min kompis kan filma medan hon sätter in två hundar i startbox, kör trasan och öppnar boxen 😅

Jag är nyfiken på ungerska vinthundsrasen Magyar agár. Några kullsyskon till min stora kille har enligt DNA-test en andel sådant blod, och en gång sprang vi på en på promenad när stora killen var valp.
Någon som haft eller träffat några hundar av rasen och kan berätta lite om vilket intryck hen fått? ☺️

Det är framförallt en tik som jag har träffat många gånger på lure coursing. Hon var som en jakttokig whippet i sättet men med tre gånger vikten och mer massa. Extremt explosiv. Det krävdes 3 vuxna män att hålla henne vid start och alltid var det någon som slogs omkull. Det gällde även vid viltmöte, och det var i princip bara husse som kunde gå med henne där det fanns vilt. Om vinthundar generellt sett är jaktgalningar så är det här en jaktgalning upphöjt i hundra.

Men det är som sagt bara en individ. Jag har ju exempelvis en whippet som är likadan till sättet. Hon har skallat mig otal gånger och har trots sina 13 kg till och med dragit omkull mig två gånger - och jag skulle ju inte påstå att alla whippetar är som hon.

Det är framförallt en tik som jag har träffat många gånger på lure coursing. Hon var som en jakttokig whippet i sättet men med tre gånger vikten och mer massa. Extremt explosiv. Det krävdes 3 vuxna män att hålla henne vid start och alltid var det någon som slogs omkull. Det gällde även vid viltmöte, och det var i princip bara husse som kunde gå med henne där det fanns vilt. Om vinthundar generellt sett är jaktgalningar så är det här en jaktgalning upphöjt i hundra.

Men det är som sagt bara en individ. Jag har ju exempelvis en whippet som är likadan till sättet. Hon har skallat mig otal gånger och har trots sina 13 kg till och med dragit omkull mig två gånger - och jag skulle ju inte påstå att alla whippetar är som hon.
Det låter bekant. De är VÄLDIGT BUFFLIGA. Jag var jättestöddig en gång på startboxträning då en magyar vägrade gå in. Jag har ett bra system som funkar fint på buffliga eller rädda Greyhounds. Funkar INTE på magyar. Jag fick blåögda och fick ta tillbaka allt jag sagt om att jag kan boxträna alla hundar.

Jag är så stolt över min fina Whippet! Vi har ju gått en kurs på åtta gånger i special sök röd kong. Vi var ju en väldigt udda fågel bland alla brukshundar på kursen och fick lite gliringar i början ”kan verkligen en sån hund göra specialsök :grin:”, ”nu har ni allt kommit till fel kurs:down:” osv.

Zelda har verkligen varit så himla duktig i specialsöket och känslan idag på sista kurs tillfället när instruktören säger inför alla: ”Zelda är den hunden som är duktigast av alla här, ni är helt redo för att tävla i specialsök” :love::love::love: Jag blev verkligen så otroligt stolt över min hund och att vi bevisade för brukshunds folket att whippets är allround hundar som visst kan tränas i sök!! :up:

image.webp

@ExtraW vad kul för er 🤩 men vilken jäkla attityd av vissa av dom andra 😠 känns inte som en särskilt inkluderande grupp/klubb...
Nej håller verkligen med om attityder..
Agilitysektorn där jag håller till mest är bra attityd och inkluderande… men de andra sektorerna…där finns lite att önska så att säga :crazy:

Jag är så stolt över min fina Whippet! Vi har ju gått en kurs på åtta gånger i special sök röd kong. Vi var ju en väldigt udda fågel bland alla brukshundar på kursen och fick lite gliringar i början ”kan verkligen en sån hund göra specialsök :grin:”, ”nu har ni allt kommit till fel kurs:down:” osv.

Zelda har verkligen varit så himla duktig i specialsöket och känslan idag på sista kurs tillfället när instruktören säger inför alla: ”Zelda är den hunden som är duktigast av alla här, ni är helt redo för att tävla i specialsök” :love::love::love: Jag blev verkligen så otroligt stolt över min hund och att vi bevisade för brukshunds folket att whippets är allround hundar som visst kan tränas i sök!! :up:

Visa bifogad fil 103360
Så himla kul att följa er i specialsök! Min whippet och jag kör egenpåhittat viltspår och han är så fokuserad. Har också börjat titta på specialsök eller spårkurser nu!

Han är också stormförtjust i drag och att kampa, samt rally. Agility var en riktig miss för oss dock!

Hemma sjuk i covid, så idag fick Tilda göra 3 nosework sök här hemma, 4 gömmor per sök. Det är så himla kul att se men också höra henne jobba! Det riktigt hörs hur hon drar in luft när hon nosar! Längtar till vårens kurser, och hoppas vi kan vara med på någon mer nosework kurs.
https://www.instagram.com/reel/ClEAwTzKzMJ/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Alltså, nu verkar det ha blivit fel länk trots att jag kopierade från det nya inlägget jag nyss gjorde på Instagram :confused:

https://www.instagram.com/reel/ClopiTNq21t/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Här är nog rätt video 🤦🏼‍♀️

Är det någon som har stenkoll på begreppen Silken Windhound, Silken Windsprite/Longhaired Whippet? Tänker då historia/ursprung/raser. Tycker källorna är sådär.

20221208_155220.webp

Hos "byaveterinär" för vaccinering, 16 veckor och 10,2kg idag. Hon parkerade sig själv på vågen, så det var ju ganska enkelt att kolla vikt på henne.

Så vetten skulle ge vaccinet viftade valpen på svansen (som är insanely lång!) så att kanylen flög iväg. Vi hittade den aldrig😂
Fortsatte vifta på svansen under injektionen och var bara så lycklig över att någon tittar på henne😂

Är det någon som har stenkoll på begreppen Silken Windhound, Silken Windsprite/Longhaired Whippet? Tänker då historia/ursprung/raser. Tycker källorna är sådär.
Jag kan skriva en hel bok :rofl:
Eller så kan du gå med i svenska Silkengruppen på FB och hitta länkar till en massa text som beskriver precis det du frågar efter :-)
Det är en lång och bitvis komplicerad historia.

Glöm inte att svara på frågorna när du ansöker om att gå med i gruppen, den är uppsatt så att den automatiskt tar bort ansökningar som inte svarat på samtliga frågor.

https://www.facebook.com/groups/silkenwindhoundisverige

Igår hade vi - 18 grader. Tilda var INTE imponerad 🥶 så pass att hon vägrade skita efter lunch 😂 blev desto fler gånger på morgonen, vi hann knappt in efter första morgonrastningen innan det var dags igen 😅
Måste helt klart sy en overall åt henne, hon är inte kall i det här täcket men heller inte jättevarm, så ska det fortsätta vara mer än 15 minus behövs nått mer. Ikväll blev det en provisorisk "mössa" av en halsbuff och lite tejp 😂
IMG_20221208_183920.webp

Jag kan skriva en hel bok :rofl:
Eller så kan du gå med i svenska Silkengruppen på FB och hitta länkar till en massa text som beskriver precis det du frågar efter :-)
Det är en lång och bitvis komplicerad historia.

Glöm inte att svara på frågorna när du ansöker om att gå med i gruppen, den är uppsatt så att den automatiskt tar bort ansökningar som inte svarat på samtliga frågor.

https://www.facebook.com/groups/silkenwindhoundisverige
Underbara nördar 😄 :heart Tack för svar och tips!

Igår hade vi - 18 grader. Tilda var INTE imponerad 🥶 så pass att hon vägrade skita efter lunch 😂 blev desto fler gånger på morgonen, vi hann knappt in efter första morgonrastningen innan det var dags igen 😅
Måste helt klart sy en overall åt henne, hon är inte kall i det här täcket men heller inte jättevarm, så ska det fortsätta vara mer än 15 minus behövs nått mer. Ikväll blev det en provisorisk "mössa" av en halsbuff och lite tejp 😂Visa bifogad fil 107416
Overaller är helt klart guld värt i så kalla temperaturer! Här har vi bara -8 nu så vi behöver inte overaller än, framförallt inte med våra nya, supervarma täcken, men blir det ner mot -15 så blir det helt klart varmfodrade overaller istället...

Mina har vinterjackorna på nu. De är fodrade med varmt fleecetyg på insidan och har vind- & vattentätt tyg på utsidan, men en ganska lång krage i fleece som man kan vika upp eller ner. Öronen förblir dock inte inne i kragen när den är uppvikt, men just det funkar inte på nån modell tycker jag. Whippishen får förresten en tunnare tröja på sig under vinterjackan när det blir kallare.

Hittills har vi klarat oss med det, men skulle det blir riktig vargavinter även här nere tror jag lillen skulle uppskatta en overall han med.

Liknande trådar

Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 793
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama