Vinthundar och stall/hästar!

Niangi

Trådstartare
Jag är uppvuxen med salukis och har även haft häst i flera år. Nu sedan jag flyttade hemifrån har jag varken haft häst eller hund, även om greyhound och saluki finns hos mina föräldrar. Men när jag flyttar hem på landet igen vill jag hemskt gärna skaffa både häst och vinthund igen.
Nu är ju charmen med vintisarna att de är lite egensinniga och för intelligenta för att bara blint lyssna på vad vi ynka människor vill! :D Så jag undrar hur det funkar för er som har vinthund och stall! Det är ju ingen hästhund aka jack russel direkt. Fungerar det bra? Har ni med hunden i stallet? På ridturer? Hur fungerar det med häst/hund?

Har tidigare haft med min saluki (som blev kvar hos mina föräldrar när jag flyttade hemifrån) till stall, men han blev tyvärr tidigt intrasslad i en lös eltråd, ve och fasa! :cry: Och efter detta blev han givetvis rädd för allt vad hästar heter! :eek:

Ge mig gärna era erfarenheter! :bow:

Sv: Vinthundar och stall/hästar!

*puttar*

Har ju sett flera med vinthundar på era avatarer här, kom igen! :)

Jag har vinthundar, men har ingen erfarenhet av vinthund+häst/stall tyvärr..

Min italienare var med mig hela dagarna i stallet när jag jobbade som ridinstruktör. Men hon fick inte vara lös i stallet när spilthästarna var inne pga risken att bli sparkad. Ridturer har jag inte ens reflekterat över att ha med henne på. En vinthund har ju (som du vet) större aktionsradie ute på öppna fält och även om hon under den tiden oftast gick lös (nu bor vi inne i stan) så skulle jag inte lita på att jag hade tillräcklig koll på henne till häst.

Det är mycket svårt att vara mer intressant än en uppfarande hare och jag tror att det är ännu svårare att vara intressant när man sitter till häst (upplever jag det som).

Jag har en whippet tik som jag har med i stallet. Dock är hon inte över förtjust i min kära häst... Hon gillar att vara i stallet när dom andra stall hundarna är där så hon kan busa lite annars tycker hon attd et är sådär i alla fall den här årstiden. På sommrarna går det lite bättre när hon kan ligga i solen och ha det skönt.
Jag har inte med henne ut på ridturer mest för att min häst inte är säker att rida ut på och jag vill inte att han ska hoppa till och hamna på min lilla tjej :crazy:
Jag tycker att i det stora hela fungerar hon alldeles utmärkt som stall hund även om det är en lite frusen stall hund :love:

Tack för era svar! :)
Jovisst kan de skjuta iväg snabbt... :D På det sättet är de väl inte optimala som ridsällskap. Men kanske i stallet i alla fall då... Med något varmt att ligga på vintertid. :)

Jag är också uppvuxen med vinthundar, fast afghaner. Har just köpt mig en afghanvalp. :love:

Jag hade iaf med mig vår ena afghan till stallet, det var inga problem. Hon bara slängde sig på sidan och vilade. Men jag skulle inte våga ha dom lösa bland hästarna, mest för att man inte riktigt vet vad dom hittar på. Och speciellt inte under ridturen eftersom man inte har koll alls då. Dom far ju iväg långt bort och som någon skrev är det ju ganska svårt att konkurrera med en hare. :crazy:

Jo, det är det alla gånger. Vi har dock tränat våra hundar till hyffsad inkallning genom att leka kurragömmalekar i skogen med dem. Det har fått dem oerhört uppmärksamma på oss faktiskt! :)

Jag eller rättare sagt min sambo har en italiensk vinthund Frank, han är med mig i stallet och det är väl inga större problem förutom att han måste ha massa täcken på sig:d

Han är med när jag rider ut, tar in hästar och fixar...han brukar vilja lägga sig i sadelkammarn efter ett tag.

Så det är inga problem att ha vinthund i stallet...vi har bra pli på honom så säger jag hit så kommer han direkt, och när vi är ute och rider så visslar jag bara om han sticker iväg så kommer han snällt.

Vad kul att din vintis även följer med på ridturen! Det fungerar även från hästens sida?

När jag och min whippet kommer till stallet får jag knappt ut henne ur bilen :D "Men hallå mamma, det är kallt, smutsigt och äckligt där ute!" Summan av kardemumman: hon får stanna hemma. Och så har hon alltid varit i alla dessa år... Om hon går lös så försvinner det några möss utav bara farten. :angel:

Min förra whippet tyckte att hästar var gigantiska hundar som skulle veta sin plats :devil: Och det fungerade?!?

Jag tror att en vinthund skulle passa utmärkt i stall, OM man hittar rätt individ och börjar tidigt :D Dock är deras springstil gjort för stora öppna ytor, inte snår ect.

Jag kan inte se något problem till varför det inte skulle fungera att ha dem i stall.
Att ha med dem på ridturer.. Tja, det är ju bara att träna så att man har riktigt bra inkallning på sin hund ;)
Av vinthundsraserna får jag för mig att whippet är den ras som passar bäst som stallhund.

Gud ja dom tycker det är kul:)
Har en jätte fin bild när Frank ligger inne i boxen hos ena stoet och sover även stoet ligger ner och sover...så söta:love:

Ska se om jag hittar den.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·
Skola & Jobb Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag tänkte mig höra mig lite för hos er på Bukefalos. :) Jag är 22 år och bor hemma medan jag...
Svar
0
· Visningar
810
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 064
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Jag vet att det finns ziljoner trådar om "har jag tid att skaffa hund?". Men jag vill bli bedömd personligen, sågad vid fotknölarna...
2
Svar
29
· Visningar
5 782
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka