VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Nu kändes det som att folk tyckte att vissa hundar bara vinner för att domaren är "konstig", okunnig eller vad som helst.

Jag är mer än ofta en av dem. Men inom salukivärlden är det ju iof så otroligt vanligt att icke rastypiska hundar vinner. (alltså.. en saluki ska inte se ut som en greyhound i kroppen..) Så länge det är rastypiska hundar som vinner så fine, även om jag kanske inte är helt förtjust i dem... Men ingen kan få mig att ens säga "grattis" till någon som vinner med en hund som jag tycker är ful.

Nu är det väl inte samma sak i afghanvärlden, så tja, där förstår jag faktiskt inte varför folk inte kan acceptera resultaten, men folk är för mycket tävlingsmänniskor. Eller framförallt, för dåliga förlorare.
Det finns vissa salukimänniskor som blir tokförbannade om deras hund blir bästa hane 2a tex.. det kan jag inte riktigt förstå.. Menmen...

Det är ingen fara! Jag såg faktiskt Miiko i ringen ändå, jag var bara inte heelt säker på att det var hon. :) Så himla söt! Jag är alltid så himla upptagen på utställningar, fram tills att man är klar. Man känner ju många afghaner och vill försöka se hur det går för dem samtidigt som man måste hålla koll när det är dags att rasta, borsta päls osv för sin egen hund. Därför jag blir lite förvirrad och vimsig på plats. :crazy::p

Appropå intyg så glömde jag lämna fram Cerberus intyg på svansen. Men han gick och vann sin klass ändå, över båda sina kullbröder som båda tagit cert och haft sig och båda är jättefina. Det trodde jag aldrig!

Där var min dag gjord. :p Det var många afghaner anmälda och tja.. gissa jag blev förvånad när Cerberus placerades fyra i bästa hane. Jay! Tyvärr tog en öppenhane certet men det var skoj för det var från samma uppfödare och ägarna var så glada så dom grät. Härligt med några som blir glada på riktigt!

I och med att det var en vinthundsspecial så skulle vi ju tävla om BIR unghund, vilket vi gjorde mot hans toksnygga och populära kullsyster. Han vann! :banana: Glad och nöjd började jag slappna av, tills en person påminde mig att det är BIS-final för unghundar med. Så det var bara att vänta snällt. Tur att hon påmindes, annars hade han nog varit ute och rullat sig i leran.

I BIS-finalen plockades vi också ut och Cerberus placerades tvåa! :eek::banana: Så himla skoj! Han var verkligen jääätteglad, lite för glad emellanåt då han hoppade och busade istället för travade. Speciellt i bästa hane. Men men, han har ju varit lite loj förr så jag tackar och tar emot att han tycker det är skoj. Speciellt när folk applåderar, DET är världens bästa tycker han. :D

Stort Grattis än en gång
Han är sååå fin din kille

Någon här som harerfarenhet av Basenji???? För dem tillhör väl lit vinthundarna har jag för mig???

Det sägs ju att dem är ganska allergivänliga hundar, fäller dem inte så då eller hur???

Jag har en vän med basenji. Han är riktigt lik vinthundar till sättet. Smått egensinnig, med mycket tankar och idéer men finfin att träna med när ägaren lyckas motivera honom på rätt sätt. Han har jaktlust och älskar att springa.
Att basenjis skulle vara allergivänliga har jag aldrig hört något om och jo, de fäller.

Ledsen att göra dig besviken Red, men det är hemskt inom afghanvärlden också. Det är lite av anledningen till att jag valt att inte ställa ut Star, man får kritik så det heter duga för att man har hund från en uppfödare från i stort sett alla andra. Endast ett fåtal uppfödare accepterar varandra och kanske till och med samarbetar, alla andra kan man känna ren fiendskap ifrån om man infinner sig på en utställning. I våras var vi på en utställning, men vi gick dit efter bedömningen som vi var anmälda till, gissa om vi fick veta att man såg ner på oss och uppfödaren i fråga? Star är tack och lov en mycket rolig hund så hon ställde sig och tiggde köttbullar av en uppfödare och hon såg till så han fick ge henne en hel del innan hon ville ge sig, det fick bli hans straff för hans inställning, stora tassavtryck på hans kostym kunde han gott ha! För mig finns det ingen anledning att inte säga grattis till den som vinner, även om man själv inte tycker att den hunden är snygg, DET ÄR DOMAREN SOM DÖMER, och nästa gång kanske det är din tur? Om du vinner så vill du väl få ett grattis?

Hm... Trist.
Något att jobba på att förbättra helt klart. Uppenbarligen är det inte bara själva aveln som behöver läggas ner tid och kraft på. Jaja. Vi som inte tycker att det är kul att det är som det är har alltså något att bita i ;) Skam den som ger sig.

Det var en bekant till mig som e mkt nyficken på basenji, men jag försöker avråda henne denna ras, då hon int eär rätt person till denna rasen kan jag tro...

Om hon inte är rätt person att ha en sådan ras så säger väl förhoppningsvis uppfödarna nej.. Du kan inte få henne intresserad av någon lämpligare ras då?

Om hon inte är rätt person att ha en sådan ras så säger väl förhoppningsvis uppfödarna nej.. Du kan inte få henne intresserad av någon lämpligare ras då?

Jo, jag betarbetar henne till att välja nån annan ras o har fått henne till att fundera på andra raser iaf!!!

Ja vi har något att jobba med, personligen tycker jag att en bra start vore att faktiskt lyckönska alla vinnare ( och placerade ) även om man själv tycker att någon annan hund är snyggare eller att den vinnande inte är så snygg...Man kan om inte annat visa att man är lite större än de där personerna som går runt och sprider dynga.

Nu kommer jag återigen och lägger mig i det här med att domarna ibland är fruktansvärt ojämna. Nu ställer ju inte jag hund utan katt och det är inte alltid guld och gröna skogar där heller ;) Men vissa domare lägger in för mycket av sitt eget tycke och smak i det hela. Det finns ju trots allt en standard att följa och det är ju faktiskt DEN dom ska gå efter, inte att en viss domare gillar en viss färg tex. Sen har ju många domare något dom är extra petiga med, öron, svansar, päls osv, men om det påverkar att bedömningen går ifrån standarden alldeles galet så är det väl ändå dags att lämna in en protest? Det lär ju inte påverka just denna dags bedömning, men om ingen reagerar så kan ju inte förbundet göra något åt saken, tex prata med den berörda domaren?

Visst, bedömningssporter i all ära, men det finns en standard av en anledning. Sen vet jag att svartsjuka ofta är inblandat också (tvivlar ju på att hundmänniskor är ett dugg bättre än kattmäniskor när det gäller utställningar.

Jag håller helt med. Jag tycker dock inte att det finns lika stora "nackdelar" inom afghanen som inom salukin, alltså rent avelsmässigt. Även om det finns olika typer, störst skillnad kan jag känna att det är på storleken då det finns hanhundar som är små som tikar och stora som ponnys och allt där emellan. Men olika typer finns ju redan från förr när det gäller afghanen, bergsafghan vs. slättafghan. Och visst förespråkar man ofta en viss typ själv, men dom andra vinner ju också och så är det. Domarna dömer och så är det alltid. Dom har olika preferenser beroende på hur dom tolkar rasstarndarden och så är det ju tyvärr. Det är omöjligt att få bort eftersom det kan finnas flera som är rastypiska men där noslängden skiljer sig eller vad som helst. Färg hoppas jag innerligt att dom inte går på men man vet ju aldrig.

Och som sagt så handlar det inte så mycket om krig mellan olika typer av hundar inom afghanen, utan just mellan uppfödare. Dom kan t.o.m ha använt nån "fiendes" hund i aveln eftersom dom, tack och lov, sätter aveln främst. Men sen kan dom ändå tillhöra helt olika läger där man helst inte ska prata med varandra alls, typ. Alt.snacka skit bakom ryggen på andra.

Jag tycker det är jättetråkigt att känna att min hund bara vinner på nåder, som att folk klappar en på huvudet och suckar bakom ryggen på en att det var för att domaren dömde konstigt. Jag kan känna att jag blir lite ledsen då.

Dessutom är det tråkigt att man blir stämplad utefter vilken kennel man har hund ifrån. Och det är nog ingen kennel som kommer undan det, alla stämplas på ett eller annat sätt. Jag har folk som öppet ifrågasatt varför jag är intresserad av en till ifrån samma kennel. Tjaa.. För att det är friska, trevliga hundar? Jag själv försöker överkomma det där med stämplingen genom att lära känna alla möjliga olika människor med olika hundar, och jag lyckas hyffsat. Mycket tack vare att jag gör tidningen och så där. Men man är alltid välkommen att säga hej till mig och jag blir alltid glad för den som vinner. Det är så roligt att se någon bli glad över sin vinst att jag inte kan låta bli att bli glad jag med då. :p

Men ja. Det räcker att kolla på afghanforumet så ser man vilka som får flest grattis-hälsningar och av vilka. Dom som vann i helgen har inte fått en enda. Funderar nästan på att gratta mig själv där, bara för att. :D

Nu kommer jag återigen och lägger mig i det här med att domarna ibland är fruktansvärt ojämna. Nu ställer ju inte jag hund utan katt och det är inte alltid guld och gröna skogar där heller ;) Men vissa domare lägger in för mycket av sitt eget tycke och smak i det hela.

(Jag kortade ner citatet lite, men tja)

Absolut, att folk har olika tycke och smak är ingenting att vara grinig över. Det jag nu i helgen blev grinig över var att tex hunden som vann en klass såg HELT annorlunda ut mot hunden som vann nästa klass. Det var väldigt ojämnt vad som prisbelönades. De flesta domare brukar ändå gilla en viss typ, ett visst steg eller någonting som tyder på att domaren har en specifik smak. Nu fanns inget sådant vad jag kunde se och även bland de placerade hundarna i en klass kunde det vara "varannan ser ut på ett sätt, varannan på ett helt annat sätt". Det kändes inte kul.

Jo, jag betarbetar henne till att välja nån annan ras o har fått henne till att fundera på andra raser iaf!!!

memma
Hej! Jag har haft Basenji och har många åsikter(bra och dåliga) om rasen.
Man kan tycka vad man vill om dom, men det är en ras där den som ska skaffa hunden måste förstå vad den ger sig in i.
Många blir förtjusta i dom för deras vackra utseende och att dom inte kan skälla, men det är i grund och botten en urhund.
PM`a mig om du undrar någonting eller vill ha tips på bra uppfödare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka