VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Och jag ser verkligen fram emot att få se whippetvalp! Inte lämna utställningen förns jag fått träffa er!

Nä vad tråkigt att jag inte hann läsa det här innan vi sågs idag, då hade jag dragit in henne igen:)
Men min lilla skit är troligtvis förkyld så det kanske bara var tur för Cebbe att hon inte kom till er,jag gjorde mitt bästa för att hon inte skulle nosa på någon annan hund...inte helt lätt och tjejen tyckte det var jobbigt.
Vi får träffas när hon blir frisk!
:banana:Grattis,grattis till er framgång idag!:banana:

Miikos dag;
I ringen var hon den bångstyrigaste av alla valpar, så bångstyrig att domaren inte kunde bedöma hennes steg ordentligt
(matte satt gömd på läktaren och försökte att inte se för stolt ut:angel:)
Förutom steget fick hon jätte fin kritik,bla; Exelent neck och nice temper.
Hennes systrar blev BIRvalp och en trea(Miiko fyra).

Amatör fotograf som jag är tänkte jag att jag skulle ta lite snygga bilder, men ljuset i ridhuset knäckte mig...
...Men, här kommer en bild på en demonisk BIR valp
DSC_0128-1.jpg

Hittade också den här när jag tittade lite nogare på ett prov foto...
DSC_0099.jpg

Tre systrar med Miiko i mitten. Står hon inte fint?
DSC_0149.jpg

Till sist så satte vi oss att fika på läktaren och Miiko la sig att nöjt sova i den enda gnutta sol som fans.
DSC_0181.jpg

Måste säga att vår första utställning gick bra och det var kul!

HAHA! SÅ VI SER UT! :rofl:

(Mer orkar jag inte kommentera nu. Jag sov precis med Zala efter att ha kommit hem. Jag vet inte vem som är tröttast, hundarna eller jag och jag har dessutom plugg att se fram emot...)

Åh vad roligt med lite foton:D

(Det känns lite skönt att höra att det är fler som har lite bångstyriga valpar, du är INTE ensam:angel: )
Den 14:e ska jag och Donnie på våran första utställning, jag är redan nervös:o

Senast ändrad:

Jag tycker det där med intyg är lustigt, för jag har många gånger fått känslan av att hundar åker ut på grund av det som de har intyg för (även om domaren inte säger det...). Visst, det kan störa helhetsintrycket, men har man intyg så har man ju intyg och då är det ju domarens skyldighet att bortse från felet?

Hah, ja alltså, vad just den här domaren tycker vet jag inte, för dels är kritiklapparna skrivna på tyska och sedan dömde hon så ojämnt att det är sjukt åt det.
I ena klassen placerar hon fina salukis utan överdrifter någonstans som rör sig mjukt, lätt och ledigt. I nästa klass placeras iaf en tik som var så förjävligt byggd att hon knappt kunde stå och hon rörde sig inte alls lika lätt och ledigt som de yngre som blev placerade. (och nej, det var inte "brist på egentligt fina hundar" i den klassen) osv.

Men jag vet inte varför hon anmärkte på Zalas svans egentligen. Kanske står det något om det på lappen som jag inte förstår. En annan tik i samma klass hade intyg för en bortopererad tand, men där sa domaren ingenting (och domaren kollade varenda tand i hela munnen på dem).
Zalas svans är inte heller så kort att den stör något helhetsintryck. Den finns där, den syns och den har lång fin päls. Den råkar bara vara något kort.

Domaren tog av någon anledning tag i Zalas svans, drog in den under magen på henne (mer än vad den redan var inne under magen. Zala var på dåligt humör..) och la den runt bakbenet, som för att mäta hur lång den var genom att kolla den så :crazy: Jag fattar ingenting.

Domaren tog av någon anledning tag i Zalas svans, drog in den under magen på henne (mer än vad den redan var inne under magen. Zala var på dåligt humör..) och la den runt bakbenet, som för att mäta hur lång den var genom att kolla den så :crazy: Jag fattar ingenting.

Hahahahahaha, what? :rofl:
Jag undrar var de hittar dessa märkliga domare.

I Tyskland :D
Jag hoppas förövrigt att någon här kan tyska. Jag behöver hjälp att översätta kritiklappar.... (men det startar jag nog ny tråd om)

Det är ingen fara! Jag såg faktiskt Miiko i ringen ändå, jag var bara inte heelt säker på att det var hon. :) Så himla söt! Jag är alltid så himla upptagen på utställningar, fram tills att man är klar. Man känner ju många afghaner och vill försöka se hur det går för dem samtidigt som man måste hålla koll när det är dags att rasta, borsta päls osv för sin egen hund. Därför jag blir lite förvirrad och vimsig på plats. :crazy::p

Appropå intyg så glömde jag lämna fram Cerberus intyg på svansen. Men han gick och vann sin klass ändå, över båda sina kullbröder som båda tagit cert och haft sig och båda är jättefina. Det trodde jag aldrig!

Där var min dag gjord. :p Det var många afghaner anmälda och tja.. gissa jag blev förvånad när Cerberus placerades fyra i bästa hane. Jay! Tyvärr tog en öppenhane certet men det var skoj för det var från samma uppfödare och ägarna var så glada så dom grät. Härligt med några som blir glada på riktigt!

I och med att det var en vinthundsspecial så skulle vi ju tävla om BIR unghund, vilket vi gjorde mot hans toksnygga och populära kullsyster. Han vann! :banana: Glad och nöjd började jag slappna av, tills en person påminde mig att det är BIS-final för unghundar med. Så det var bara att vänta snällt. Tur att hon påmindes, annars hade han nog varit ute och rullat sig i leran.

I BIS-finalen plockades vi också ut och Cerberus placerades tvåa! :eek::banana: Så himla skoj! Han var verkligen jääätteglad, lite för glad emellanåt då han hoppade och busade istället för travade. Speciellt i bästa hane. Men men, han har ju varit lite loj förr så jag tackar och tar emot att han tycker det är skoj. Speciellt när folk applåderar, DET är världens bästa tycker han. :D

Jättekul att det gått så bra! De är ni verkligen värda, han är ursnygg! :love:

Delvis kl.

Hinner inte alls skriva (och läsa) lika mycket i tråden längre och när jag dessutom inte har Faiza hos mig glömmer jag nästan bort att jag är vinthundsägare ibland. :p

Men åh vad sugen jag blir på att ställa henne igen nu när så många härifrån varit iväg! Funderade lite på att anmäla till My Dog, men sak eventuellt resa bort över nyår och vet inte när vi kommer hem riktigt...men jag satsar absolut på att ställa henne till våren (Ninni eller någon annan som har koll får gärna tipsa/påminna om lämpliga tillfällen i Uppsala/Sthlms-trakten).

För tillfället väntar jag fortfarande på att få lägenhet ute vid Ultuna dock och det är först om jag kan flytta dit som jag får möjlighet att ta hit Faiza...men jag hoppas, hoppas att jag får något där till våren.

I morse blev jag omcyklad av en tjej (?) med två salukis! Hade det inte varit så tidigt på morgonen (=min reaktionsförmåga är inte riktigt på topp) så hade jag nog försökt springa ikapp dem och prata lite.
Det var en röd och en svart, kan ha varit tik och hane, är det någon du känner Ninni?

Härligt med några som blir glada på riktigt!

Haha, sånt är underbart! De som hade salukin som vann veterantik-klassen blev så glada att de lyfte upp henne och pussade på henne jättemycket samtidigt som de sprang mot platsen där de skulle ställa upp henne :p Det var underbart att se.

Jag kan planera lite utställningar åt dig också :D Den 4e april tycker jag att du ska anmäla. Det är i Sthlm då och brukar vara trevligt. Visserligen är det en rätt stor utställning, men tja, jag tycker att du ska ställa då ;)

Jag ska fundera lite på om jag känner de där uppsala-salukisarna som du såg... Jag kommer inte på "bara sådär" vilka det kan ha varit.

Du får gärna planera lite åt mig också. :D Just nu har jag så mycket i huvudet och kalendern att det omöjligt får plats något mer...
Den 4 april är det ju påsk och jag är ledig veckan efter (tror jag) så eventuellt är jag hemma på västkusten då, men ska absolut fundera på den möjligheten. Har otroligt svårt att planera så långt i förväg...:p Fast anmälningstiden lär ju inte gå ut än på ett tag å andra sidan.

Haha, det ska jag göra ;) Sedan är det utställning i Österbybruk i slutet av maj. Det är ju någonstans runt Uppsala. Då har salukiringen ena dagen och svvk andra dagen. Dit ska du.

Grattis till alla framgångar i ringen! Jag hoppas att alla blir glada när det går bra för deras hundar, dvs du också! Grattis till Miiko också och lite tråkigt med Zala och Waha förstås, men man kan ju inte vinna jämt.

Fick just höra att Miikos syster(demonen Hjördis) blev BIS-valp igår!

När vi satt på läktaren så satt vi vid Borzoi ringen,gud vilka söta valpar det var!
Man kan ju inte annat än att bli lite sugen...

Vilka fina resultat!:banana: Roligt!

Vad har har hänt med hans svans förässten?

Tackar! :laugh: Han knäckte den som ung, vi var till veterinären men dom konstaterade bara att det är nån typ av brott men att han inte har ont så man gör inget åt det. Fick ett intyg att det inte är ärftligt, men få domare bryr sig om det. Det är bara en enda domare som faktiskt tittat på svansen. Han har fin svans och det syns att han har en korrekt kringla, den är bara lite oval nu pga brottet. Men som sagt, domarna bryr sig inte om det alls som tur är.

Grattis till alla framgångar i ringen! Jag hoppas att alla blir glada när det går bra för deras hundar, dvs du också! Grattis till Miiko också och lite tråkigt med Zala och Waha förstås, men man kan ju inte vinna jämt.

Tackar! :) Jag blir superglad! När han vann sin klass hade jag kunnat åka hem i princip, bara det var en så stor vinst för mig att han slog sina kullsyskon. :D Ägarna till hanen som tog cert började gråta av glädje, det tycker jag var skoj ändå. Vissa brukar ju inte röra en min och för dom är det dåligt att t.ex. komma tvåa i bästa hane osv.

Det jag kan känna är tråkigt är att folk inte bara kan ta domarnas bedömning. Domarna dömer ju olika och det vet alla. Nu kändes det som att folk tyckte att vissa hundar bara vinner för att domaren är "konstig", okunnig eller vad som helst. Det avtar ju lite glädjen för den som vinner. :( Känns som att man vinner lite på nåder, typ. Som nu för mig. Cerberus är lite ofärdig än så länge. Han är betydligt smalare än sina syskon och fortfarande inte heelt färdig i fronten. Men domaren gillade honom uppenbarligen, och även BISdomaren som plockade fram honom på en andraplats. Då kan han ju inte vara heelt ful ändå. Ändå känns det som att jag nästan ska be om ursäkt för att det gick bra för oss.

Nåja. Det är väl utställningsvärlden i ett nötskal antar jag. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka