vintervilan

U

Uddatyp

ni som låter era hästar vila på vintern, vad gör ni med dom då?

sålänge de är sånt här väder med kyla, blåst, iskallt, blåsigt, isigt, hagen är knöglig så han kan inte röra sej i den nästan så kan ja inte rida honom..får vänta tills det åtminstonde blir lerigt i hagen igen och slutar blåsa..då kan han röra sej i hagen och blir genast mycket lättare att rida eftersom han inte har sån extrem energi på de sättet då.

så jag har helt enkelt bestämt mej för att skippa ridningen tills vädret är lite varmare och de inte blåser så mycket och tills hagen blir normalt lerig igen så hästarna kan röra sej där.

så de enda jag kan göra med min pålle nu är att ta in honom och borsta/gosa, kolla igenom honom..
han går ute i hagen runt 8 timmar per dag nu.

så vad gör ni med era hästar som vilar på vintern? nåt speciellt eller går dom bara i hagen? blir dom pigga och rastlösa av att vila?
för ja vet verkligen inte vad ja ska göra med honom nu.

Sv: vintervilan

Vi är inte direkt inne i en "piggelin" årstid...
Gav min häst total vintervila för några år sen. Han fick var ifred från all typ av träning i närmare två månader. Nu gick han iofs på lösdrift. De var fyra hästar som samsades på ca 8 ha kulturbetesmark. Han mådde inte dåligt av vilan. När han började ridas igång kändes han kalasfin.
Vill du hitta på litegrann med din häst trots det usla underlaget, kanske lite trickträning och liknande umgänge skulle kunna vara något? elelr klä dig varmt, ha bra skor och ta med hästen ut på promenad och njut av skogen. Kanske ni kan hitta lite nya ridstigar (när det är ljust ute)? Man kan ju t o m packa med en liten matsäck med varm choklad och lite gott åt hästen i en sadelväska. Urmysigt:)

Min häst har vilat i lite drygt en månad nu. Har inget val eftersom jag inte har nånstans att rida... Men det har inte gjort så mycket. Vädret har ändå inte varit särskilt roligt^^

Iaf så har jag ridit lite barbacka på det enda stället det går att rida på över huvud taget. Dvs en 150 meter lång grusväg... Inte särskilt kul men det funkar ju några dagar i veckan.

Sen har jag tömkört massor! Det har varit jättenyttigt både för mig och henne. :bump:

Och så har vi "lekt"/arbetat från marken. Se bilder på ungefär vad vi jobbat med här.

Och sen har vi försökt gå lite promenader, träna på att gå över cavaletti (bomrädd^^) mm.

Så det går att hitta på saker, även fast man inte kan rida fullt ut.

Dock går Ella i en jättebra hage! Stor och varierande. Både skog, äng, berg och dal. Finns verkligen allt i den hagen :love: Så hon har inte blivit överenergisk av att vila, och inte haft tråkigt iom att jag stimulerat henne hela tiden. :)

M,illan har vilat i en månad,men vi har gått promenader,lekt/jobbat från marken.nu har jag börjat rida(januari)men vi har haft kul!:bow:

Min har också vilat i ca 1 månad nu. Går dock i skrittmaskinen även när hon vilar, 40 min på morgonen för annars blir hon helvild och skadar sig i hagen. Skulle sätta igång henne för några dagar sen men det var då det stormiga ovädret drog in så började rida först igår.

Första tävlingen är i Februari så måste komma igång. Tror att min ridbana töat så att jag kan rida där igen. Ibland borde man få en guldmedalj när man håller på med hästar mitt i vintern, ibland är det inget vidare roligt väder.

Mina fick vintervila igår, så nu får dom villa 3 veckor...så då blir det mest promenader varje dag, och lite skritt ut i skogen men inge hård träning.

Hej!

Min pålle går i skrittmaskinen varannan dag när han har vintervila. ca 30 min per gång. :rofl:

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 275
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 918
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 679
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur