Vintervila

Cillen89

Trådstartare
Låter ni era dressyrhästar ha någon slags vintervila? När låter ni hästen vila, hur länge och hur ser vilan ut?
Berätta gärna hur gamla era hästar är samt på vilken nivå ni tränar/tävlar på.

Sv: Vintervila

Min häst är 5 år, och ska få ca 2 veckors vila. Blir nog lite korta promenader under vilan, tror på att hästar måste röra på sig även under vila för att minska skaderisken. Speciellt eftersom jag tänkt att lägga vilan när underlaget blir för jobbigt att rida på, då rör sig oftast inte hästarna så mycket i hagen så då kan en kort promenad bli bra så blodcirkulationen kommer igång.

Hej!

Min tjej är också 5 år och har precis fått 2 veckors planerad "vintervila". Jag går också ut och promenerar, trots att pållan än så länge går ute dygnet runt (här är varmt och skönt!).

Tanken var egentligen att hon skulle få vila längre över jul, men då är jag ledig så jag låter henne hellre vila när jag har svårt att hinna med henne.

Nu ser det tyvärr ut som om pållan får vila längre för hon har blivit halt. Jag har ingen aning om vad hon gjort eller vad det kan vara- förhoppningen är att det inte är fång (hon stämmer inte särskilt in på såna som borde drabbas), men nåt i hovarna är de tyvärr..

/ Lavinia, som än så länge bara tränar och inte tävlar..

kl

Har också en femåring, en valack med mycket överskottsenergi. Vi tränar för deb LA. Han kommer inte att få någon hel semester i vinter, men ett par veckor med lättare motion blir det i alla fall. Dvs skrittpromenader, lugna uteritter, lite lösgörande låg och rund i ridhuset. Annars tror jag att han kommer knäppa ur när det fryser på och inte går att busa lika mycket i hagen, dessutom är hästarna inte ute mer än 7 timmar om dagen nu och herrn har lätt för att hitta på saker på egen hand om han inte får utlopp för sin energi...

Jag tycker inte att det finns någon mall att följa ang. att ge sin häst vila.. jag har haft hästar som behövt några sammanhängade helt lediga veckor och vissa, som nuvarande, som mår bäst av aktivitet - även om det kanske oftast är avsuttet för att låta kroppen vila. Man får liksom känna in läget och testa lite!

Jag har en 4-åring som precis påbörjat sin vila han kommer vila i ca 4-5 veckor hann inte med så jätte mkt vila i somras och han har jobbat på toppenbra nu så han förtjänar verkligen det. Blir helvila och bara gå i hagen och skrota. Han har tävlat LC-LB förra året så nästa år blir det LA är tanken.

Min 6-åring fick operera hoven i somras så han har vilat tillräckligt för i år tycker jag så han får jobba på kanske blir det ngn vecka vila vid årskiftet då det ev. blir en utlandsresa och ingen annan kan rida honom men annars får han jobba på.

Min kommer inte vila, men jag reser bort över jul och då får han det lite lugnare i två veckor iaf. En tjej i stallet som lovat att rida lite. Förhoppningen är också att syrran kan komma ner och ta honom några dagar före jul.
Vi tränar bara just nu, men satsar på nya tävlingar nästa år och hoppas kunna ta oss ut på nån MSV med godkända procent för en gång skull.

Pålle är 21. :D

Min är 4 år och nivån vi är på...hmm... Ska försöka ge oss ut på tävlingsbanorna till våren -men på träning har vi iallafall kommit till helt ok skänkelvikningar :p
Förra året när hon var 3 år fick hon 2 mån vintervila, och då körde jag henne till mina föräldrar som har stooora hagar.
I år vet jag inte riktigt hur jag ska göra, I våras blev det olyckligt nog en period med vila + 12 veckors igångsättning efter läderhudsinflammation i ena framhoven :crazy: och nu i höst har hon vilat en månad pga spänd och öm rygg och har ju därför egentligen redan haft sin vila eller vad man ska säga. Kan nämnas att hon efter all denna vila går super just nu så nu är vi arbetssugna båda två ;) Över jul kommer jag ta med henne upp till föräldrarna så då blir det väl en vecka som hon får mest gå i hagen.

Senast ändrad av en moderator:

11-åringen (min egen) ska inte ha ngn regelrätt vila, däremot varierar vi arbetet så det inte blir hårt arbete hela tiden.
Han tävlas LA5-MsvB, tränar MsvA o lite till. Och hoppning på LA-Msv nivå.

6-åringen (inte min, inriden som 4-åring) får nog kortare pauser då och då. Han är dessutom så tjock så det känns onödigt att låta honom stå helt och bli ännu fetare :crazy: han hade rejäl vila i somras också.
Vilken nivå han är på...? Den med baklängesgalopp med snurr och hopp rakt upp i luften :angel: Lätt Ö ungefär alltså.

Min pålle kommer få ca 2 veckors vintervila. :) Möjligtvis blir det lite tömkörning i skritt, men inte ngt mer. Han fick ingen vila under sommaren (var under igångsättning efter skada i feb 09) så han ska få en välförtjänt vila nu ist. :) Annars brukar vi ha ca 2 veckors endast uteritt under vintern, eller ha lite paus från träning helt enkelt.

Hästen är en kallblodstravare på 18 år, tävlar LC dressyr (endast klubbnivå) o 0,90 hopp (lokalt).

Min häst har inga viloperioder under året. Möjligen vissa perioder vi tar det lite lugnare, men de brukar inte bli långvariga. Min häst tycker att det är så tråkigt att vila, så vi håller igång varje dag och gör varierande saker.
Hon är 20 om två månader, halvblod, vi rider på typ LA-MSV nivå på träning.

hahahaha... Lätt Ö...:D

Min ska inte vila, typ ställas av. Utan som vanligt varjerar hans arbete och anpassas efter träningar och mitt liv.
Men bara gå i hagen är för lite, han blir bara stel och het.
Han är 12 år och tränar st george tävlar la/msv b.

Senast ändrad:

Jag har en 1 ½ åring, 7åring, 9åring och en 19årig häst hemma. Jag låter arbetet trappas ned lite under vinterhalvåret, men inte helt ställas av. Men pga att arbetet inte är så tufft så gör det ingenting om dom står 1-5 dagar för dåligt väder. Så det anpassas lite eftersom. Blir ju mest skogsritter, skrittrundor och mjukt arbete, lite mysigt när snön kommit osså! :)

Min häst vill inte ha vila, men matte vill. Så vi kompromissar och kör varannan/varje dag ungefär just nu. Han är 9 år och jag hoppas på debut LA dressyr nästa år.

Min häst är fyra år o har precis börjat sin vila. Fyra veckor blir det, i januari kommer han igång igen med lågintensivt arbete i skritt o trav, i februari börjar vi galoppera o i mars ska han vara igång för att tävla är planen :)

Min häst (11 år) har en tävling kvar i helgen, sen blir det en lugnare period då jag kommer rida ut så mycket som möjligt, tömköra med mera. Blir lite paus från dressyrträning och hoppträning, o kanske att han får några fler vilodagar, men annars håller vi igång. Nu på vintern behöver han komma ut eftersom han bara går i hagen till mörkret kommer, därför är det inte optimalt att låta honom vila helt.
Vi är på LA nivå dressyr, lätt fälttävlan och LA-MSV hoppning.

ingen längre vila, dock lugnare träning när det är som kallast då jag inte har ridhus.

tror överlag att hästar inte mår särskilt bra av att vila på vintern. det är tråkigt i hagen, antigen halt eller blött och med en häst som har masa överskottsenergi blir skaderisken stor. dessutom har många hästar lätt att få kolik på vintern och om den får röra sig så hjälper det att förebygga.

så ingen vila om inte hästen verkligen behöver det!

*kl*

Har en val som är 7 år. Tävlar MSV B, ska deutera MSV A i vår.

Han får vila i 10 dagar över jul och nyår. Då får han bara gå i hagen och bli borstad och pysslad med. Sedan skrittar jag honom i ca en vecka och räknar med att sätta igång och rida lite mer ordentligt runt trettonhelgen

Här ska det snarare sättas igång efter hälta! Hovbölder och nu senast en sträckning så i höst har vi inte gjort många knop... Blir det mer vila är det pga just hälta eller liknande.

Pålle är fullblod på 11 år och lite arbetsnarkoman. Mår allra bäst av att jobbas vareviga dag, inte stenhård men bara han får komma ut och bli riden så är han nöjd. Annars är det alla skolor ovan mark i hagen och då kommer skadorna på köpet... Målet är att börja träna mot LB nu som han är utbildad men inte varit igång på länge.

Denna häst får normalt inte nån vila planerad, han sköter det bra själv med att bli dålig med jämna mellanrum!

Vilken nivå han är på...? Den med baklängesgalopp med snurr och hopp rakt upp i luften :angel: Lätt Ö ungefär alltså.

Det där måste ju vara nån variant på Svår Ö snarare.. Det kan inte min iaf och vi kan många av de lätta rörelserna (sidvärts åt del håll, galopp med huvudet i vädet och bakbenen på andra sidan banan, fladdrande med huvudet ovala volter i varierande storlek etc..).

/ Lavinia, vars häst vilar åtminstone 1 vecka till pga hovböld

Min egen 2 1/2 åring som snart blir 3, gör inget annat än att vilar. :angel: Får ta mig i kragen snart och börja aktivera henne lite.....

Andra pållen som är 10 år får inte någon riktig vila. Möjligen lite lungare period i januari när jag och hans ägare åker till Thailand. Med livet som insats att ställa av den hästen om hagen är hård och knöglig så att han inte kan "rasta" sig själv. Då vill inte jag sätta i gång honom.:D

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur