Vintervila för 07:orna?

Docka

Trådstartare
Jag har funderat lite på hur man ska lägga upp det här med vintervila för en fyraåring, hur har ni tänker med era?

Mitt sto har inte gått speciellt hårt i år, gick på bete i 5 veckor i somras samt haft några kortare vilopauser under hösten.
Till våren kommer det dock hända ganska mycket (antingen direkt inriktning mot fälttävlan eller försöka kvala till Falsterbo beroende på hur hon går och känns), så eventuellt blir sommarvilan lite senare...

Ja, jag tänkte i alla fall höra hur i andra tänker och gör:
Får hästen ha samma vardag som vanligt, men -ridning?
Får den gå på lösdrift?
Hur länge får hästen vila helt? Hur länge promeneras/skrittas?
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Min 4åring får vila helt i 5-6 veckor. Vi kommer ha 60mil ifrån varandra (då vi bor utanför östersund , men jag åker hem till västmanland över julen) så den som tar hand om henne får bestämma om hon ska vara ute dygnet runt eller stallas in. För hennes del spelar det nog ingen roll, bara hon får i sig det hon ska och har sina kompisar.

När jag sätter igång henne kommer jag rida ut lugna ridturer ca 2 veckor och sen rida som vanligt.
Min har ungefär haft samma upplägg under hösten som din. Hon hade en sommarvila på 6veckor? och sen har hon gått på "halvfart".. i vår kommer det bli mycket tuffare då vi ska träna inför avelsvisning (islandshäst).
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Ariel kommer att få jobba på som vanligt i vinter, då hon behöver stärkas inför tävlingsstarten i maj. Mestadels kommer träningen bestå av skrittpass, men även en del lågpuls.

Hon går jämt i lösdrift, så där blir det ingen skillnad.

Om det blir några viloperioder beror alldeles på Ariel. Jag planerar aldrig in några sådana, då de brukar komma naturligt av olika orsaker. Ofta säger hon till när hon är mentalt trött och behöver vila någon vecka. :)
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

saraaandersson:
Men då låter det ju som om vi tänker lite lika =)
Behöver du ta hänsyn till att hon växer eller blir islandshästar större efter att de är 4 år? Min har växt 5cm sedan i början av sommarn :eek:

Habina:
Så du kör på små pauser oftare istället för en lång återhämtningsperiod?
Hur kommer det sig? Eller, det är eftersom det fungerar bra för dig?
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Jag fick min 07a i september och då hade hon inte gjort något alls i princip. Blev inriden i våras och har sen bara skrotat. Nu under hösten har vi befäst formen i gångarterna och jag tänkte rida ungefär fram till jul. Sen får hon vila i minst 6 veckor är planen:). Problemet är att vi har jättedåliga vinterhagar, så det kommer att få bli lite promenader och nån rastning på linan under vilan. Eventuellt så kanske hon kan gå i bättre hage hos grannen under vilan med deras ponny. Isf blir det bara hage.

Vila och återhämtning är superviktigt med så unga individer! I sommar kommer hon få gå på bete en månad:).
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

För mig skulle det fungera utmärkt med att vila 2-3 månader i sträck. :angel: Jag är ganska lat av mig egentligen. ;)

Men ifjol fick Ariel vila två månader i slutet på året och hon blev bara odräglig av det. Så jag beslöt mig för att inte planera in någon vila efter det.

Däremot är hon väldigt tydlig när hon behöver vila, hon kommer inte självmant i hagen, utan man får gå och hämta henne. Ibland vänder hon bort kroppen om man kommer med sadeln också. Samma sak när hon vilat klart, då kommer hon i full fart i hagen och undrar vad vi skall hitta på för skoj. :D

Det här är dock vila när hon är mentalt trött, fysiskt får jag ju hålla koll genom noggrann visitation, ibland när hon växer en del får hon ju ta det lugnare en period, även om det inte behöver betyda totalvila.

Det är inte lätt med unghästar, men det är förbaskat skoj! :D
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Köpte min 4 åring för två månader sedan, hon har varit i gång sen mars ev. någon lugnare vecka/or i sommras..
Hon har nu vilat helt i 1 1/2 vecka pga ett sår på benet, men sätts nu igång i lungt.
Har tänkt att hon ska få vila helt hela januari. Jag har turen att ha tillgång till en riktigt stor hage till henne dock bara med en kompis:)
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Däremot är hon väldigt tydlig när hon behöver vila, hon kommer inte självmant i hagen, utan man får gå och hämta henne. Ibland vänder hon bort kroppen om man kommer med sadeln också. Samma sak när hon vilat klart, då kommer hon i full fart i hagen och undrar vad vi skall hitta på för skoj. :D

Det här är dock vila när hon är mentalt trött, fysiskt får jag ju hålla koll genom noggrann visitation, ibland när hon växer en del får hon ju ta det lugnare en period, även om det inte behöver betyda totalvila.

Ärligt talat tycker jag det är rätt oansvarigt att inte vila sin unghäst. När det ska gå till en gräns att hästen inte ens vill bli fångad i hagen-då har man missat teckena på att hästen behöver vila i tid. Och hur mycket du än visiterar osv behöver hästen en fysisk sammanhängande vila så att kroppen får läka ut eventuellt småskit. För hur det än är så är all träning nedbrytande och vila är återhämtande och uppbyggande.
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Min pålle kommer få minst 2 veckors helvila, en vecka innan och en efter blir det bara skritt. Alt att han får 4 veckors helvila. Nu har han tagit det väldigt lugnt den senaste månaden pga av mig och att han har växt men några veckors vila måste han ändå ha i vinter.
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Min 07a har varit riden i ca 1 år nu och han har varit superduktig under året, till och med vart på någon kurs :)

Han är sååå värd en längre vila och det kommer han automatiskt få eftersom jag har bäbis i magen och inte kommer våga riskera att rida unghäst så länge till :) Bäbis är beräknad i början av maj, så han kommer få några månader helt utan ridning, men kommer jobba från marken det jag orkar. Beror lite på hur jag mår. Viktigast är att hålla igång den äldre hästen så han inte blir tjock, unghästen mår bara bra av att gå på halvfart och sen vila en längre period för att sättas igång i slutet av maj början av juni :)
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Du missuppfattar mig. Det är väldigt subtila signaler jag pratar om, som man endast märker om man känner sin häst väl. Hon kommer fram till mig med spetsade öron, oavsett, men det är en annan typ av mottagande jämfört med när hon vill jobba. Svårt att förklara i skrift, men lätt för mig att läsa av. :)

Hon rids tre dagar i veckan, med vilodag däremellan, så hon får mycket mer vila än "vanliga" hästar. Dessutom kollas hon av fysioterapeut varje månad, så jag får tidigt indikationer om hon behöver vila av fysiska skäl.
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

saraaandersson:
Men då låter det ju som om vi tänker lite lika =)
Behöver du ta hänsyn till att hon växer eller blir islandshästar större efter att de är 4 år? Min har växt 5cm sedan i början av sommarn :eek:

Jag har inte mätt henne .. eller bara en gång tidigare i höstas då hon var 134cm,. :) ganska liten häst...

Hästar brukar väl växa som mest under sommaren?? och mina unghästar får alltid vila under sommaren.. så det har kommit "natuligt". Jag har inte tänkt så mycket på växperioder osv. jag rider in vid 3½års ålder och då har den "stora biten" växt klart. Hästen växer såklart fortfarande!! men inte i samma utsträckning som innan. Jag har iallafall inte märkt av på någon häst att den behöver vila pga. växtperioder. :)
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Jag har inte mätt henne .. eller bara en gång tidigare i höstas då hon var 134cm,. :) ganska liten häst...

Hästar brukar väl växa som mest under sommaren?? och mina unghästar får alltid vila under sommaren.. så det har kommit "natuligt". Jag har inte tänkt så mycket på växperioder osv. jag rider in vid 3½års ålder och då har den "stora biten" växt klart. Hästen växer såklart fortfarande!! men inte i samma utsträckning som innan. Jag har iallafall inte märkt av på någon häst att den behöver vila pga. växtperioder. :)

Är nog mest sena halvblod där växtperioderna kan vara väldigt tydliga. Vet dom som växt en decimeter mellan 3 och 5 års ålder:/.
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Men det är alltså ingen som skickar iväg sin häst på lösdrift när den ska ha längre vila?

Jag hade gärna låtit min vila helt i 4 veckor (jag lär dock få världens abstinens!), och även om de i vårt stall är ute ca 9 h om dagen även på vintern så känns det så himla tråkigt för henne att stå så pass många timmar på box...?

Jag kan inte bestämma mig om det är värt att släppa henne på lösdrift eller inte... Jag tror i och för sig att hon hade tyckt att det vore jättemysigt =)
Kanske någon vecka i alla fall....

Aaah, men det är ingen annan som gör det i alla fall?
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Är nog mest sena halvblod där växtperioderna kan vara väldigt tydliga. Vet dom som växt en decimeter mellan 3 och 5 års ålder:/.

AAAH! Säg inte så :eek: Haha!

Min är redan 172,5cm!
Hade gärna velat sätta stop där. Sa från början att hon får bli max 173, men det lär jag få ändra...!
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Min 07:a ( och 06:a och 05:a) kommer få en månads sammanhängande vila i vinter. De får samsas om månaderna jan-mars med 07:an först ut i januari. 07:an fick även sommarlov, men efter en liten stegring av träningen i höst tycker jag att hon ska få en till vila innan hennes första distanssäsong förhoppningvis sätts igång.

Hon går på lösdrift året om.
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Är nog mest sena halvblod där växtperioderna kan vara väldigt tydliga. Vet dom som växt en decimeter mellan 3 och 5 års ålder:/.

Fy och usch, sånt villjag inte höra!

/Lotta som äger en 09:a som redan är alldeles för stor! (171)
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Ärligt talat tycker jag det är rätt oansvarigt att inte vila sin unghäst. När det ska gå till en gräns att hästen inte ens vill bli fångad i hagen-då har man missat teckena på att hästen behöver vila i tid. Och hur mycket du än visiterar osv behöver hästen en fysisk sammanhängande vila så att kroppen får läka ut eventuellt småskit. För hur det än är så är all träning nedbrytande och vila är återhämtande och uppbyggande.

minst 8 veckor enl Strömsholm ska hästar ha om de ska läka ut ev småskit. Så för småskitens skull är ju inte kortare vila tillräcklig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Hej! Jag har en treåring jag ägt sen han var 2½ och red in honom i höstas. Nu går han just nu på bete och tänkte att jag ska hoppa in...
Svar
5
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp