Vintervila eller inte?

Joyze

Trådstartare
Har lite beslutsångest. Funderar på att ge mitt snart 14-åriga halvblodssto lite halvvila under januari månad, mestadels för att spara pengar från ridhuskort och träningar osv. Men problemet är att enligt min equiterapeut är det bättre att hålla igång henne eftersom hon haft lite problem fram och tillbaka med sin kropp (lite svårt att förklara) mne hon sa att det var helt ok att rida på halvfart. Men problemet är ju att det har varit så makalöst kallt senaste tiden, tänk om det fortsätter vara så här resten av januari? Det går lixom bara att skritta utomhus eftersom det är så himla hårt i marken så ska man rida på halvfart är det kanske ändå nödvändigt att ha ridhuskort... Gud vilken beslutsångest jag har. Hur gör ni som inte har ridhus på gården under den här tiden? Håller ni igång och rider 100% ändå?

Sv: Vintervila eller inte?

Pga av att det är mörkt på efetrmiddagen kan jag inte rida lika ofta.
Ridbanan är stelfrusen och alla ridvägar ligger en bit bort efter en trafikerad väg som jag inet vågar rida på i mörkret. Dom kör väldigt fort och tar heller ingen hänsyn:crazy:

Jag rider ungefär tre dagar i veckan just nu(På jullovet red jag varje dag)
Jag menar det går inte att göra på något annat sätt . Har varken transport eller körkort heller...

Meya:bump:

De år jag inte haft ridhus har jag hållt igång hästen ja. särskilt om ordination från equi eller vet beordrat det. Man får helt enkelt bita ihop även om det är överjävligt och surt. skulle aldrig ställa av hästen om det inte vore för dess egen skull utan snarare för min egen pga att det är mörkt, kallt och jävligt. Jag är envisare och ambitiösare än så......:cool:

Om det är mörkt och överjävligt väder har det varit på med varma kläder, pannlampa och reflexer som gällt. samt positiva tankar på att bättre tider kommer.

du behöver ju inte sitta på? gå brevid så får även du upp värmen

Jag håller igång ändå men anpassar träningen efter rådande förutsättningar.
Det blir mycket promenader, lugna uteritter, tömkörning, arbete vid handen, i dressyrarbetet blir det mycket fokus på små deltaljer. Inte så mycket konditionsträning.
Jag ställer av hästen på sommaren istället. Tycker hästen har ut mycket mera av det.
På vintern när hästarna inte är ute dygnet runt och dessutom rör sig mindre i hagen ser jag det som viktigt att de får lite uppgifter och mer rörelse.

men hjälper verkligen det om hästen ser "spöken" i mörkret...nope=/
Men jag försöker rida på sovmorgnar istället

Om et uppmanar till att hålla igång hästen är det väl klokt att följa det, och då skulle jag investera i ett ridhuskort. Du kanske kan spara in på något annat i pengaväg? Om du har möjlighet kan du ju försöka rida på morgonen/fm istället för i mörkret på kvällen.

Det går o hålla igång hästen i skritt också. Denna gångart är superbra på att muskla upp en häst eftersom hela hästkroppen används. Men då gäller det att ha en aktiv skritt o inte såsa fram. Ungefär som power-walk.
// Linda

Rider väl på ungefär som vanligt, är oftast snö här på vintern så det blir mjukt på vägarna. :) Är väl att det blir lite mindre galopp på vintern för rider nästan jämt när det är mörkt (ute i skogen) på vardagarna. åker till ridhus och tränar ca 1 gg/månaden och har även tillgång till en utebana på gården, fast är ju inte super underlag på den på vintern heller.
Men är ju svårt när man bara kan skritta, kankse kan försöka rida varanna dag lr nått ? så blir det både lite vila fast hon ändå hålls igång..

min häst går på halvfart varje år i december - januari, men rids/görs nåt med i alla fall minst 5dagar i veckan.

Skritta på helgerna, gärna rask takt.. då det är ljust ute.
I veckorna kan man tömköra, löshoppa, avsutten markträning... eller träna på enkla saker som är mer krävande för hästens hjärna än kropp. Skritta över bommar, slalom mellan koner, gör en fyrkant av fyra bommar och lek med den, typ snurra ett varv i den utan att hästen trampar utanför, gå in i den, gör halt, vänd 90 grader och gå ut osv...

riktigt jävliga dagar kanske jag bara släpper hästen 10-15 min på volten och låter han trava runt/galoppera/busa av sig.... Bättre än inget, i alla fall då våra hagar varit knöggliga och stelfrusna och hästarna inte rör sig nåt alls...

Promenader för hand är ju jättebra och om du säger har en häst som ser spöken (och antar jag hoppar på dig då eftersom du inte vill gå med den?), då är det ju bra att öva detta nu då under "vilan", markträning, NH-övningar finns massor om du söker under hästhantering :)

jag tror nog ett ridhuskort är bättre investering än att helt ställa av hästen, särskilt om ET sagt att den behöver röra på sig. ET-besök och massage-besök är ju inte direkt billigt heller och då kanske du behöver fler sådana?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 599
Senast: manda
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Vinur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama